Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011
2010-12-31 13:17
Przeczytaj także: Firmy paliwowe i energetyczne a outsourcing
Wzrost liczby nowych kontraktów
Czas spowolnienia gospodarczego, którego skutki odczuliśmy również w tym roku, wymusił wiele zmian w strategiach przedsiębiorstw. Outsourcing, dzięki swojej elastyczności i racjonalizacji kosztów został potraktowany przez zarządy firm jako remedium na stale rosnące wydatki i coraz większą zmienność i konkurencyjność rynków. Dzięki temu firmy BPO nie tylko utrzymały swoich klientów, ale i zanotowały wyraźny wzrost nowych kontraktów. Potwierdzają to dane z różnych branż. Przemysław Budzbon z firmy ADP Polska zajmującej się outsourcingiem kadr i płac podsumowuje mijający rok bardzo pozytywnie.
- W drugiej połowie roku otrzymaliśmy cztery razy więcej zapytań dotyczących naszych usług, niż w roku poprzednim, zaś porównując liczbę podpisanych kontraktów z nowymi klientami możemy ocenić, iż było ich około 75% więcej. Taki wynik jest efektem poprawy koniunktury oraz poprawy nastrojów na rynkach. To ma także wpływ na rodzaj zapytań ofertowych – obecnie widzimy, iż często firmy chcą outsourcować procesy bardziej skomplikowane, które dotychczas były wykonywane wyłącznie wewnątrz organizacji – mówi Przemysław Budzbon Prezes ADP Polska, ekspert Instytutu Outsourcingu
Wzrost liczby nowych kontraktów widoczny jest również w innych branżach. Firmy specjalizujące się w outsourcingu usług IT: Web Inn oraz inONE zanotowały ich 20% wzrost. Zaś grupa ArchiDoc, która obsługuje procesy back-office, m.in. zarządzanie obiegiem dokumentów oraz call center, podpisała 15 kontraktów z nowymi klientami oraz rozszerzyła zakres dotychczasowych umów.
Innowacyjne rozwiązania
Siłą polskich firm outsourcingowych są profesjonalnie przygotowane kadry (osoby z wyższym wykształceniem stanowią ok. 80% osób zatrudnionych w firmach BPO) oraz ciągła praca nad wysokim poziomem dostarczanych usług. Efektem połączenia tych dwóch czynników są innowacyjne rozwiązania, których branża BPO jest w Polsce zdecydowanym liderem. A jest nad czym pracować, ponieważ polskie firmy w większości nie czują potrzeby i konieczności wdrażania zaawansowanych narzędzi. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PKPP Lewiatan i Deloitte, w okresie od kwietnia do czerwca tego roku zaledwie ok. 20% polskich przedsiębiorstw wprowadziło innowacje, podczas gdy średnia dla UE wynosi 39,5%, a np. w Niemczech przekracza 70%. Branża outsourcingowa pracuje nad poprawą tych statystyk. Wiele firm BPO w Polsce posiada specjalne zespoły zajmujące się ciągłym poszukiwaniem nowych rozwiązań i ich płynnym wdrażaniem.
- Regularne dostarczanie innowacyjnych rozwiązań jest jedną z najważniejszych funkcji outsourcingu. Firmy BPO nieustannie prowadzą badania nad wzrostem efektywności prowadzonych działań, gdyż tego wymagają od nich klienci – mówi Leszek Rożdżeński, Prezes Web Inn, Wiceprezes Instytutu Outsourcingu.
Systematyczna konsolidacja sektora outsourcingowego daje szanse na jeszcze szersze dzielenie się wiedzą i doświadczeniami zarówno przez rodzime firmy, jak i zagranicznych partnerów.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl