eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Apple - najbardziej innowacyjna marka

Apple - najbardziej innowacyjna marka

2009-12-30 08:23

Przeczytaj także: Apple: iMac i MacBook


Mały zespół designerów

Cały zespół designerów Apple liczy 20 osób. To mózgi, które stały za renesansem marki i tryumfalnym powrotem na scenę od czasu serii iMac z 1998 roku. Mały zespół, jasno określone kompetencje. Radość pracy ze sobą. I jej trud. Ci ludzie są ze sobą zżyci – dobrze się znają i czują. Designerzy zarabiają tu średnio o połowę więcej niż gdzie indziej. Ale przecież nie pracują tu tylko dla pieniędzy. Oni codziennie zmieniają świat.

Bez badań

Tak, tak – to Ford i jego słynne zdanie. Mam wrażenie, że tym częściej powtarzane, im bardziej marki nie znają swoich konsumentów i uzależniają się od badań. Apple i Jobs nie wierzą w badania. Nie muszą. Mają nosa, dobrze wyczuwają czas i nadchodzące trendy. Są zawsze krok przed konkurencją. Nie badali iPoda, bo to nie miało sensu. Tak samo było z iPhone’em. Apple wie dobrze, że przy tak surowym podejściu i obsesji doskonałości, tworzenie produktów, z których sami są zadowoleni, tym bardziej wprawi w ekstazę lojalnych i oddanych marce konsumentów. Jak powiedział w jednym wywiadzie Jobs zapytany o genezę powstania iPhone’a: – Czego nienawidzimy? Naszych telefonów. – Co musimy zrobić? Komórkę z Apple w środku. – Co pragniemy posiadać? Tylko iPhone’a, cóż innego? Czy taka konstatacja mogłaby się pojawić w jakimś raporcie po badaniach? Nie podejrzewam. Apple ma ogromne zaufanie do samego siebie. Wie dobrze, że jeżeli czegoś będą chcieli designerzy i Jobs dla samych siebie, to tego samego zapragną konsumenci.

Focus

Apple produkuje tylko 30 produktów. Dla porównania Nokia ma ich ponad 400. Dzięki temu firma z Cupertino działa bardziej jak butik, który rozwija piękne, designerskie produkty – funkcjonalne i przyjazne dzieła sztuki. Mając tak niewiele produktów, Apple może skupiać się na każdym z nim w sobie tylko charakterystyczny perfekcyjno-obsesyjny sposób.

Przywiązanie do perfekcji

Wiele razy pisano o tym, że Jobs wszystko musi sprawdzić sam i sam się o tym przekonać. Makiety wierne piksel do piksela oraz podejście 10 do 3 jest najlepszym tego przykładem.

Niezależność – wszystko w swoich rękach

Często krytykowane za swoją niezależność Apple odwraca i wykorzystuje to teraz na swoją korzyść. Ma swój hardware i software. Swoje komputery i swój system operacyjny. Nie jest zależny od żadnych zewnętrznych dostawców, czynników. To oczywiście ułatwia cały proces innowacji. Zależysz tylko od siebie i od tego, co sam wymyślisz.

Sedno w kulturze organizacji

Te wszystkie czynniki wyróżniają Apple na tle konkurencji. To wszystko prowadzi do superproduktów. To wszystko sprawia, że te produkty są perfekcyjne i sexy. Budzą pożądanie. Rodzą zazdrość. To wszystko buduje przywiązanie i lojalność konsumentów. Przepraszam, już nie konsumentów, ale przyjaciół. I to jest chyba największa przewaga tej marki. Robi coś, czego nie można osiągnąć żadną kampanią i komunikacją. Specjaliści nazywają to kulturą organizacji, DNA marki, czesto też misją lub jej sercem. Czymś, czego nie da się skopiować. Podejście 10 -3 -1, będące z punktu widzenia czasu/zasobów/kosztów marnotrawstwem dla Jobsa, jest jedynym słusznym modelem działania, gdy chce się zrobić naprawdę doskonałe produkty i jest rzeczywiście wpisane w DNA tej marki. Kultura innowacji będąca wręcz kulturą organizacji jest odpowiedzią na pytanie – dlaczego Apple jest najbardziej innowacyjną marką na świecie. Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości?


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2

oprac. : Grzegorz Kosson / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: