eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek wewnętrzny w Polsce 2012

Rynek wewnętrzny w Polsce 2012

2013-09-26 12:15

Rynek wewnętrzny w Polsce 2012

Struktura sprzedaży detalicznej © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Publikacja "Rynek wewnętrzny w 2012 r." przygotowana przez GUS prezentuje informacje z zakresu działalności handlowej i usługowej dotyczące wartości i struktury sprzedaży detalicznej oraz hurtowej, infrastruktury handlowej, kształtowania się dynamiki obrotów przedsiębiorstw handlowych i usługowych. Uzupełnieniem informacji o procesach rynkowych jest zaprezentowanie danych dotyczących dostaw i zapasów wybranych produktów oraz ich spożycia. Wyniki badań prezentowane są w przekrojach terytorialnych oraz według struktury organizacyjnej i formy własności podmiotów.

Przeczytaj także: Rynek wewnętrzny w Polsce 2011

Usługi

W 2012 r. wartość dodana brutto wytworzona w usługach wyniosła 63,6% wartości ogółem w gospodarce narodowej, natomiast liczba pracujących stanowiła 56,8% ogółu pracujących. Wartość dodana wytworzona przez podmioty gospodarki narodowej prowadzące działalność handlową nadal stanowiła największy udział w wartości dodanej w usługach ogółem. Jednocześnie w handlu zatrudnionych było 26,9% ogółu pracujących w podmiotach usługowych.

Usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, zwane dalej usługami biznesowymi, zajmowały drugą co do wielkości udziału pozycję w usługach (po handlu). W 2012 r. wartość dodana brutto wytworzona przez podmioty zaliczane do usług biznesowych wyniosła ponad jedną czwartą wartości całego sektora usług. W podmiotach tych zatrudnionych było 17,3% pracujących w sektorze działalności usługowych.

Handel detaliczny i hurtowy

W 2012 r. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe wyniosła 676,0 mld zł i była o 4,6% wyższa niż przed rokiem (w cenach stałych wzrost o 0,5%). W punktach sprzedaży detalicznej wartość sprzedanych towarów wyniosła 651,7 mld zł (wzrost o 4,4%), z tego wartość żywności i napojów bezalkoholowych - 166,2 mld zł (wzrost o 3,2%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych - 56,2 mld zł (wzrost o 2,7%) i towarów nieżywnościowych - 429,4 mld zł (wzrost o 5,2%). W placówkach gastronomicznych sprzedaż detaliczna wyniosła 24,3 mld zł (wzrost o 9,6%).

fot. mat. prasowe

Struktura sprzedaży detalicznej

W 2012 r. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe wyniosła 676,0 mld zł i była o 4,6% wyższa niż przed rokiem (w cenach stałych wzrost o 0,5%).


Udział sprzedaży detalicznej zrealizowanej przez podmioty gospodarcze o liczbie pracujących 50 i więcej osób stanowił 51,0%, przez podmioty o liczbie pracujących do 9 osób - 29,4% zaś przez przedsiębiorstwa o liczbie pracujących 10-49 osób - 19,6%. Sprzedaż przedsiębiorstw handlowych (w cenach bieżących) wyniosła 86,7% wartości ogółem sprzedaży detalicznej i jej udział był o 0,2 p. proc. niższy niż w 2011 r.

Wartość sprzedaży hurtowej wyszacowana w 2012 r. w przedsiębiorstwach handlowych (w cenach bieżących) wyniosła 980,5 mld zł i była o 3,6% wyższa niż przed rokiem. Wzrost sprzedaży zanotowano w grupie towarów nieżywnościowych o 4,3% oraz w grupie żywności i napojów bezalkoholowych o 1,4%. Sprzedaż hurtowa napojów alkoholowych zmniejszyła się o 9,8%. W strukturze sprzedaży hurtowej udział towarów nieżywnościowych wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem o 0,6 p.proc., natomiast spadł udział żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,2 p.proc.) oraz napojów alkoholowych (o 0,4 p.proc.).

fot. mat. prasowe

Struktura sprzedaży hurtowej

Wartość sprzedaży hurtowej wyszacowana w 2012 r. w przedsiębiorstwach handlowych (w cenach bieżących) wyniosła 980,5 mld zł i była o 3,6% wyższa niż przed rokiem.


Infrastruktura handlowa

Na koniec roku 2012 szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła 357 tys. i była wyższa niż przed rokiem o 3,6%. Na jeden sklep przypadało średnio 108 osób, podczas gdy w 2011 r. było to odpowiednio 112 osób. Powierzchnia sprzedażowa sklepów wyniosła ok. 33 695 tys. m2 i była większa niż w roku poprzednim o 2,2%. Wzrost powierzchni odnotowano w sklepach z przedziału 400-999 m2 (o 6,0%), 1000 m² i więcej (o 3,5%) oraz 99 m2 i mniej (o 0,9%). Nieznaczny spadek powierzchni sprzedażowej (o 0,1%) odnotowano natomiast wśród sklepów o powierzchni 100-399 m2.

Na koniec 2012 r. przedsiębiorstwa prowadzące działalność hurtową (o liczbie pracujących powyżej 9 osób) składowały towary w 35,1 tys. magazynów (bez silosów i zbiorników). Najbardziej znaczącą część infrastruktury magazynowej stanowiły magazyny zamknięte (25,9 tys.). Pozostałe miejsca to place składowe (4,8 tys.) oraz magazyny zadaszone (4,4 tys.). Powierzchnia składowa magazynów wyniosła łącznie 44641,9 m² i była większa niż w 2009 r.3 o 13,4%. W strukturze powierzchni składowej magazyny zamknięte zajmowały 58,7% ogólnej powierzchni (spadek w porównaniu z 2009 r. o 1,5 p.proc.), magazyny zadaszone – 8,4% ( wzrost o 4,0 p.proc.), a place składowe 32,9% (spadek o 2,5 p.proc.).

fot. mat. prasowe

Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów

Na koniec roku 2012 szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła 357 tys. i była wyższa niż przed rokiem o 3,6%. Na jeden sklep przypadało średnio 108 osób, podczas gdy w 2011 r. było to odpowiednio 112 osób.


Gastronomia

W 2012 r. przychody ogółem z działalności gastronomicznej w cenach bieżących wyniosły ok. 24,9 mld zł i w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 9,2% (w cenach stałych były wyższe o ok. 6,0%). Z produkcji gastronomicznej pochodziło 71,6% tej wartości, 26,1% ze sprzedaży towarów handlowych (w tym 18,5% ze sprzedaży alkoholu i wyrobów tytoniowych), a 2,3% z pozostałej działalności. Najwyższy wzrost przychodów zaobserwowano podobnie jak w poprzednim roku w zakresie produkcji gastronomicznej (o 12,3%).

fot. mat. prasowe

Struktura placówek gastronomicznych

W 2012 r. przychody ogółem z działalności gastronomicznej w cenach bieżących wyniosły ok. 24,9 mld zł i w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 9,2% (w cenach stałych były wyższe o ok. 6,0%).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: