Niskie kwalifikacje pracowników do zmiany
2010-03-11 11:40
Przeczytaj także: Polski pracownik pewny swoich kwalifikacji zawodowych
Doświadczenie bezrobocia
fot. mat. prasowe
Okres pozostawania na bezrobociu
Drugim czynnikiem determinującym długość okresu pozostawania poza rynkiem pracy było wykształcenie. Co trzeci pracownik o niskich kwalifikacjach z wykształceniem gimnazjalnym lub niższym był bezrobotny przez dwa lata lub dłużej. W pozostałych grupach podobne doświadczenia miało około jednej piątej respondentów.
Dla blisko jednej trzeciej ankietowanych (32%) doświadczenie bezrobocia było efektem trudności związanych z wejściem na rynek pracy po zakończeniu edukacji formalnej. Trudności ze znalezieniem pracy po zakończeniu edukacji dotykały szczególnie najmłodsze pokolenia pracowników o niskich kwalifikacjach. Wśród osób do 24 roku życia trudności te spotkało 83% respondentów. Problem ten dotknął również generację baby boomu przełomu lat 70. i 80.
Strach przed utratą pracy
Obawy przed utratą pracy wyraziło 36% pracowników o niskich kwalifikacjach a co dziesiąty badany nie potrafił jednoznacznie ocenić obecnej sytuacji zawodowej. Pracownicy o niskich kwalifikacjach, którzy doświadczyli bezrobocia, częściej wyrażają obawę przed utratą pracy i lęk ten jest niezależny od postrzegania kondycji obecnego zakładu pracy. Niemal co drugi były bezrobotny (47%) liczy się obecnie z możliwością utraty pracy, podczas gdy podobne obawy towarzyszą zaledwie 26% pracowników o niskich kwalifikacjach, którzy nigdy nie mieli statusu osoby bezrobotnej. Równocześnie 72% pracowników o niskich kwalifikacjach sceptycznie ocenia możliwość zdobycia nowej pracy. Te nastroje są znacznie silniejsze wśród kobiet.
Zmiana miejsca pracy
Pracownicy o niskich kwalifikacjach relatywnie rzadko myślą o zmianie miejsca zatrudnienia. Zaledwie nieco ponad jedna piąta z nich stwierdziła, że nie wiąże swojej przyszłości zawodowej z obecnym miejscem pracy. Dążenie do zmiany pracy było zaś najsilniejsze w grupie osób, które nie przekroczyły 24 roku życia (42%).
Szkolenia, tylko dla nielicznych
W ciągu ostatnich dwóch lat w szkoleniach (niezależnie od ich organizatora) uczestniczyło 15% pracowników o niskich kwalifikacjach. Zdecydowanie najpopularniejszymi kursami były te, które doszkalały pracowników w ramach posiadanego już zawodu (9% badanych). Inne rodzaje szkoleń cieszyły się umiarkowanym powodzeniem. Po 3% ogółu badanych w przeciągu ostatniego roku brało udział w szkoleniach przygotowujących do nowego zawodu i kursach komputerowych. Po 2% z kolei trenowało jak skutecznie sprzedawać i obsługiwać klientów oraz jak zarządzać czasem i jak skutecznie się komunikować. W pozostałych rodzajach szkoleń uczestniczyło mniej niż 2% ogółu badanych.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Inwestycje w kadry nie są w modzie
-
Polskie firmy a rozwój pracowników
-
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych: nowelizacja KP
-
Kwalifikacje pracowników a popyt na rynku pracy
-
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych: nowe zasady
-
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych od 16 VII reguluje KP
-
Jakie kompetencje pracowników pożądane w XXI wieku?
-
Asystent zarządu: czym powinien się wyróżniać?
-
Umiejętności w CV: które Cię nie wyróżnią?