eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Niskie kwalifikacje pracowników do zmiany

Niskie kwalifikacje pracowników do zmiany

2010-03-11 11:40

Przeczytaj także: Polski pracownik pewny swoich kwalifikacji zawodowych


Co zmienili by w swoim życiu i czy naprawdę chcą tej zmiany dokonać?

Pracownicy o niskich kwalifikacjach uważają, że wyższe wykształcenie byłoby czynnikiem zwiększającym ich szanse na lepszą pracę. Mimo wysokiej deklarowanej rangi wykształcenia większość badanych pracowników nie wykazuje potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. Wśród najczęstszych powodów braku potrzeby podnoszenia kwalifikacji znajduje się przekonanie o tym, że możliwości rozwoju zawodowego w obecnym miejscu pracy już się wyczerpały. Wiedza, która była konieczna do pozyskania, została już przyswojona.

Sens szkoleń badani dostrzegają tylko wówczas, gdy przekładają się one na konkretne korzyści: najczęściej znalezienie lepszej pracy, ale też awans lub podwyżkę. Postawa jest poważnym ograniczeniem aspiracji edukacyjnych PONK – pracownicy nie decydują się na udział w szkoleniach, bo nikt nie jest w stanie dać im gwarancji, że w jego efekcie nastąpi poprawa sytuacji zawodowej (awans, lepsza praca). Postawa pracowników wobec podnoszenia kwalifikacji w miejscu pracy jest więc wyczekująca – polega na oczekiwaniu na propozycje składane przez pracodawcę. Zdawanie się na inicjatywę pracodawcy wynika jednak również z nieumiejętności wyboru celów zawodowych i szkoleniowych oraz z braku umiejętności diagnozy własnych kompetencji.

Pracownicy o niskich kwalifikacjach w oczach pracodawców

fot. mat. prasowe

Odsetek pracodawców zainteresowanych skierowaniem pracowników o niskich kwalifikacjach na dedykowane

Odsetek pracodawców zainteresowanych skierowaniem pracowników o niskich kwalifikacjach na dedykowane im szkolenia

Pracodawcy na ogół są zadowoleni z pracy wykonywanej przez pracowników o niskich kwalifikacjach. Pozytywną opinię wyraziło 56% ankietowanych, ale tylko 11% zdecydowanie pozytywną. Większość ankietowanych pracodawców (75%) dostrzega sens szkoleń pracowników o niskich kwalifikacjach, które, ich zdaniem, służą poprawie wydajności i przyczyniają się do lepszego wykonywania pracy. Pracodawcy na ogół bardzo pozytywnie odnosili się do inicjatywy szkoleń pracowników o niskich kwalifikacjach (trzy czwarte było zainteresowanych skorzystaniem z takiej usługi) - jednak tylko wówczas, gdy były one przedstawiane jako bezpłatne. Przy założeniu niewielkiej nawet odpłatności występował znaczny spadek zainteresowania szkoleniami, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa i osiąganych obrotów.

Informacje o badaniu
Badanie „Każdy pracownik jest ważny – podnoszenie kompetencji pracowników o niskich kwalifikacjach” zrealizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, składało się z trzech etapów badawczych: 1) Fazy wstępnej, czyli eksploracji problemu badawczego, która obejmowała pracodawców (50 IDI), pracowników o niskich kwalifikacjach (50 IDI) oraz ekspertów rynku pracy (4 IDI); 2) Fazy wyjaśniającej, gdzie zostało zrealizowane badanie ilościowe pracodawców (N=1290) oraz pracowników o niskich kwalifikacjach (N=1621); 3) Fazy weryfikacyjnej.

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: