eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego I kw. 2009

Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego I kw. 2009

2009-04-26 12:14

Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego I kw. 2009

Barometr Bezpieczeństwa w Obrocie Gospodarczym © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Jak wynika z badania BOG przeprowadzanego na zlecenie InfoMonitora, w odczuciu właścicieli firm i osób odpowiedzialnych za finanse w przedsiębiorstwach w ciągu ostatnich 3 miesięcy znacząco spadło bezpieczeństwo w obrocie gospodarczym. Wskaźnik BOG przyjął wartość 3,81 punktu, co oznacza spadek o 6,53 punktu w porównaniu z poprzednią edycją badania. Najgorsze nastroje panują wśród dostawców usług finansowych, a ponad połowa firm deklaruje, że odczuwa skutki kryzysu.

Przeczytaj także: Rosną nieterminowe płatności

Badanie nastrojów w polskich firmach rozpoczęto w listopadzie 2007 roku. Od tego czasu wskaźnik bezpieczeństwa w obrocie gospodarczym stale spada. Wartość wskaźnika w marcu jest wciąż dodatnia - wynosi 3,81 i jest o 6,53 punktu niższa od odnotowanej w pomiarze styczniowym. Najlepsze nastroje panują wśród dostawców usług masowych (wskaźnik na poziomie 9,93), najgorsze – wśród dostawców usług finansowych, gdzie wskaźnik przyjął wartość bliską zeru (0,06).

fot. mat. prasowe

Barometr Bezpieczeństwa w Obrocie Gospodarczym

Barometr Bezpieczeństwa w Obrocie Gospodarczym



Największy wpływ na wyniki badania ma kryzys, którego skutki odczuło 60% firm, negatywne zjawiska nie dotknęły 38% ankietowanych. Firmy, które odczuwają kryzys obserwują głównie: utratę klientów i kontrahentów (53%), trudności z bieżącym regulowaniem płatności (59%) oraz problemy z terminowym otrzymywaniem płatności (75%). Wzrost poziomu przeterminowanych zobowiązań jest jednym z symptomów pogarszającej się sytuacji finansowej przedsiębiorstw.

fot. mat. prasowe

Czy Pana(i) firma odczuwa skutki kryzysu?

Czy Pana(i) firma odczuwa skutki kryzysu?

„Badania pokazały, że zwiększa się ryzyko zatorów płatniczych w obrocie gospodarczym. Dla 63% firm nieterminowe regulowanie płatności przez kontrahentów jest poważnym problemem. Jednocześnie przedsiębiorcy przyznają, że z tego powodu sami zmuszeni są wstrzymywać płatności” - mówi Mariusz Hildebrand, Prezes InfoMonitora. - „Jednocześnie badania pokazują, że przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi, jak radzić sobie z nierzetelnymi płatnikami i czym grozi niewywiązywanie się z zobowiązań.”

W sytuacji problemów finansowych firmy przede wszystkim będą starały się regulować zobowiązania związane z ZUS oraz podatkami (58% odpowiedzi). Przedsiębiorcy spodziewają się, że ich partnerzy biznesowi odłożą uregulowanie zobowiązań wobec nich samych na koniec. Regulowanie zobowiązań wobec kontrahentów jest na ostatnim miejscu po płacach pracowniczych i zobowiązaniach kredytowych i leasingowych.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: