eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rośnie rynek kawy w Polsce

Rośnie rynek kawy w Polsce

2009-05-22 13:47

Przeczytaj także: Kryzys gospodarczy a rynek kawy


Zróżnicowaną i bogatą ofertą wyróżniają się przede wszystkim dwie sieci: Singidunum oraz Pożegnanie z Afryką. Zarówno w jednej, jak i drugiej sieci poszukiwacze wysublimowanych smaków mogą wybierać spośród dziesiątków rodzajów i gatunków kaw z całego świata. Nie brakuje tam również egzotycznych propozycji. W ofercie znajduje się m.in. kawa: Blue Mountain z Jamajki, Capitan Cook z Hawajów, Sidamo z Etiopii oraz słynna Kopi Luwak.

Kopi Luwak to gatunek kawy pochodzący z południowo-wschodniej Azji, wytwarzany z ziaren kawy, które poddane enzymom trawiennym zwierzęcia luwak (po polsku łaskun) są starannie czyszczone, sterylizowane, palone i następnie mielone. Kawa charakteryzuje się bogatym i aksamitnym smakiem z wyraźną nutką karmelu i czekolady. W ciągu roku uzyskuje się najwyżej 500 kg tego gatunku kawy - informuje Jasmin Soljanin, właściciel sieci Singidunum. Cena tego rarytasu nie jest jednak niska. Filiżanka słynnej kawy kosztuje 75 zł, a cena kilograma wynosi 1,9 tys. zł - dodaje Jasmin Soljanin.

Wzrost oczekiwań konsumenckich zauważa również właściciel sieci sklepokawiarni Pożegnanie z Afryką Krzysztof Drohomirecki. - Działamy od 1992 roku. Początkowo dużym powodzeniem cieszyły się kawy smakowe i niewielu było klientów, którzy potrafi li docenić smak i aromat wysokogatunkowej kawy. Ale ostatnio się to zmienia - podkreśla.

Wobec silnej konkurencji w segmencie kawiarnianych systemów sieciowych szansę przetrwania będą miały tylko największe marki i najciekawsze, dobrze przemyślane koncepty. Obecnie praktycznie wszystkie sieci zapowiadają liczne otwarcia i ekspansję na teren całego kraju. Nie dla wszystkich może to okazać się możliwe i wykonalne. Mniejsze sieci powinny koncentrować się na budowaniu marki lokalnie - doświadczenia systemów w innych segmentach rynku pokazały, że czasami jest to doskonały punkt wyjścia do dalszego rozwoju, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami - mówi Agata Zarębska.

Singidunum oraz Pożegnanie z Afryką nie obawiają się zagrożeń i zapowiadają dynamiczną ekspansję. Ciągle rozwijamy sieć naszych sklepów. Obecnie mamy ich 20, z czego 15 to lokale franczyzowe. W najbliższym czasie chcielibyśmy zaistnieć w Trójmieście i Szczecinie. Wkrótce uruchomimy też sklep internetowy, aby móc dotrzeć do szerokiego grona klientów - mówi Krzysztof Drohomirecki. Podobnie wygląda sytuacja w Singidunum.

W 2008 roku zamierzamy otworzyć lokal w Centrum Handlowym Galeria Gwarna w Legnicy. W przyszłym roku chcemy otworzyć co najmniej sześć nowych punktów. Będzie to m.in. lokal w Atrium City w Warszawie, ale pojawimy się też we Wrocławiu, Płocku, Koszalinie, Bielsku-Białej, Częstochowie i Słupsku - mówi Jasmin Soljanin.

Nie bez znaczenia jest rozwój spożycia kawy poza domem - czyli w kawiarniach, barach kawowych, restauracjach i miejscach pracy, co wpływa na podniesienie kultury picia kawy, ale również coraz wyższe oczekiwania przeciętnego Polaka. Wszystko to wskazuje, że segment premium będzie się dynamicznie rozwijał - podkreśla Krzysztof Klimczak ze Strauss Cafe Poland.

Przeczytaj także: Rynek kawy w Polsce stabilny Rynek kawy w Polsce stabilny

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Adam Domagała / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: