eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polska liderem handlu detalicznego

Polska liderem handlu detalicznego

2010-12-01 10:35

Przeczytaj także: Polska liderem handlu detalicznego w UE


Zmieniają się także przyzwyczajenia Polaków co do miejsca dokonywania zakupu i poszukiwania informacji o produktach. Coraz chętniej poszukując danego produktu sięgamy do Internetu, stąd wartość branży e-commerce stale rośnie. Jak wynika z raportu podsumowującego stan branży e-commerce przygotowanego przez Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego w Polsce w roku 2009 odnotowaliśmy 22 procentowy wzrost branży. W 2009 roku na zakupy internetowe Polacy wydali 13,43 miliarda złotych.

Przewiduje się, że w przyszłych latach wzrosty roczne będą nieco mniejsze, ale wciąż w okolicach 20%. Przewiduje się, ze w 2010 r. zostanie przekroczony poziom 2% udziału e-commerce w handlu tradycyjnym. Z każdym rokiem wzrasta też wartość sprzedaży produktów kupionych pod wpływem Internetu ale poza nim. W 2009 wynosiła ona około 26 mld PLN, czyli wzrosła w stosunku do 2008 roku o prawie 60%.

"Rozwój nowych dróg dotarcia do klientów jest stymulacją do różnicowania oferty firm, wprowadzania niestandardowych produktów i rozwiązań. Sam fakt, że w sieci można zaprezentować nieograniczoną gamę artykułów i dostarczyć wyczerpujących informacji na ich temat zupełnie zmienia oblicze rynku sprzedaży, stwarza nowe wyzwania i daje wiele potencjalnych możliwości" – komentuje Leszek Rożdżeński - ekspert Instytutu Outsourcingu, Prezes Zarządu firmy Web Inn.

Optymistycznie również na rynku powierzchni handlowych

Deweloperzy centrów handlowych również patrzą w przyszłość z większym optymizmem. Polskie galerie obronną ręką wyszły z kryzysu, który ogarnął cały europejski rynek. Deweloperzy wstrzymali wprawdzie realizację wielu inwestycji ze względu na wprowadzone przez banki ograniczenia finansowania nowych projektów. Zmniejszyła się podaż powierzchni handlowej, a spadek wartości złotówki spowodował konieczność renegocjacji kontraktów z najemcami. Istniejące już centra radziły sobie jednak dobrze. W 2009, najbardziej kryzysowym roku dla branży, obroty polskich galerii handlowych spadły jedynie o 3%. Co więcej, dla wielu sieci czas kryzysu był czasem ekspansji. Na rynku pojawiło się bowiem wiele atrakcyjnych i niedrogich lokalizacji handlowych.

Obecnie, wg badań przeprowadzonych przez CB Richard Elis, Polska jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej i głównym celem ekspansji sieci handlowych. Aż 33% ankietowanych firm planuje otworzenie tutaj nowych sklepów lub rozszerzenie oferty już działających. W skali całej Europy pod względem atrakcyjności dla detalistów zajmujemy bardzo wysokie, drugie miejsce, tuż po Niemcach. Główne atuty Polski to przede wszystkim silna, stabilna gospodarka oraz stosunkowo mała ilość powierzchni handlowej najwyższej jakości.

"Ostatnie dane makroekonomiczne dotyczące wzrostu poziomu sprzedaży detalicznej potwierdzają, że najtrudniejszy okres mamy już za sobą. Konsumenci wracają na rynek, ciekawi nowych produktów i oferty, poprawiają się nastroje najemców, którzy szukają korzystnych lokalizacji w nowo powstających centrach handlowych i rozszerzają swoją ofertę o marki do tej pory nieobecne w Polsce. Obserwujemy wzmożoną aktywność inwestycyjną na rynku nieruchomości komercyjnych i liczymy na to, że ten trend się wzmocni w 2011 roku" – podsumowuje Agnieszka Baczyńska, Dyrektor Działu Najmu Plaza Centers (Poland), polskiego oddziału Plaza Centers – jednego z największych deweloperów centrów handlowo-rozrywkowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Polska ma szansę pokazać się od dobrej strony w europejskim handlu. Czy ją wykorzysta? To zależy od bardzo wielu czynników, między innymi takich jak stan finansów państwa, poziom inflacji, kurs polskiej waluty, poziom bezrobocia, wzrost wynagrodzeń, przepisy podatkowe, a także wydarzenia na gospodarczej mapie świata. Jeśli jednak nie wydarzy się nic złego mamy perspektywę kilku dobrych lat dla sprzedaży.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: