Jakość żywności: wyroby garmażeryjne w III kw. 2010
2011-01-05 11:53
Przeczytaj także: Wyroby garmażeryjne: kontrola III kw. 2009
Przedstawione nieprawidłowości w zakresie parametrów fizykochemicznych wyrobów garmażeryjnych mogły wyniknąć z:
- działania mającego na celu zafałszowanie produktu (zaniżona zawartość nadzienia, zaniżona masa netto, zaniżona zawartość składników podstawowych: we flakach, w fasolce po bretońsku, zaniżona zawartość białka, zaniżona zawartość tłuszczu),
- nieprawidłowego prowadzenia procesu technologicznego (zawyżona zawartość pierogów popękanych, rozklejonych i z wyciekiem nadzienia, zawyżona zawartość soli).
Znakowanie
Nieprawidłowe znakowanie stwierdzono w przypadku 178 partii wyrobów garmażeryjnych (47,8% wszystkich skontrolowanych partii), o łącznej masie 57,4 t (33,2 % skontrolowanej masy).
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości:
- nie umieszczenie w wykazie wszystkich składników zastosowanych w procesie produkcji i występujących w produkcie gotowym lub użytych w produkcji i nadal obecnych w produkcie nawet w zmienionej formie, w tym również składnika podstawowego (np. wody, mięsa, kapusty, mąki pszennej),
- brak lub podanie niepełnych danych producenta oraz błędy w danych identyfikacyjnych producenta,
- nieprawidłowości w zakresie określenia daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia oraz podanie dłuższego terminu przydatności do spożycia (np. nieprawidłowość dotyczyła pierogów leniwych – podano dłuższy o 15 dni termin przydatności do spożycia niż wynikał z przedstawionych badań przechowalniczych),
- podanie wykazu składników w nieprawidłowej kolejności (bez zachowania porządku malejącego),
- brak podania procentowej zawartości składnika występującego w nazwie lub grafice,
- niezamieszczenie w składzie substancji alergennych lub podanie ich niepełnej nazwy (np. soi, jaj, mleka).
SANKCJE
W związku ze stwierdzonymi w toku kontroli nieprawidłowościami :
- nałożono 11 kar pieniężnych, w łącznej wysokości 13 000 zł, za wprowadzenie do obrotu wyrobów garmażeryjnych nieodpowiadających jakości handlowej deklarowanej przez producenta w oznakowaniu,
- nałożono 10 kar pieniężnych, w łącznej wysokości 12 201,9 zł, za wprowadzenie do obrotu zafałszowanego wyrobu garmażeryjnego,
- wydano 1 decyzję administracyjną zakazującą wprowadzenia do obrotu wyrobu garmażeryjnego niespełniającego wymagań jakości handlowej,
- wydano 18 decyzji administracyjnych nakazujących poddanie wyrobu garmażeryjnego zabiegom prawidłowego znakowania,
- wydano 7 decyzji administracyjnych określających rodzaj i stopień wad wyrobu garmażeryjnego,
- w przypadku 54 stwierdzonych nieprawidłowości wobec osób odpowiedzialnych za ich powstanie nałożono grzywny w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 9 950 zł (46 grzywien nałożono za nie zgłoszenie wojewódzkiemu inspektorowi prowadzenia działalności w zakresie produkcji wyrobów garmażeryjnych, 8 za: nie zgłoszenie paczkowania do Urzędu Miar, brak legalizacji wag, niezgodność z Polską Normą, nieodpowiednie warunki składowania surowców).
W 51 sprawach wojewódzcy inspektorzy Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych wszczęli postępowania administracyjne.
Po zakończeniu czynności kontrolnych, wydano 68 zaleceń pokontrolnych wzywających do usunięcia nieprawidłowości w zakresie jakości handlowej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jakość mięsa drobiowego w IV kw. 2011
-
Jakość wyrobów z mięsa czerwonego w IV kw. 2011
-
Jakość owoców i warzyw w III kw. 2011
-
Jakość wyrobów z mięsa czerwonego w II kw. 2011
-
Jakość żywności: wyroby czekoladowe w II kw. 2011
-
Jakość żywności: oliwa z oliwek w II kw. 2011
-
Kontrola żywności: wykonanie zaleceń IJHARS I kw. 2011
-
Kontrola żywności: produkty chronione I-VI 2011
-
Jakość żywności: przetwory rybne w I kw. 2011