eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Menedżerowie firm a rozwój biznesu

Menedżerowie firm a rozwój biznesu

2011-01-27 10:47

Przeczytaj także: Menedżerowie firm wierzą we wzrost w 2014


Szanse rozwoju biznesu

Jak czytamy w raporcie z badania, w porównaniu z zeszłym rokiem CEO na świecie przenieśli swoje zainteresowanie ze zwiększania obecnych udziałów w rynku na rozwój nowych produktów i usług. W 2010 roku 20% stawiało na innowacyjność w obszarze produktów i usług, podczas gdy dziś jest to już 29%. Równocześnie obserwujemy mniejszy nacisk na zwiększanie obecnych udziałów w rynku przez globalne przedsiębiorstwa – w 2010 było to postrzegane jako szansa na rozwój biznesu przez 38% prezesów, w porównaniu do 29% w 2011 r. W Polsce przesunięcie nie jest tak wyraźne i prezesi podobnie postrzegają potencjał obu możliwości - na innowacyjność produktową i usługową stawia 31%, podczas gdy na zwiększanie udziałów 37%. Aż 79% dyrektorów generalnych na świecie uważa, że innowacje doprowadzą do wzrostu efektywności i zwiększenia przewagi konkurencyjnej ich firmy, natomiast 78% oczekuje z tego tytułu wzrostu przychodów.

Jako kolejną szansę dla rozwoju biznesu 14% CEO na świecie postrzega fuzje i przejęcia, które rozważa także 16% z zarządzających w Polsce. Na nowe rynki geograficzne stawia 17% globalnych liderów biznesu i zaledwie 7% polskich CEO.

Niepewna przyszłość gospodarki

Poprawiająca się sytuacja na światowych rynkach zmotywowała firmy do działania, jednakże nadal prawie 3/4 globalnych respondentów najbardziej obawia się o przyszłość gospodarki (72% wskazań na świecie i 69% w Polsce). Na drugiej i trzeciej pozycji na liście zmartwień globalnych CEO znalazły się potencjalne efekty działań związanych z koniecznością ograniczania deficytu budżetowego (odpowiednio 62% globalnie i 59% wskazań w Polsce) oraz nadmierny poziom regulacji (60% globalnie i 57% w polskim badaniu), choć rola tego czynnika w czasie kryzysu wyraźnie się zmniejszyła (w roku 2009 nadmiernej regulacji obawiało się niemal 90% ankietowanych).

Wysokie miejsce w hierarchii potencjalnych ryzyk zajmują rosnące obciążenia podatkowe (55% wskazań globalnie i 51% w Polsce) związane z perspektywą podejmowanych przez rządy działań stabilizacyjnych. Ankietowani prezesi wskazują także na charakterystyczne dla czasów kryzysu wahania kursów walutowych (54% wskazań na świecie i 53% w Polsce) oraz na ryzyko poważnej niestabilności na rynkach kapitałowych, które wymienianie jest przez 52% globalnych i 60% polskich CEO. Inflację jako potencjalne zagrożenie wskazała mniej niż 1/3 respondentów.

Badanie pokazało, że globalni prezesi bardziej niż polscy CEO obawiają się niedoboru odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Niepokój wyraża ponad połowa (56%) respondentów na świecie, a szczególnie na Bliskim Wschodzie (78%) oraz w krajach Azji i Oceanii (76%), podczas gdy w Polsce problem dostrzega zaledwie 21% ankietowanych (dla porównania w regionie Europy Środkowej i Wschodniej 55%). Jest to największa z różnic obserwowana w tegorocznym badaniu pomiędzy opiniami zarządzających dużymi firmami w Polsce i na innych rynkach.

Prawie połowa ankietowanych globalnych CEO wskazuje na stałe przesunięcia w wydatkach i konsekwencje zmiany zachowania konsumentów, co dostrzega jedynie 35% polskich respondentów. W tym miejscu warto również zwrócić uwagę, iż polscy prezesi jako najmniej znaczące dla rozwoju biznesu definiują kwestie związane z bezpieczeństwem łańcucha dostaw (44%) oraz rozwojem infrastruktury (31%).

„Porównując opinie polskich prezesów i przeciętne wskazania na świecie warto zauważyć, że rozbiegają się one głównie w trzech punktach: w badaniu globalnym znacznie większe zagrożenia wiążą się z problemem dostępności wykwalifikowanych pracowników, bezpieczeństwem łańcucha dostaw i trwałymi zmianami w zachowaniach konsumentów. Tymczasem główny problem dla polskich ankietowanych stanowi dziś bieżąca sytuacja gospodarcza, a dopiero w dalszej kolejności nierozwiązane problemy strukturalne i wyzwania o charakterze długookresowym” – podkreśla Olga Grygier – Siddons, prezes PwC w Polsce. „Wymaga to ze strony polskich firm poważnej refleksji – być może kłopoty dnia dzisiejszego w pewnej mierze przesłaniają ważne wyzwania o charakterze długookresowym, z którymi i tak przyjdzie się zmierzyć” – stwierdza.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: