Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011
2010-12-31 13:17
Przeczytaj także: Firmy paliwowe i energetyczne a outsourcing
Takiemu trendowi sprzyja postawa zarządów, które coraz poważniej podchodzą do kierowania procesem współpracy z zewnętrznym dostawcą. W 2006 roku co piąta organizacja (41%) deklarowała, że decyzję o przekazaniu procesów outsourcingowych na zewnątrz podejmuje właśnie zarząd, natomiast już w 2008 roku była to co czwarta firma (55%). Obecnie takiej odpowiedzi udzieliło ponad 80% badanych organizacji , wynika z badań Ipsos przeprowadzonych na zlecenie ArchiDoc.
-Mając na uwadze fakt, iż z roku na rok sprzedajemy coraz więcej zaawansowanych rozwiązań, można prognozować, że taka tendencja utrzyma się również w kolejnych latach. Coraz wyraźniej widać, jak outsourcing usług staje się elementem długookresowych strategii dużych firm. Zarządy wielu z nich widzą w tym rozwiązaniu szansę na szybką poprawę efektywności i zwiększenie swojej konkurencyjności rynkowej – komentuje Anna Zawadzka, Dyrektor ds. Marketingu i Rozwoju ArchiDoc S.A., ekspert Instytutu Outsourcingu.
Powyższą tendencję potwierdzają również obserwacje przedstawicieli sektora BPO w Polsce, którzy od ponad roku zauważają wzmożone zainteresowanie krajowych firm zaawansowanymi usługami.
- Naszymi głównymi partnerami są nadal korporacje z zagranicznym kapitałem, jednak w stosunku do roku 2009, w którym nie mieliśmy ani jednego klienta z rodzimego rynku, nastąpiła znacząca zmiana. Dziś 16% projektów realizujemy z polskimi przedsiębiorstwami, które są silniejsze, bardziej konkurencyjne i nastawione na szukanie efektywności i innowacyjności – mówi Przemysław Budzbon, Prezes ADP Polska, ekspert Instytutu Outsourcingu.
Profesjonalni dostawcy
Rodzime firmy outsourcingowe, szczególnie te świadczące usługi BPO, w dalszym ciągu bardzo dynamicznie się rozwijają. Progres jest możliwy dzięki specjalistycznie wykształconym kadrom i sprzyjającym okolicznościom gospodarczym, ale także dzięki świeżej pamięci niedawnego kryzysu, który wymusił optymalizację działań i kosztów. Liderami na rynku są firmy zajmujące się outsourcingiem sprzedaży, HR, zarządzania dokumentami, IT, finansów i księgowości. Potwierdzają to dane. Według szacunków Instytutu Outsourcingu z 2010 roku, wartość rynku outsourcingu sprzedaży w kraju sięga obecnie około miliarda złotych rocznie. Dalsze perspektywy rozwoju zakładają przynajmniej 25% wzrost jego wartości oraz rozszerzenie usług na nowe gałęzie gospodarki (np. na energetykę). Wartość rynku outsourcingu kadr i płac w Polsce w 2009 roku wyniosła 304,15 mln złotych, zaś w 2010 roku osiągnie 325,14 m złotych. Według szacunkowych prognoz firmy ADP, w przeciągu najbliższych pięciu lat rynek utrzyma dodatnią dynamikę rozwoju. Średnia stopa wzrostu będzie się utrzymywać na poziomie nieco powyżej 7%. Zgodnie z powyższymi danymi, w 2014 roku wartość tego rynku ma osiągnąć ponad 430 milionów złotych.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl