eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Wyszukiwarka Google a prognozowanie gospodarcze

Wyszukiwarka Google a prognozowanie gospodarcze

2009-09-28 13:20

Przeczytaj także: Najpopularniejsze hasła w Google 2008


Cofając się na niższy stopień ogólności można prześledzić zainteresowanie konkretną marką, np. Fordem. Dla zobrazowania korelacji obok siebie rzeczywiste przedstawiono dane między rzeczywistą sprzedażą i procentową zmianę częstotliwości wpisywania hasła "Ford" w pole wyszukiwarki.

fot. mat. prasowe

Miesięczna sprzedaż Forda i popularność hasła „Ford” w wyszukiwarce Google

Miesięczna sprzedaż Forda i popularność hasła „Ford” w wyszukiwarce Google

Nikt nie przewidział kryzysu?

Jedną z wad danych o zapytaniach internatów jest trudność w przełożeniu ich na konkretne decyzje inwestycyjne. Dzięki nim można z wyprzedzeniem wychwycić pojawiające się trendy i sezonowość niektórych danych, ale znacznie trudniej wskazać momenty zwrotne. Nie jest to jednak niemożliwe. Inwestor, który zwrócił uwagę na rosnącą popularność hasła „subprime mortgage” na początku 2007r., prawdopodobnie zdążył wycofać się z rynku, gdy problemy rynku kredytów hipotecznych w USA zaczęły się wdzierać na pierwsze strony gazet. Ekonomiści długo jeszcze będą zdania, że nikt nie przewidział nadchodzących problemów, ale to teza mocno dyskusyjna – ci, którzy przewidzieli byli po prostu w mniejszości. Większość patrzyła w przeciwnym kierunku. Oczywiście rosnąca popularność danego hasła to tylko początek.

fot. mat. prasowe

Popularność zapytania "subprime mortgage" w wyszukiwarce Google

Popularność zapytania "subprime mortgage" w wyszukiwarce Google

Aby ten tekst nie wpisywał się tylko w akademickie teoretyzowanie oto kilka wskazówek, które mogą mieć przełożenie na decyzje inwestorów i zachowanie cen aktywów w najbliższych wybranych kilku tygodni:
  • hasło „foreclosure” najczęściej pytają Amerykanie ze stanów Floryda i Nevada, czyli tam gdzie ceny nieruchomości spadły najbardziej. Przeciętnie informacje o bankowych aukcjach są poszukiwane pięciokrotnie częściej niż w 2006r.
  • polscy internauci pytali o „nieruchomości” najczęściej w sierpniu 2006r., obecnie popularność tego hasła jest o ok. 40 proc. mniejsza niż w szczytowym okresie. Wniosek: stabilizacja cen? Możliwe, ale na powrót hossy i cen do rekordowych poziomów w najbliższym czasie się nie zanosi.
  • w kategorii Finanse i ubezpieczenia w Polsce w ciągu ostatnich 90 dni najszybciej popularność zyskuje (oprócz nazw poszczególnych instytucji) hasło „kredyt studencki”, a w kategorii Nieruchomości szukamy wiadomości o „stancjach”, „umowach najmu” i „mieszkaniach studenckich’. Ciekawe czy po trzecim kwartale najlepszymi wynikami pochwalą się banki, które oferują najatrakcyjniejsze kredyty studenckie?
  • zapytania na temat konkretnych banków i spółek giełdowych mogą w pewien sposób prognozować poprawę ich wyników na tle sektora, ale aby nie być posądzonym o kryptoreklamę zainteresowanych odeślę do narzędzia o nazwie Google Trends.
Zachęcam do eksperymentowania z niekonwencjonalnymi technikami i testowania nowych narzędzi, które z pewnością nieprędko przebiją się do bankowego mainstreamu. Kto wie, czy za kilka lat nagroda Nobla w dziedzinie ekonomii nie zostanie przyznana komuś, kto znajdzie praktyczne przełożenie na decyzje inwestycyjne.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: