eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Skuteczne wdrażanie strategii

Skuteczne wdrażanie strategii

2010-12-13 12:54

Przeczytaj także: Strategie biznesowe a sukces firmy


Smaczek bonusowy – skąd wziął się niesamowity sukces Lance’a Armstronga

Od połowy lat 1990. do roku 2005 zawodowy kolarz Lance Armstrong i jego ekipy (najpierw U.S. Postal, potem Discovery Channel) siedem lat z rzędu zwyciężali w najtrudniejszym wyścigu kolarskim na świecie – Tour de France. Trwa on mniej więcej trzy tygodnie, od sześciu do ośmiu godzin dziennie, jest prowadzony w wyczerpującym terenie (góry).

Jednym z czynników sukcesu Armstronga było trzymanie się ustalonej koncepcji.

W czasach młodości Armstrong – wedle własnych słów – miał talent sportowy, ale nigdy go specjalnie nie wykorzystywał. Zanim w końcu się zdecydował na kolarstwo, eksperymentował z różnymi dyscyplinami. W swoim filmie dokumentalnym opowiada, że w wyścigach pedałował jak tylko mógł najszybciej, nie poświęcając zbyt wiele czasu myśleniu o strategii.

Wtedy uderzył rak. U Armstronga zdiagnozowano nowotwór jąder z przerzutami do jamy brzusznej, płuc, a ostatecznie i do mózgu. Przeszedł długie miesiące leczenia, a perspektywy miał niezbyt optymistyczne. A jednak zatriumfował nad chorobą – rak przeszedł w stan remisji.

Armstrong w dalszym ciągu lubił kolarstwo, wrócił więc na trasę wyścigów. Nie przynosiły mu już one jednak radości. W połowie francuskiego wyścigu z Paryża do Nicei Armstrong się zatrzymał. Po prostu zjechał na pobocze, zsiadł z roweru i wycofał się. Członkowie zespołu byli przekonani, że to decyzja ostateczna, że Lance już nigdy nie wróci do kolarstwa. Armstrong wrócił do Teksasu, gdzie doświadczał uczucia zagubienia.

Pewnego dnia Armstrong wybrał się na wycieczkę rowerową do Karoliny Północnej. Pogoda była zimna, deszczowa i ponura, a jednak pokonanie tej trasy przywróciło mu uczucie radości z wyścigów. Był to dla niego punkt zwrotny. Było to jak ponowne zakochanie się w tym czym się zajmował i czym – jak mówi – „prawdopodobnie miałem się zajmować”.

Oświadczenie to wyraża silne poczucie celu. Niezależnie od tego, czy w tamtym momencie Armstrong zdawał sobie z tego sprawę, osiągnął właśnie świadomość celu, tożsamości i zamiarów. Doświadczenie choroby nowotworowej i późniejsze poszukiwanie samego siebie dały Armstrongowi cel na całe życie. Nieważne czy będziemy postrzegać tożsamość Armstronga jako kolarza, zwycięzcę w walce z rakiem, adwokata zwycięstwa w walce z rakiem czy osobę gromadzącą środki na badania nad nowotworami – istotniejszy jest fakt, że Armstrong znalazł własną koncepcję i motywację do działania.

W ogólnym rozrachunku praca nad leczeniem raka jest dla Armstronga znacznie bardziej priorytetowa niż kolarstwo. Niemniej jednak wyścigi rowerowe dają mu sławę, fundusze, rozpoznawalność i znajomości, dzięki którym może realizować szerszy program znalezienia leku na raka i wspierania chorych na niego ludzi. Motywacja, determinacja i poświęcenie Armstronga wynikają właśnie z tej głęboko zakorzenionej świadomości koncepcji i swojej roli.

fot. mat. prasowe




5 innych ważnych czynników sukcesu Lance’a Armstronga, wiele smaczków skutecznego wdrażania strategii oraz opis całościowego modelu wdrażania strategii o nazwie INVEST (koncepcja/idea jest pierwszym czynnikiem tego modelu) znajdziesz w książce „Skuteczne wdrażanie strategii” (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010).

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: