eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Formy marketingu farmaceutycznego

Formy marketingu farmaceutycznego

2010-11-23 11:05

Przeczytaj także: Branża farmaceutyczna w dobrej kondycji


Zmiany prawne i rozwój technologiczny motorem zmian w farmamarketingu

fot. mat. prasowe

Zainteresowanie korzystaniem z indywidualnych prezentacji multimedialnych

Zainteresowanie korzystaniem z indywidualnych prezentacji multimedialnych

W ostatnich latach przemysł farmaceutyczny w Polsce doświadczył szeregu zmian prawnych i technologicznych, które wymuszają na firmach przedefiniowanie swoich strategii marketingowych. Należy tutaj wspomnieć następujące wydarzenia i zjawiska:
  • wprowadzenie w październiku 2008 r. rozporządzania ograniczającego możliwości kontaktu przedstawicieli firm farmaceutycznych z lekarzami: zgodnie z nową regulacją przedstawiciele nie mogą umawiać się na spotkania z lekarzami w godzinach ich pracy, co przedtem było powszechną praktyką, oraz uzyskiwać są zobowiązani zgodę kierownika zakładu opieki zdrowotnej na takie spotkanie;
  • wzrost udziału lekarzy korzystających z komputera i Internetu do celów zawodowych i naukowych – według badania prawie 70% lekarzy korzysta obecnie z Internetu do celów zawodowych przynajmniej kilka razy w tygodniu;
  • rozwój marketingu nastawionego na relacje (tzw. customer relations management) i narzędzi informatycznych wspierających indywidualne podejście do klienta;
  • wzrost roli pacjenta w decyzjach odnośnie leczenia.

Rozwój narzędzi wykorzystujących nowe technologie

W obliczu wprowadzonych ograniczeń, przemysł farmaceutyczny w większym niż dotychczas stopniu zainteresował się zastosowaniami narzędzi wykorzystujących nowoczesne technologie do zwiększenia intensywności i skuteczności kontaktów między producentem leków a lekarzami. Wiele z tych rozwiązań od lat z powodzeniem funkcjonuje na Zachodzie, w Polsce jednak – ze względu na stosunkowo niski poziom dostępu do szybkiego internetu w społeczeństwie, także wśród lekarzy – pozostawały one wciąż na marginesie komunikacji marketingowej. Obecnie zainteresowanie nimi wzrasta. Mowa tu przede wszystkim o następujących narzędziach i zjawiskach:
  • Nośniki elektroniczne i komputeryzacja służby zdrowia – digitalizacja informacji i wzrastający poziom wykorzystania narzędzi informatycznych stanowią podstawę wielu przemian w dystrybucji informacji. Dzięki nim dane mogą być przekazywane szybciej i taniej, o ile infrastruktura informatyczna i dostęp do sieci internetowej są odpowiednio rozwinięte.
  • Internet – wykorzystanie możliwości globalnej sieci na różne sposoby:
    • poczta elektroniczna do kontaktów osobistych przedstawiciela z lekarzem – możliwość przesyłania materiałów marketingowych w formie elektronicznej, linków, aktualnych informacji w postaci newsletterów itp.;
    • portale i serwisy dedykowane dla lekarzy, służące zdobywaniu i wymianie informacji na temat leków, terapii, pracy itp.;
    • internetowe prezentacje produktów (e-detailing), często zawierające element interakcji lub oceny prezentowanego materiału w celu uzyskania informacji zwrotnej, która zostanie wykorzystana do modyfikacji kolejnego przekazu;
    • szkolenia wirtualne (e-learning), dzięki którym lekarze mogą wziąć udział w szkoleniu zdalnie, nie tracąc czasu na dojazdy
    • prezentacje wykłady wirtualne (webinaria);
    • internetowe transmisje z wydarzeń, np. konferencji, sympozjów, wykładów;
    • strony www producentów leków, zawierające także sekcje skierowane do lekarzy, na których mogą się znaleźć szczegółowe informacje o lekach, publikacje naukowe, multimedialne prezentacje produktów itp.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: