Skuteczne wdrażanie strategii
2010-12-13 12:54
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Strategie biznesowe a sukces firmy
Smaczek numer 1 – oficer z NRDNa początku lat 1960. w pociągu jadącym przez NRD do Berlina Zachodniego siedziała zbita w grupkę rodzina. Po przybyciu do punktu kontrolnego jeden z chłopców o imieniu Charlie wyglądał przez okno. We wszechogarniającej ciemności nocy widział jedynie niewyraźne, odległe światła. Nagle drzwi do przedziału otworzyły się z hukiem i wszedł przez nie wysoki i srogi enerdowski oficer, który zażądał paszportów wszystkich członków rodziny. Chłopiec był niemal nieprzytomny ze strachu. Oficer przejrzał dokumenty i zadał trzy pytania:
- Kim jesteście?
- Czemu tu jesteście?
- Dokąd zmierzacie?
Smaczek numer 2 – stratedzy lubią grę w 20 pytań
Victor R. Basili, Gianluigi Caldiera i H. Dieter Rombach proponują twórczy proces koncepcyjny do opracowywania parametrów poprzez zadanie fundamentalnych pytań dotyczących celów. Motorola, NASA i Hewlett-Packard wykorzystały to strukturalne podejście jako systemowy sposób osiągania jasności co do celów i parametrów. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest podział celów na elementy składowe – zamysł, problem, przedmiot i punkt widzenia. Na przykład:
- Zamysł: Zwiększyć…
- Problem: …ilość…
- Przedmiot: …poleceń przez klientów…
- Punkt widzenia: …z perspektywy personelu sprzedaży.
Dzięki wybraniu celu, pytania i parametru dochodzi do jaśniejszego określenia strategii w celu osiągnięcia parametru, odpowiedzi na pytanie i wypełnienia celu. W miarę postępu tego procesu staje się jasne, które inwestycje projektowe są niezbędne do realizacji strategii. Oto przykład:
- Kształtujący się cel: Tworzenie zachęt do zwiększenia liczby rekomendacji.
- Inwestycja: Projekty budowy programów motywacyjnych: systemy i procesy rekomendacji, systemy monitorowania, systemy wynagradzania.
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeczytaj także
-
Strategie HR a strategie biznesowe firmy
-
Wydajność pracowników kluczowa dla firm
-
Strategie biznesowe firm do zmiany
-
Model biznesowy oparty na regeneracji: na czym polega i komu służy?
-
Strategia marketingowa firmy z branży kulinarnej. Jak zmaksymalizować efekty?
-
7 kroków do zbudowania wyróżniającej się strategii biznesowej
-
Era nieznanych niewiadomych w biznesie
-
Analiza SWOT: salon fryzjersko-kosmetyczny
-
Jak ciąć koszty firmy w kryzysie?