Efektywna praca w biurze - podstawy
2009-06-03 14:09
Przeczytaj także: Efektywne zarządzanie czasem a szkolenia
Aby rozpocząć konsolidację, musisz oczyścić zasoby swoich danych - zarówno te na papierze, jak i dokumenty elektroniczne, materiały do czytania, wizytówki, e-maile - wszystko to czego nie potrzebujesz lub nie używasz. Ta czynność dla niektórych osób jest najtrudniejszą częścią organizowania biura. Może ona nawet powstrzymać cały proces porządkowania danych. Wielu ludzi obawia się zniszczyć informacje, które mogą się im lub ich znajomym później przydać. Nie pozwól, aby taka obawa stanęła ci na drodze porządkowania danych w biurze. Kluczem do przezwyciężenia tego problemu jest bliższe przyjrzenie się obawom i ocena czy są one uzasadnione.
W trakcie pracy nad eliminowaniem zbędnych informacji zastanów się, jak długo w przyszłości będziesz trzymał poszczególne rodzaje danych. Zacznij określać własne wytyczne dotyczące zachowywania dokumentów i użyj ich do utworzenia tabeli lub prostego arkusza kalkulacyjnego. W pierwszej kolumnie wypisz rodzaj danych/dokumentu, w drugiej - przypisz im długość czasu, na jaki, według ciebie, powinieneś je zachować. Zaglądaj do tego spisu i uaktualniaj go co roku, tak aby stanowił wygodny przewodnik użyteczny w przyszłości. Chociaż określenie tego, co powinieneś zachować, a czego się pozbyć, może wydać się łatwe, z pewnością będziesz mieć wątpliwości.
Sześć poniższych pytań pomoże ci ocenić czy informacja jest rzeczywiście potrzebna.
- Czy ta informacja ma związek z twoimi bieżącymi działaniami lub projektem, nad którym właśnie pracujesz?
- Czy jest to zapis z przeszłości, który może okazać się przydatny do przyszłych kontaktów lub projektów?
- Czy wykorzystujesz tę informację regularnie?
- Czy dana informacja jest wciąż aktualna?
- Jeśli naprawdę potrzebujesz tego zapisu, to czy masz pewność, że nie uzyskasz go w żaden inny łatwy sposób, na przykład od znajomego, z twojej skrzynki e-mailowej, z twardego dysku, z internetu?
- Czy przechowywania danych dokumentów wymaga prawo lub polityka twojej firmy?
oprac. : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Przeczytaj także
-
Jak zwiększyć swoją produktywność w pracy?
-
Zarządzanie czasem - dlaczego szkolenia nie działają?
-
Efektywna praca
-
Nuda w pracy: jak sobie z nią radzić?
-
Elastyczność w pracy poprawia efektywność
-
Praca za biurkiem: jak dbać o kręgosłup?
-
Jak zwiększyć swoją efektywność w pracy?
-
Efektywne zarządzanie czasem pracy
-
Zarządzanie czasem pracy firmy i zespołu