eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Badania etnograficzne: sposób na problemy firmy?

Badania etnograficzne: sposób na problemy firmy?

2009-03-25 12:26

Przeczytaj także: Etnografia organizacji: co to takiego?

Skuteczne metody

Dla badań etnograficznych najważniejsza jest wiarygodność (dzięki temu, że mamy wiele poziomów znaczeniowych do porównania, możemy się upewnić, czy coś jest prawdą), autentyczność (naturalne konteksty pomagają zdjąć maski), zrozumienie niespójności (kłamstwo też jest częścią zrozumienia świata człowieka, ważne jest dojście, dlaczego mija się z prawdą). Pomagają to osiągnąć:
  • techniki badawcze – pozwalają one wyjść poza deklaracje i zobaczyć głębię problemów, zrozumieć rzeczywistą sytuację i znaleźć właściwe rozwiązania,
  • analiza kontekstów – pozwala stworzyć holistyczną wizję badanej organizacji,
  • szukanie wzorców i przyczyn – etnografia wychodzi poza bieżące problemy. Pokazuje fundamentalne przyczyny tego, że coś funkcjonuje tak, a nie inaczej. A to pozwala na zauważenie prawdziwych problemów, a nie tylko powierzchownych objawów. Możemy rozwiązywać trudności na bieżąco, ale, aby uchronić się przed ich powstawaniem w przyszłości, musimy dobrze poznać przyczyny,
  • sposób analizy – analizowana jest zarówno forma, jak i treść. Zakładamy, że to, jak się rozmawia, a także to, o czym się rozmawia, są elementami nierozłącznie ze sobą powiązanymi.
Dlaczego etnografia?

Łatwiej przychodzi inwestowanie w badania produktowe, sprawdzanie poziomu zadowolenia z usług lub nawet szkolenia pracowników. Znacznie trudniej przekonać o tym, że zanim się pozna klientów, warto zrozumieć, jak myślą, co wiedzą i w co wierzą ci, którzy tworzą twoją firmę – pracownicy. Przyjęło się, że badania etnograficzne robią przede wszystkim firmy usługowe, po to, by poprawić obsługę klienta. Ale prawda jest taka, że każda organizacja raz na jakiś czas potrzebuje takiego badania – to tak jak wizyta kontrolna u lekarza – możemy ignorować objawy, ale potem, gdy choroba się rozwinie, zaczynamy żałować. Jest tego kilka powodów – dzięki badaniom etnograficznym widzimy i rozumiemy więcej (mamy możliwość zobaczyć świat oczami drugiego człowieka – pozwolić zabrać się „w podróż”). Znajdujemy rozwiązania, gdy odkrywamy, że jakiś system nie działa lub procedury są całkowicie nieskuteczne. W holistycznym ujęciu możemy zobaczyć wszystkie konteksty naraz i uzmysłowić sobie ich wzajemne oddziaływanie.

Kolejnym powodem jest oszczędność. Etnografię powinni robić ci, których nie stać na tzw. tanie rozwiązania. Chociaż bowiem techniki etnograficzne mogą być kosztowne w realizacji, to dzięki temu, że poprzez nie widzimy mechanizmy dogłębniej i szerzej, zyskujemy szansę na wprowadzenie oszczędności długoterminowych. Wyniki takich badań umożliwiają znalezienie skutecznych rozwiązań i zapewniają takie zrozumienie organizacji, że kolejne badania długo nie są konieczne. Problemy zmieniają się zdecydowanie szybciej niż powody ich występowania. I jeszcze jedna zaleta badań etnograficznych – ich autentyczność. Dobrze przygotowane i poprowadzone badanie etnograficzne nie wzbudza wątpliwości co do autentyczności zachowań, bo nie przypomina Big Brothera, ale życie ze wszystkimi jego fascynacjami, banalnością i urokiem zwyczajności.


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2 3

Przeczytaj także

Perswazja w biznesie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: