eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Innowacje w firmie: co je powstrzymuje, a co pobudza?

Innowacje w firmie: co je powstrzymuje, a co pobudza?

2009-11-24 11:00

Przeczytaj także: Rozwój korporacji: kluczowe aspekty


W ramach takiej otwartej, innowacyjnej kultury, w której występuje wysoki poziom synergii i współpracy między różnymi funkcjami, wartość wnoszona przez każdą osobę do pomysłów innych osób jest nieograniczona – o czym najlepiej świadczą wyniki. Nieodłączną częścią tej kultury jest, jak się wydaje, codzienne wcielanie w życie „reguły numer sześć” Rosamund i Benjamina Zanderów: „Nie bierz siebie tak śmiertelnie poważnie – powstrzymaj swoją dumę, swoje niepodważalne opinie, wszystkie te »powinno się« i »trzeba« w swoim życiu, i oddaj się w całości”.

W takich wysoce innowacyjnych i elastycznie reagujących firmach, jak IDEO i Intuit, nie tylko kultura organizacyjna jest otwarta i łatwa do dostosowania do zmiennych okoliczności, ale także struktura organizacji charakteryzuje się elastycznością i pozwala na maksymalną interakcję oraz synergię tam, gdzie zajdzie taka potrzeba.

Oprócz kultury i struktury organizacyjnej częstym czynnikiem dławiącym innowacje w firmach bywają postawy poszczególnych menedżerów, zwłaszcza obawy, uprzedzenia i ignorancja osób piastujących kluczowe stanowiska. I odwrotnie – właśnie przywódcy bywają tymi, którzy dzięki swojej wizji, wyobraźni i odwadze inicjują działania posuwające biznes naprzód, na nowe, niezbadane wody.

Różne mogą być ograniczenia kreatywności i innowacyjności, które sami sobie narzucamy, oraz gdzie przywódcy mają szansę podnieść poziom pomysłowych innowacji w obrębie organizacji. Implikacje tego modelu podkreślają centralną rolę menedżerów i przywódców w procesie wydobywania „innowacyjnego maksimum” ze swoich ludzi, co można osiągnąć, inwestując czas w zachęcanie, ukierunkowanie i coaching.

Jak stwierdził Eberhard von Koerber, dynamiczny i wizjonerski były dyrektor firmy ABB na Europę: „To właśnie »miękkie inwestycje« podnoszą naszą konkurencyjność. Czerpanie z potencjału umysłów, które są w 90% niedostatecznie wykorzystywane. Ci, którzy tego nie rozumieją, nie znajdą lekarstwa na naszą niską konkurencyjność w Europie Zachodniej”.

Stora Enso, fińsko-szwedzki globalny koncern w branży przetwórstwa masy celulozowej, wśród niezbędnych kompetencji warunkujących awans na stanowiska przywódcze najwyższego szczebla, na których zapadają decyzje o przyszłości firmy, wyraźnie identyfikuje „zachęcanie do innowacji i kultywowanie jej. Przedsiębiorcze podejście tworzące i lansujące otoczenie, które rzuca wyzwanie status quo, wspiera ciekawość oraz popiera eksperymenty i podejmowanie ryzyka”.

fot. mat. prasowe




Powyższy artykuł jest fragmentem poradnika „Przywództwo w świecie biznesu. Teoria i praktyka dla menedżerów” (Wolters Kluwer Polska, Kraków 2009) M. R. Williamsa. Autor zwraca uwagę na to, że problemem dzisiejszych organizacji nie jest brak talentów, lecz poważny niedobór osób, które wiedzą, jak rozwijać i wykorzystywać talent oraz jak nim zarządzać, mobilizując ludzi do osiągania wyników. To założenie jest punktem wyjścia zawartych w książce konstruktywnych rozważań dotyczących skutecznego przywództwa. Publikacja jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. w www.profinfo.pl.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: