eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Czego najczęściej dotyczy fake news?

Czego najczęściej dotyczy fake news?

2018-01-18 00:25

Czego najczęściej dotyczy fake news?

Czego najczęściej dotyczy fake news? © onepony - Fotolia.com

Fake news to dość prymitywne zjawisko, które w dobie niemal naczelnego znaczenia informacji zyskuje szczególną rolę. W 2017 roku zyskał swoje miejsce w zestawieniu opracowanym przez słownik Collinsa. Fałszywe wiadomości powoli zagrzewają miejsca również w polskich mediach. Z badania zrealizowanego przez PAYBACK Opinion Poll wynika, że określenie 'fake news' jest znane 60% badanych, a 80% zdążyło się zetknąć z tego rodzaju przekazem.

Przeczytaj także: Fake news okiem polskich dziennikarzy

Czego najczęściej dotyczy fake news? Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów badania PAYBACK Opinion Poll wynika, że są to najczęściej:
  1. show-biznes (73%),
  2. politykę (69%) oraz
  3. lifestyle (27%).

Z kolei najrzadziej odnoszą się do technologii (5%) i sportu (6%). Jeżeli chodzi o źródła, z których pochodzą fałszywe informacje, to są to przeważnie:
  1. media (54%),
  2. politycy i osoby publiczne (41%) oraz
  3. celebryci (40%).

Wśród mediów publikujących fake newsy dominują portale internetowe (76%) oraz w media społecznościowe (70%). Znaczne rzadziej to zjawisko odnosi się do przekazu telewizyjnego (30%) oraz prasowego (16%).

fot. onepony - Fotolia.com

Czego najczęściej dotyczy fake news?

Fake news najczęściej pojawiają się w show-biznesie i polityce.


Chęć manipulacji i zwrócenia na siebie uwagi głównymi powodami powstawania fake news


Głównym powodem pojawiania się fake newsów w opinii ankietowanych jest chęć manipulacji odbiorcami (65%). W dalszej kolejności wymieniane były chęć zwrócenia na siebie uwagi przez polityków czy gwiazdy (50%) oraz chęć zarobku przez podmiot lub osobę publikującą nieprawdziwą informację (47%). Przy tej okazji ankietowani wskazywali również na dużą konkurencję wśród mediów i spowodowany tym wyścig w jak najszybszym publikowaniu newsów (35%).

Większość uczestników badania (71%) uważa też, że skala pojawiających się fake newsów stanowi zagrożenie dla postrzegania mediów, jako wiarygodnego źródła informacji, a zjawisko publikowania fake newsów będzie się pogłębiać (83%). 72% postrzega rozpowszechnianie fake newsów jako niebezpieczne, a ponad połowa potwierdza, że powinny pojawić się zewnętrzne regulacje i/lub instytucje monitorujące media pod kątem potencjalnie nieprawdziwych informacji. Co druga osoba jest zdania, że rozpowszechnianie fake newsów powinno być karalne.

Weryfikacja informacji w innych mediach ochroną przed fake news


Blisko 40% osób zapytanych przez PAYBACK nigdy nie dało się nabrać na fake news. Z kolei blisko 1/3 uczestników badania zdarzyło się uwierzyć w fałszywą informację, pomimo że zdecydowana większość (97%) ankietowanych deklaruje, że weryfikuje informacje w innych mediach. Co druga osoba robi to tylko, gdy nie jest pewna prawdziwości przekazu. Ponadto 57% respondentów zwraca uwagę na źródło informacji tylko wtedy, gdy jej treść wzbudza wątpliwości, a tylko 22% robi to zawsze.

O PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 10-15 listopada 2017 r. metodą ankiety online na grupie 1 221 osób. Grupa badawcza w wieku 16-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: fake news, media, informacja prasowa

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: