eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego V 2016

Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego V 2016

2016-05-19 12:09

Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego V 2016

Spada odsetek nieterminowo regulowanych należności © Andrey Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Spada odsetek nieterminowo regulowanych należności oraz maleje liczba firm, dla których zaległe należności stanowią poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej. Ten stan rzeczy znajduje odzwierciedlenie w wartości wskaźnika BIG, mierzącego poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, który w ciągu ostatnich trzech miesięcy wzrósł o 6,1 pkt, sięgając poziomu 9,1 pkt. Jeżeli takie wyniki zdołają się utrzymać w kolejnych miesiącach, będzie można mówić o pozytywnej tendencji. Przedsiębiorcy są jednak wstrzemięźliwi w swych opiniach.

Przeczytaj także: Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego III kw. 2014

Jak wynika z 30. już edycji Raportu BIG, od poprzedniego pomiaru wskaźnik BIG zdołał podskoczyć z 3 do 9,1 punktu. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa borykające się z zatorami płatniczymi wystawiają lepszą ocenę bezpieczeństwu działalności gospodarczej, ciągle jednak niemal połowa z nich zmuszona jest zmagać z opóźnionymi płatnościami. Warto podkreślić, że w tej fali badania po raz drugi w historii uwzględniono również, obok firm małych i średnich, mikroprzedsiębiorstwa.

Jak pod względem przeterminowanych płatności będzie wyglądała sytuacja za pół roku, przedsiębiorcom dziś trudniej stwierdzić. W swoich prognozach są niepewni – odsetek przekonanych, że się nie zmieni spadł z 68 proc. do 56 proc. Pozostali, przy niewielkiej przewadze optymistów, są niemal równo podzieleni na przekonanych, że będzie lepiej lub gorzej.


Budownictwo wciąż na minusie


- Dziewięć kolejnych kwartałów wzrostu PKB przekraczającego 3 pkt. proc., a pod koniec zeszłego roku dochodzącego do 4 proc. zaczęło przekładać się na lepszą sytuację we wzajemnych płatnościach przedsiębiorstw, choć niestety nie aż tak wyraźne, jak można by się było tego spodziewać – mówi Sławomir Grzelczak, prezes Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor.
– Pozytywne skutki poprawy rozkładają się nierówno wśród firm, a więc mimo lepszych warunków działalności nie wszystkie to odczuwają. Korzystnej zmiany nie widać np. w branży budowlanej dla której notowania Wskaźnika Zatorów Płatniczych BIG pozostały na minusie. Wprawdzie kłopoty z płatnościami kontrahentów ma mniej firm budowlanych, ale dotyczą one większych kwot – dodaje prezes BIG InfoMonitor.

fot. mat. prasowe

Najważniejsze liczby

43% firm ma problem z nieterminowym regulowaniem zobowiązań kontrahentów.


Sygnały niewielkiej poprawy płynności w firmach:

  • Ubyło firm zgłaszających problem z zatorami z 48 proc. do 43 proc., wciąż jednak kłopot dotyczy niemal połowy przedsiębiorstw.
  • Szacunkowy poziom przeterminowanych należności obniżył się z 41,6 tys. zł do 29,1 tys. zł.
  • W gronie firm z zatorami płatniczymi zmalał odsetek przedsiębiorstw, które uważają, że problem ten występuje często - z 68 proc. do 58 proc.
  • W przypadku niemal 8 na 10 firm zgłaszających problem z zatorami płatniczymi należności opóźnione o ponad 60 dni nie przekraczają jednej piątej wszystkich należności. Wcześniej w takiej sytuacji było 7 na 10 firm.
  • Średni udział opóźnionych należności w stosunku do wszystkich należności firm zmagających się z zatorami wynosi 12,5 proc. Co oznacza, że na każde wystawione na fakturze 1000 zł przedsiębiorcy czekają ponad 60 dni na 125 zł.
  • Firmy z zatorami płatniczymi lepiej regulują swoje zobowiązania. Średnio zgodnie z terminem opłacają obecnie 63 proc. zobowiązań, wobec 53 proc. wcześniej.
  • Sytuacja poprawiła się w trzech z czterech analizowanych branż, w usługach, handlu i produkcji. Wyjątkiem pozostaje budownictwo. Wprawdzie zmalał odsetek firm budowlanych z problemem nieterminowego regulowania należności przez kontrahentów, ale tam gdzie występują zatory, kwoty zaległości wzrosły z przeciętnie 67,4 tys. zł do ponad 71 tys. zł.
  • Zwiększył się odsetek firm podejmujących działania wobec odbiorców towarów i usług, którzy nie płacą w terminie - z 67 proc. do 82 proc. Jedną z metod nacisku na dłużnika jest wpis dłużnika do rejestrów dłużników czyli do Biur Informacji Gospodarczej.

fot. mat. prasowe

Indeks BIG

W ciągu ostatnich 6 miesięcy terminowość płatności między firmami poprawiła się.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: