eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy doceniają płatki śniadaniowe

Polacy doceniają płatki śniadaniowe

2010-09-15 12:51

Polacy coraz bardziej doceniają płatki śniadaniowe, jako sposób na przygotowanie prostego, szybkiego i pożywnego śniadania. Przeciętny konsument zjada nieco ponad kilogram porannych przysmaków rocznie. Rynek ten ma ogromny potencjał, bo sprzedaż rośnie w tempie 7-10 procent. Jednak nie każdy produkt z tej kategorii można uznać za zdrowy.

Przeczytaj także: Rosną wydatki Polaków na płatki śniadaniowe

Na początku lat 90. na statystycznego Polaka przypadało zaledwie 100 g płatków rocznie (czyli około dwóch porcji). W ciągu dwóch dekad średnie spożycie śniadaniowych przetworów zbożowych wzrosło dziesięciokrotnie. Produkowane z różnych rodzajów ziarna, z dodatkiem owoców, orzechów, miodu, czekolady, czy cynamonu zyskały grono wiernych odbiorców. Dorasta pokolenie, dla którego śniadanie lub przekąska przygotowana z niewymagających gotowania płatków jest równie naturalna, jak kanapki, parówki, czy jajecznica.

To właśnie odejście od tradycyjnego menu śniadaniowego, wzmocnione kampaniami reklamowymi producentów płatków i musli ma największe znaczenie w rosnącej konsumpcji tego typy produktów. Nie bez znaczenia jest także przekonanie o prozdrowotnych właściwościach płatków oraz chęć "przemycenia" do diety za ich pośrednictwem większych ilości mleka i jego przetworów.

Śniadaniowa ofensywa

Choć płatki stają się coraz popularniejsze, daleko nam jeszcze do przeciętnego europejskiego konsumenta. Niemcy, którzy nie należą do liderów, zjadają ich przeciętnie około dwóch kilogramów rocznie. Jeśli tendencje na rodzimym rynku się utrzymają, Polacy powinni wkrótce osiągnąć ten poziom. Najbardziej chrupkie, poranne przysmaki lubią Brytyjczycy, spożywający ich ponad sześć kilogramów.

Specjaliści szacują, że polski rynek w tym segmencie artykułów spożywczych (wart w 2009 r. już 700 mln zł rocznie, ze sprzedażą 48 mln kg) będzie rósł w tempie 5 procent. W przyszłości nie zmieni się raczej jego struktura. Już w tej chwili klienci mają do dyspozycji produkty różniące się wielkością opakowania, składem i dodatkami smakowymi, ulokowane w różnych kategoriach cenowych.

Rosnące spożycie sprawia, że liczący się w tej branży gracze starają się o zwiększenie mocy produkcyjnych. Np. ZPC Otmuchów, mający w portfolio m.in. płatki śniadaniowe, przygotowuje się do emisji akcji. Spółka liczy, że zainteresowanie inwestorów przyniesie około 57 mln zł. Większość tej kwoty, 39,5 mln, Otmuchów zamierza wykorzystać na rozbudowę i zakup nowych linii produkcyjnych.

W różnych smakach i kształtach

Największym producentem płatków w Polsce jest Cereal Partners Poland Toruń-Pacific, od 1994 r. firma należy do koncernów Nestlé S.A. i General Mills. Za nim plasuje się Lubella (własność grupy Maspex) oraz marki własne sieci handlowych.

Nestlé Corn Flakes (płatki kukurydziane) to ikona szybkiego, mleczno-zbożowego śniadania. Tradycyjne płatki są jednak coraz bardziej wypierane przez produkty smakowe, zwłaszcza wśród najmłodszych konsumentów. Nestlé Nesquik, Chocapic, CiniMinis, Kangus, Cheerios należą do najczęściej wskazywanych przez dzieci. Przygotowane dla odbiorców w podobnym wieku (4-14 lat) kukurydziane Mlekołaki Lubelli spotykają się ze zdecydowanie mniejszym uznaniem. Niemniej producent także oferuje pełen zestaw smaków i kształtów: czekoladowe "Figuraki", kulki i muszelki, cynamonowe gwiazdki oraz miodowe kółka.
Przeczytaj także: Polacy lubią przyprawy Polacy lubią przyprawy

 

1 2

następna

oprac. : Handel-Net.pl Handel-Net.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: