eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rośnie rynek kawy w Polsce

Rośnie rynek kawy w Polsce

2009-05-22 13:47

Przeczytaj także: Kryzys gospodarczy a rynek kawy


Oprócz Nestle, Strauss Cafe Poland i Astry, równie ważnym graczem w tym segmencie jest Tchibo. W najbliższych latach spodziewamy się rozwoju przede wszystkim segmentu premium, a w nim produktów innowacyjnych, dlatego wprowadziliśmy ostatnio na rynek Tchibo Exclusive Fluid, pierwszą skoncentrowaną kawę w płynie. Powstawać będą również produkty odpowiadające na najbardziej widoczne trendy konsumenckie, takie jak rosnące tempo życia, dbałość o zdrowie czy rosnąca świadomość ekologiczna - mówi Ewelina Wasilewska, PR manager Tchibo Warszawa.

Loterie, degustacje, pokazy

Poznańska Palarnia Kawy Astra prowadzi bardzo zróżnicowane działania w sferze marketingowej. Ostatnio zorganizowane były dwie loterie konsumenckie. Obecnie trwa wielka akcja samplingowa Astry. Ponad milion darmowych próbek trafi do konsumentów w całej Polsce. Akcja jest przeprowadzona za pośrednictwem prasy oraz w punktach sprzedaży, w których wręczane są próbki towarowe. To saszetki kawy niskodrażniącej Astra w eleganckim samplerze, który ma za zadanie przenieść konsumenta w świat kawy Astra i wprowadzić klimat kolumbijskich plantacji, z których ta kawa pochodzi - informuje Ewa Jankowska z Poznańskiej Palarni Kawy Astra.

Monika Zdrożek, członek zarządu Strauss Cafe Poland, podkreśla, że strategia marketingowa firmy obejmuje wiele działań: od budowania optymalnej dystrybucji i ekspozycji w punktach sprzedaży, poprzez budowanie świadomości marki przez media, kończąc na akcjach degustacyjnych, mających na celu bezpośredni kontakt konsumenta z marką. - Mamy na swoim koncie niestandardowe przedsięwzięcia, takie jak Telewizyjna Akademia Kawy MK Cafe, gdzie na antenie TVP Mistrz Polski Baristów wyjaśniał, jak przygotować rewelacyjną kawę w profesjonalny i domowy sposób. Obecnie trwa konkurs MK Cafe Premium, w którym nagrodą jest udział w weekendowej Szkole Mistrzów Kawy - dodaje.

"Mała czarna" przy stoliku

Rynek kawy premium zmienia się nie tylko na półkach sklepowych. Polacy coraz częściej piją drogą kawę poza domem. Szczególnie wyróżniają się na tym polu franczyzowe sieci kawiarni. - W roku 2007 rynek gastronomicznych systemów sieciowych w Polsce został wyraźnie zdominowany przez sieci z segmentu kawiarni i barów kawowych. Przybyło dziesięć franczyzowych sieci kawiarni, a dynamika i plany ich rozwoju zepchnęły na drugi plan dominujące od kilku lat systemy z segmentu fast food i fast casual. Wynika to z faktu, iż cały rynek kawiarni i barów kawowych w Polsce rozkwita. Ma na to wpływ (podobnie jak na dynamiczny rozwój całego sektora gastronomicznego) dobra sytuacja ekonomiczna, zmieniający się styl życia Polaków i fakt, że dotychczas nasycenie rynku lokalami tego typu było znikome - mówi Agata Zarębska z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Pomimo rosnącej z miesiąca na miesiąc liczby franczyzowych kawiarni sieciowych, pozycje liderów pod względem liczby placówek na polskim rynku udało utrzymać się sieciom Cafe Nescafe i Pożegnanie z Afryką. Wśród nowych graczy na rynku warto zwrócić uwagę na systemy, za którymi stoją inwestorzy dysponujący kapitałem umożliwiającym szybki rozwój sieci lokali (jak sieć iCoffee tworzona przez dystrybutora prasy Ruch SA czy Costa Coffee rozwijana przez spółkę eCoffee, której udziałowcem jest NFI Krezus) oraz na uznane marki - zarówno zagraniczne (Wayne’s Coffee, Starbucks) jak i polskie (sieć Cava, która rozpoczęła właśnie rozwój systemu franczyzowego). To te sieci mają szansę zdobycia największych udziałów w rynku i kształtowania jego rozwoju - podkreśla Agata Zarębska.
Przeczytaj także: Rynek kawy w Polsce stabilny Rynek kawy w Polsce stabilny

oprac. : Adam Domagała / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: