eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zatory płatnicze: Polska w ogonie Europy, Tajwan na czele stawki

Zatory płatnicze: Polska w ogonie Europy, Tajwan na czele stawki

2015-05-19 10:51

Zatory płatnicze: Polska w ogonie Europy, Tajwan na czele stawki

Zaległości płatnicze nie są specyfiką tylko naszego kraju © staras - Fotolia.com.jpg

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (11)

Zaległości płatnicze nie są specyfiką tylko naszego kraju. W mniejszym lub większym stopniu odczuwalne są niemal we wszystkich krajach. Raport „Barometr płatności na świecie 2015” przygotowany przez międzynarodową wywiadownię gospodarczą Bisnode D&B Polska pokazuje, że w Europie najdłużej, powyżej 90 dni czeka się w Grecji, Portugalii i w Polsce. Najlepszymi płatnikami są przedsiębiorcy z Danii i Niemiec. Nieznacznie gorzej jest w krajach Beneluksu, Turcji i na Węgrzech.
Pod względem moralności płatniczej sytuacja w Azji jest mocno zróżnicowana. Istnieje bowiem przepaść w terminowości regulowania swoich zobowiązań pomiędzy Tajwanem a Chinami, Hong Kongiem czy Filipinami. Tutaj zaledwie 2 proc. faktur płaconych jest w terminie. W Ameryce Północnej i Środkowej sytuacja pod względem moralności płatniczej w ostatnim roku ustabilizowała się.

EUROPA

  • W Europie na czas płaci się 37,6 proc. faktur, w Polsce 44 proc.
  • Najgorzej płaci się w Portugalii zaledwie 17,4 proc. faktur płaconych jest na czas.
  • Najdłużej na zapłatę czekamy współpracując z Grekami. Blisko 20 proc. faktur opóźnianych jest powyżej 90 dni, w Polsce opóźnienie takie ma blisko 10 proc. faktur i jest to trzeci najgorszy wynik w Europie, zaraz po Portugalii, gdzie powyżej 90 dni płaconych jest 12,4 proc. zobowiązań.
  • Najlepszymi płatnikami w Europie są Duńczycy. W Danii 90,4 proc. faktur płaconych jest w terminie. Nieznacznie gorzej pod tym względem jest w Niemczech.

Azja

  • W Chinach na czas płaconych jest 29,8 proc. faktur, w porównaniu do roku ubiegłego stanowi to spadek moralności płatniczej o 2,5 proc.
  • Najgorszym płatnikiem na świecie są przedsiębiorcy w Filipin. Tutaj w terminie płaci się 2 proc. faktur. 40 proc. ma opóźnienia powyżej 90 dni, w tym powyżej 120 dni 32,5 proc.
  • Na przeciwległym końcu pod względem płatności znajduje się Tajwan, gdzie w terminie płaci się odpowiednio: 75,8 proc. faktur.

Ameryka Północna i Środkowa

  • Niewielką poprawę moralności płatniczej odnotowano we wszystkich krajach Ameryki.
  • W USA odnotowano poprawę moralności płatniczej z 53,4 proc. w 2013 roku do 54,2 w 2014 roku.
  • W Kanadzie analogicznie z 43,9 proc. do 44,3 proc., a w Meksyku 56,9 proc. do 56,6 proc.

Azja


Pod względem moralności płatniczej sytuacja w Azji jest mocno zróżnicowana. Z jednej strony Tajwan, gdzie ponad 75,8 proc. faktur płaconych jest w terminie. Z drugiej strony Hong Kong i Chiny, w których blisko, co trzecia płatności dokonywana jest w terminie. Niechlubnym rekordzistą w zestawieniu są przedsiębiorcy z Filipin, którzy są najgorszymi płatnikami nie tylko wśród krajów azjatyckich, lecz na całym świecie. Na Filipinach w terminie płaci się zaledwie 2 proc. faktur. 40 proc. ma opóźnienia powyżej 90 dni, w tym powyżej 120 dni 32,5 proc.

W ciągu ostatnich 10 lat gospodarka Tajwanu utrzymywała stały wzrost wynikający głównie z dobrej koniunktury handlu zagranicznego. Skuteczne działania rządu pozwoliły przedsiębiorcom z Tajwanu przejść suchą nogą przez skutki światowego kryzysu. Sukces ten należy przypisać doskonałym relacjom gospodarczym z Chinami oraz wymianie handlowej z Europą i Stanami Zjednoczonymi. Jednak w ostatnich latach wraz ze spadkiem zagranicznego handlu, gospodarka Tajwanu rośnie w tempie znacznie wolniejszym od oczekiwań - od 3 do 4 proc.

Niezależnie od wszystkiego przedsiębiorcy z Tajwanu są najlepszymi płatnikami w całej Azji. Ponad 75 proc. faktur płaconych jest na czas. W porównaniu do roku ubiegłego nastąpił wzrost o kolejny 1 proc., a w stosunku do 2007 roku o blisko 10 proc. Zaledwie 21,4 proc. ma opóźnienia do 30 dni. Pozostałe 2,8 proc. płaconych jest powyżej miesiąca. Co ciekawe na Tajwanie najgorszą moralnością płatniczą odznaczają się przedsiębiorstwa duże, zatrudniające powyżej 250 osób i te działające w branży usługowej i produkcyjnej. To nie jest dobrym prognostykiem na przyszłość bowiem sektor produkcyjny, a przede wszystkim usługowy stanowi główną siłę napędzającą rozwój gospodarczy Tajwanu. Przez ostatnie 50 lat rząd i sektor prywatny ściśle współpracowały ze sobą na rzecz poprawy konkurencyjności w tych sektorach oraz zapewnienia stałego wzrostu gospodarczego.

 

1 2 ... 6

następna

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 1

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.