Badania etnograficzne: sposób na problemy firmy?
2009-03-25 12:26
Przeczytaj także: Etnografia organizacji: co to takiego?
Jak badamy
Każde badanie etnograficzne musi być „szyte na miarę”. Techniki są dobierane tak, by jak najlepiej pasowały do konkretnej organizacji – jej charakteru i naturalnej struktury. Wszystko po to, żeby w jak najbardziej efektywny sposób realizować założenia badawcze.
Badanie zazwyczaj wygląda następująco: Przez X dni (najczęściej od 1 do 7) spędzamy czas z badaną osobą lub w wy- branych miejscu (jego wybór narzuca klient). Spędzamy z nią cały dzień roboczy – robimy wszystko, co ona robi, jesteśmy z nią na wszelkich spotkaniach, obsługujemy razem klientów, przyjmujemy zamówienia, pakujemy towar itd. Niezależnie od konstrukcji badania, korzystamy z trzech podstawowych typów technik badawczych: wywiadu, obserwacji i analizy materiałów wtórnych. Rzetelnie badanie zbudowane jest tak, aby można się opierać na więcej niż jednej z tych technik – ma to na celu eliminację lub ograniczenie ryzyka wyciągnięcia błędnych wniosków.
Przykład
Realizując badania dla jednej z firm odzieżowych, pracowaliśmy razem ze sprzedawcami i do zbierania danych mogliśmy wykorzystać:
- obserwację pracy poszczególnych osób/ działów;
- obserwację współpracy i przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi osobami w sklepie i różnymi oddziałami i centralą;
- obserwację uczestniczącą (badacz wykonuje te same czynności, co pracownicy organizacji);
- wywiad z osobami pracującymi w sklepie;
- analizę rozmowy pomiędzy osobami pracującymi w organizacjach;
- rozmowy, wywiady z osobami pośrednio związanymi z organizacją (klienci, podwykonawcy);
- analizę kontekstu pracy (miejsce, narzędzia, środowisko, warunki);
- analizę dostępnych materiałów organizacyjnych (lub ich brak);
- obserwację sposobu realizacji poleceń służbowych.
Taka wszechstronna możliwość obserwacyjna i wywiadowcza pozwoliła na zebranie niezwykle różnorodnych informacji, które przyczyniły się między innymi do:
- zmiany wytycznych architektonicznych dla nowych sklepów firmy;
- wprowadzenia udogodnień w miejscu pracy, które znacząco zwiększyły skuteczność i poziom zadowolenia pracowników;
- przygotowania nowych procedur pracy dla pracowników;
- zmiany systemu motywacyjnego;
- zmiany założeń rekrutacyjnych i wprowadzenie nowego materiału szkoleniowego dla początkujących pracowników;
- przygotowania rozwiązań dotyczących problemów klientów, z istnienia których nie zdawano sobie sprawy;
- analizy skuteczności (i jej braku) akcji promocyjnych;
- znalezienia powodów, które wpływały na to, że niektóre towary się w ogóle nie sprzedawały;
- zrozumienia całkowitego braku skuteczności niektórych POS;
- zmiany wystroju sklepu;
- zrobienia wstępnej segmentacji klientów docelowych itp.
oprac. : Julia Izmałkowa / Marketing w Praktyce
Przeczytaj także
-
Rozwój firm a kadra zarządzająca 2010
-
Planowanie sukcesji: ciągłość zarządzania w firmie
-
Wykorzystaj portale społecznościowe w firmie
-
Zarządzanie czy przywództwo?
-
Polskie firmy nieprzygotowane na kryzys
-
Zarządzanie kadrami: 83% firm potrzebuje zmian
-
Kadra zarządzająca: plan sukcesji istotny
-
Zarządzanie firmą: zapewnienie ciągłości działania
-
Menedżerowie: kryzys a strategia firmy