eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Innowacje w firmie: co je powstrzymuje, a co pobudza?

Innowacje w firmie: co je powstrzymuje, a co pobudza?

2009-11-24 11:00

Przeczytaj także: Rozwój korporacji: kluczowe aspekty


W pracy z działem farmaceutycznym globalnego koncernu chemicznego wykorzystano wariant koncepcji „lokomotywy” przywództwa Noela Tichy’ego, aby poprawić klimat innowacyjności w obrębie firmy. Określono główne „lokomotywy” biznesu oraz stopniowo, w ramach warsztatów coachingowych i wspierających programów szkoleniowych, rozwinięto postawy i kompetencje napędzające te „lokomotywy”.

Ze względu na charakter biznesu (opracowywanie i zatwierdzanie nowych składników leków) za czołową „lokomotywę” uznano ukierunkowaną innowację. Stwierdzono, że właściwych, utalentowanych ludzi trzeba skutecznie zorganizować i zmobilizować, biorąc pod uwagę skalę działania, oni zaś mogą skutecznie działać i odnosić sukcesy tylko w klimacie sprzyjającym podejmowaniu skalkulowanego ryzyka – stąd trzy „lokomotywy”.

Kluczem do tego, aby każda z tych „lokomotyw” wydajnie działała i żeby wszystkie trzy wspólnie poruszały się w tym samym kierunku – zgodnie z potrzebami firmy, jest skuteczne, dobrze skoordynowane przywództwo „na bliską odległość” oraz solidne, strategiczne zarządzanie. Doświadczenie pokazało, że w wypadku menedżerów krzywa nauki jest zarówno stroma, jak i długa. Główny wysiłek na rzecz rozwoju w okresie dwunastu miesięcy objętych naszymi konsultacjami w omawianej korporacji był skierowany na naukę, w tym naukę dyrektora generalnego i kilku członków zarządu.

Za inny – również pochodzący ze Stanów Zjednoczonych – przykład kultury organizacyjnej, która intensywnie wspiera innowację i jest od niej zależna, może posłużyć firma projektowa IDEO z siedzibą w Palo Alto w Kalifornii. Przedsiębiorstwo zajmuje się projektowaniem grafiki dla różnych produktów swoich klientów. Podejście IDEO, mające na celu pozostanie w czołówce w zakresie innowacji, można scharakteryzować następująco:
  • zatrudniaj jedynie utalentowanych ludzi z dobrymi pomysłami,
  • trzymaj biurokrację na wodzy oraz klarownie i systematycznie osiągaj cele,
  • wybierz „króla” projektu – ustal jasno, kto jest menedżerem projektu i jaki jest rezultat, którego od niego oczekujesz,
  • korzystaj ze wszystkich dostępnych możliwości – interdyscyplinarne zespoły, networking, poczta elektroniczna,
  • pozwól ludziom popełniać błędy zgodnie z zasadą: „Spróbuj, napraw, spróbuj znowu i ucz się z doświadczenia”,
  • doceniaj wartość pracy będącej zabawą.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: