eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polska liderem handlu detalicznego

Polska liderem handlu detalicznego

2010-12-01 10:35

Przeczytaj także: Polska liderem handlu detalicznego w UE


Jak wiele ma nasz rynek do nadrobienia w stosunku do państw zachodnich, pokazują ostatnie europejskie badania geomarketingowe firmy Gfk. Siła nabywcza polskiego społeczeństwa, tak jak innych krajów regionu, wciąż jeszcze odbiega znacznie od europejskiej normy. Podobnie niskie wartości osiąga wskaźnik produktywności powierzchni (obrót z metra kwadratowego na jednego mieszkańca). Wraz z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej (z wyjątkiem Słowenii) zostajemy daleko w tyle za resztą Europy. Inne wskaźniki, determinujące atrakcyjność naszego rynku dla firm produkcyjnych i handlowych, są jednak bardziej optymistyczne. Polacy przeznaczają na zakupy detaliczne średnio 38% swoich zasobów finansowych, co plasuje nas wprawdzie za Szwecją, Danią i Rosją, ale już przed Włochami, Niemcami i Francją.

Polska też wypada dobrze przy porównaniu wzrostu wartości ogólnego obrotu w handlu detalicznym. Wskaźnik ten, na skutek kryzysu gospodarczego, w Europie spada. Spadki są widoczne w kilkunastu krajach, w tym w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, a także, czego można się spodziewać – na Litwie, Łotwie i w Grecji. Stagnacja dotknęła Francję i Włochy. Gfk prognozuje jednak wzrost wartości nominalnej sprzedaży w 14 krajach, w tym w Polsce. Zakładany przez BMI roczny wzrost sprzedaży do 2014 roku na poziomie 6,5% dałby nam silną pozycję wśród innych krajów naszego kontynentu.

"Polski rynek ma duży potencjał z dwóch powodów - tłumaczy Piotr Rogowiecki - Zastępca Dyrektora Departamentu Dialogu Społecznego Pracodawców RP. - Po pierwsze, bez potrzeby, ponoszenia kosztów transportu, wytwarzane w Polsce towary można zaoferować prawie 40mln konsumentów. Po drugie z Polski jest blisko do innych „młodych” krajów UE, których obywatele, w długim okresie będą się szybko bogacić i potrzebować nowych towarów i usług. W tym kontekście ważna jest też bliskość Ukrainy, Białorusi i Rosji. Polska może być dobrym przyczółkiem do ekspansji na te rynki. Niemniej jednak nasz eksport potrzebuje wsparcia dwojakiego rodzaju. Przede wszystkim potrzebne jest poprawienie ogólnych warunków prowadzenia biznesu (prawo pracy, dostępność do kapitału, biurokracja, prawo podatkowe), co zwiększy naszą konkurencyjność. Po drugie, nadal nie ma spójnej i skutecznej polityki promocyjnej naszego eksportu."

Perspektywiczne branże

Największy wzrost sprzedaży w Polsce na najbliższych spodziewany w motoryzacji. Jak podaje BMI, do 2014 roku rynek ten może rozwinąć się o ponad 39%.Innymi perspektywicznymi obszarami są leki sprzedawane bez recepty (33%) i elektronika (25%). Według najnowszego raportu PMR pt. „Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2010. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2010–2012” powinna wzrosnąć również sprzedaż ubrań i obuwia (3,8 proc. w roku 2010 i 5,3 proc. w roku 2011). Optymistyczne doniesienia docierają również z rynku FMCG, który, choć sam wzrost oscyluje w granicach 1%, mocno nastawia się na wprowadzanie nowych produktów, marek i wariacji.

"Firmy FMCG zgłaszają się do nas coraz częściej, by wesprzeć ich w sprzedaży zupełnie nowych na polskim rynku artykułów lub nieoferowanych wcześniej wariacji produktu – mówi Łukasz Gajewski. – Utrudnieniem dla zagranicznych koncernów jest ogromne rozproszenie rynku, niespotykane w takiej skali w innych krajach Europy. Do niedawna pełna gama produktów – np. 8 rodzajów kaw, zamiast 2 - trafiała tylko do niewielkiej liczby sklepów. Dziś jednak firmy coraz częściej proszą nas o zaplanowanie dystrybucji w kolejnych 10-20 000 sklepów".

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: