eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Edelman Trust Barometer 2011

Edelman Trust Barometer 2011

2011-01-28 13:14

Przeczytaj także: Niskie zaufanie do banków i rządu w Polsce


– Ponad 75% liderów opinii życzy sobie, by firmy tworzyły wartość w zgodzie z interesem społecznym, nawet jeżeli oznacza to zmniejszenie korzyści dla akcjonariuszy – powiedział Richard Edelman. - Pomimo ogólnie stabilnych wskaźników zaufania do biznesu, zaufanie to nie jest na tyle duże, by pozwolić biznesowi działać zupełnie samodzielnie, nie poddając kontroli – dodał. 61% respondentów na świecie twierdzi, że rząd musi regulować działalność gospodarczą tak, by zapewnić odpowiedzialne zachowanie przedsiębiorców (twierdzi tak 82% respondentów zarówno w Wielkiej Brytanii jak i Irlandii).

Prezesi godni zaufania

Jak wykazało badanie, obecnie największym zaufaniem, w roli rzeczników przedsiębiorstw, cieszą się ich prezesi – jest to zaskakująca odmiana w stosunku do wyników sprzed dwóch lat, gdy zajmowali oni ostatnie miejsce. Aż 50% respondentów twierdzi, że prezesi są wiarygodnymi rzecznikami swoich firm, jest to wzrost o 19 punktów w stosunku do roku 2009. Według wyników Edelman Trust Barometer 2011, wzrasta zaufanie do osób wywodzących się z kręgów akademickich i do specjalistów technicznych, natomiast małym zaufaniem klienci darzą „zwykłych ludzi” i szeregowych pracowników, którzy wypowiadają się w imieniu firmy.

Cenione źródła informacji

Ludzie poszukują informacji o firmach najpierw w wyszukiwarkach, zaraz potem w internetowych serwisach informacyjnych, a następnie w prasie i tradycyjnych mediach. Jednak, największych krajach świata, tj. USA, Wielka Brytania, Chiny i Brazylia, właśnie tradycyjne media (w kolejności: periodyki gospodarcze, radio, telewizja i prasa codzienna) są uznawane za najbardziej zaufane źródła informacji.

– Ludzie stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Jeśli chodzi o nowości i informacje najpierw szukają danych na interesujący ich temat w portalach internetowych, a następnie poszukują potwierdzenia lub rozwinięcia tego, co znaleźli w mediach tradycyjnych – powiedział Neal Flieger, prezes StrategyOne, firmy badawczej Edelmana, która przeprowadziła badanie Edelman Trust Barometer 2011. – Powszechność informacji zmieniła zasady komunikacji korporacyjnej. Firma, która chce coś przekazać światu, nie może być tylko obecna – musi być wszechobecna – dodał.

Technologia pierwsza, usługi finansowe ostatnie

Zaufanie do większości sektorów gospodarki w skali światowej wzrasta. Największym, nieprzerwanie od trzech lat, cieszy się sektor technologiczny, następnie motoryzacyjny i telekomunikacyjny. Tymczasem, sektor usług finansowych cieszy się ogólnie najmniejszym zaufaniem, drugie miejsce od końca zajmuje sektor usług bankowych. W USA zaufanie do banków uległo załamaniu, spadły one z trzeciego miejsca w 2008 roku (71%) na przedostatnie w 2011 roku (25%), wraz z usługami finansowymi. W Irlandii sektor bankowy uzyskał rekordowo niski wynik jako branża ciesząca się najmniejszym zaufaniem (6%), podczas gdy w Wielkiej Brytanii zaufanie do niego spadło do 16%, zmniejszając się o 30 punktów w ciągu trzech lat.

Inne najważniejsze ustalenia Edelman Trust Barometer 2011 roku obejmują:
  • 85% respondentów przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy nabyli wyroby lub usługi od firm, którym ufali, a 73% stwierdza, że świadomie nie kupili wyrobów lub usług od firm, którym nie ufali.
  • Zaufanie do organizacji pozarządowych (NGO) przekroczyło 50% w każdym kraju uwzględnionym przez Edelman Trust Barometer 2011 z wyjątkiem Rosji.
  • Jako główny warunek odzyskania zaufania przez firmy w kryzysie, respondenci przede wszystkim wskazywali ochronę klientów i pracowników – 92%; zaraz za nią plasowały się: przejrzyste i otwarte informowanie o skali kryzysu oraz rzetelne i częste informacje podawane przez prezesów o podejmowanych działaniach naprawczych (po 90%). Te kryteria przewyższają wagę ochrony stabilności finansowej firmy (83%). Powoływanie się na przyczyny kryzysu i utrzymywanie informacji w tajemnicy by ograniczyć szkody firmy, zajmują końcowe miejsca na liście (odpowiednio 52%i 47%).

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: