eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jacy są polscy dziennikarze 2010?

Jacy są polscy dziennikarze 2010?

2010-11-27 00:11

Jacy są polscy dziennikarze 2010?

Formy nacisku, jakich doświadczyli dziennikarze © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Czy dziennikarska pasja wygrywa z szewską pasją i dlaczego komercjalizacja jest przyczyną spadku prestiżu zawodu? Czym dziennikarze kierują się w swojej pracy? Jak duża część z nich doświadczyła nacisków i prób manipulacji? Wreszcie, ile zarabiają dziennikarze i czy dobrze współpracuje się im z branżą PR? To niektóre z pytań, na które odpowiadali dziennikarze badani przez Instytut Monitorowania Mediów.

Przeczytaj także: Linie lotnicze: słaba komunikacja PR

JAKIE TO DZIENNIKARSTWO?

Z przeprowadzonego badania wynika, że dla większości dziennikarzy ich zawód to pasja i powołanie. Ponad trzy czwarte czuje zadowolenie z wykonywanego zawodu, natomiast połowa kompletnie nie myśli o jego zmianie. Jednocześnie bardzo duża część wskazuje na negatywne zmiany jakie nastąpiły w zawodzie dziennikarza, a prawie wszyscy doświadczyli w swojej pracy różnego rodzaju nacisków i prób manipulacji. Groźna jest też presja rynku i odbiorców na kształt publikacji: prawie połowa ankietowanych przyznała, że tego typu sytuacje miały miejsce również w ich przypadku. Jedna piąta respondentów spotkała się w swojej pracy z mobbingiem i korupcją.

fot. mat. prasowe

Formy nacisku, jakich doświadczyli dziennikarze

Formy nacisku, jakich doświadczyli dziennikarze


Nieco ponad jedna trzecia badanych uznaje dziennikarstwo za zawód jak każdy inny. Niewielki procent przyznał, że nie może rozdzielić tych dwóch aspektów (2%) a pojedyncze głosy mówiły o zawodzie jako hobby, połączeniu pasji, przygody i rzemiosła, adrenalinie czy zwyczajnie jako o ciekawej pracy.

Z opinii dziennikarzy na temat zmian jakie w ostatnich latach miały miejsce w ich środowisku wyłania się obraz błędnego koła. Komercjalizacja wymusza pogoń za sensacją i szybsze tempo pracy, co spłyca i pogarsza jakość pracy, to z kolei ma wpływ na obniżenie standardów i prestiżu zawodu dziennikarza.

ZAROBKI

fot. mat. prasowe

Deklarowane miesięczne zarobki netto

Deklarowane miesięczne zarobki netto

Ponad połowa przebadanych (55%) pracuje wyłącznie dla jednego medium, ale tylko 12% z nich jest wolnych od klauzuli konkurencyjności. Zatem duża część respondentów jest zatrudniona w więcej niż 1 medium.

71% uczestniczących w ankiecie pobiera stałą pensję za swoją pracę. Nadal dość popularna jest wierszówka, ponad połowa ankietowanych (54%) dostaje wynagrodzenie również w tej formie.

Najczęściej (40%) deklarowano dochody w przedziale od 2001-4000 zł netto. 32% zarabia więcej niż 4000 złotych, podczas gdy wynagrodzenie niższe niż 2000 złotych wskazało 27% badanych. Ankietowani wskazywali , że zbyt niskie zarobki w branży (w stosunku do nakładów pracy, w porównaniu ze specjalistami PR) są przyczyną pogarszania się jakości dziennikarstwa.

WSPÓŁPRACA Z BRANŻĄ PUBLIC RELATIONS

Badanie pokazało, że zdania na temat współpracy dziennikarzy z PR-owcami są podzielone. Porównywalna liczba osób określiła specjalistów PR jako dobrych współpracowników niezbędnych w pozyskiwaniu informacji, jak i na trudnych partnerów we współpracy. Prawie wszyscy mający kontakty z PR wskazali aspekty utrudniające im współpracę z przedstawicielami branży (głównie niską wartość merytoryczną otrzymywanych informacji i informacje nie na temat). Jednocześnie okazało się, że prawie połowa badanych myślała w czasie swojej dziennikarskiej kariery, aby stanąć po drugiej stronie i zostać PR-owcem.

fot. mat. prasowe

Przeszkody na drodze do dobrej współpracy z PR-owcami

Przeszkody na drodze do dobrej współpracy z PR-owcami


Informacje o badaniu
Badanie przeprowadził Instytut Monitorowania Mediów wraz ze Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich. Grupą badanych byli dziennikarze polscy, którzy wyrazili zgodę na udostępnienie swoich danych w internetowej bazie dziennikarzy MediaContact. Przyjęto, że uczestnikami badania będą wszyscy dziennikarze, którzy wypełnią rozesłaną mailowo ankietę online, zatem próba badawcza nie miała charakteru losowego i reprezentatywnego. Badanie przeprowadzono między 13 a 30 września 2010 roku. Wcześniej kwestionariusz poddany został pilotażowi w celu wychwycenia ewentualnych niejasności i błędów. Ankietę składającą się z 38 pytań (w tym: pojedynczego i wielokrotnego wyboru, pytań otwartych oraz wskazania preferencji na skali) wypełniło 507 osób.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: media, prasa, dziennikarze, badania dziennikarzy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: