eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Wszystkie tajemnice ratingów przedsiębiorstw

Wszystkie tajemnice ratingów przedsiębiorstw

2009-07-12 00:45

Przeczytaj także: Agencje ratingowe straciły zaufanie inwestorów


W zależności od podmiotu inicjującego dokonanie ratingu można wyróżnić:
  • solicited rating (od "solicit" - ubiegać się, starać się) - występuje wówczas, gdy inicjatorem ratingu jest przedsiębiorstwo stanowiące obiekt ratingu,
  • unsolicited rating - inspiratorem ratingu są inne podmioty, np. agencja ratingowa, potencjalny inwestor lub agencje informacji sprzedające swoje informacje innym podmiotom; ocena przedsiębiorstwa dokonywana jest jedynie na podstawie źródeł wtórnych, bez możliwości wykorzystania informacji udostępnianych przez podmiot oceniany; wartość informacyjna tak sporządzonego ratingu jest niższa, niż w przypadku korzystania z informacji źródłowych udostępnionych przez badane przedsiębiorstwo.
W zależności od adresata ratingu można wyróżnić:
  • debt rating - ocena przeznaczona jest przede wszystkim dla wierzycieli,
  • equity rating - ocena przeznaczona jest przede wszystkim dla właścicieli.
W zależności od podmiotu sporządzającego rating można wyróżnić:
  • rating zewnętrzny (standardowy) - uzależnia wagę ryzyka od ratingów nadawanych przez agencje ratingowe; występuje wówczas, gdy opinia jest wydawana przez agencję ratingową niezależną od banku, przez co może zostać wykorzystana przez oceniane przedsiębiorstwo dla realizacji różnych zadań; w przypadku ratingu zewnętrznego występuje stały monitoring działalności przedsiębiorstwa; otrzymana ocena może ulegać ewolucji ze względu na zmiany zachodzące w badanym przedsiębiorstwie;
  • rating wewnętrzny - występuje wówczas, gdy instytucja kredytowa ocenia swojego klienta według własnych procedur; różni się od tradycyjnego sprawdzania wiarygodności kredytowej przede wszystkim większym znaczeniem przypisywanym czynnikom jakościowym (tzw. kryteria miękkie), np. jakości zarządzania, organizacji, instrumentom zarządzania; jest sporządzany jedynie dla potrzeb instytucji oceniającej.
Rating dokonywany przez wyspecjalizowane agencje ratingowe (rating zewnętrzny) daje wszystkim uczestnikom rynku – z ograniczoną pewnością, która nigdy nie jest stuprocentowa – przejrzystą informację umożliwiającą oszacowanie ryzyka. W celu wyeliminowania możliwych roszczeń agencje ratingowe zastrzegają, że wydana ocena nie stanowi rekomendacji zakupu, sprzedaży, ani utrzymania papierów wartościowych danego podmiotu. Wskazują wyraźnie, że ich oceny mogą być wykorzystywane przez inwestorów tylko jako wsparcie, nie powinny jednak zastępować własnej analizy inwestycyjnej.

Tyle ogólnie o ratingach, teraz więcej informacji na temat szczególnie przydatny przedsiębiorcom – ratingów wewnątrzbankowych, które regulują m.in. przyznawanie kredytów, emisję akcji lub obligacji.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: