eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Konkurencyjność firmy w warunkach Internetu

Konkurencyjność firmy w warunkach Internetu

2008-12-30 13:23

Przeczytaj także: KPP: koszty pracy obniżają konkurencyjność

W obszarze „OPIEKA ZDROWOTNA” zastosowaniami są m.in.:
  • telekonsultacje,
  • operacje prowadzone przez ekspertów połączonych internetowo z salą operacyjną,
  • e-apteki,
i potencjalne efekty/korzyści tych zastosowań:
  • poszerzenie zakresu usług eksperckich,
  • szersze możliwości diagnostyki, konsultacji i leczenia,
  • umożliwienie szkoleń dla pracowników służby zdrowia w krajach słabo rozwiniętych,
  • szybkie rozprzestrzenienie się wiedzy medycznej, a przez to ratowanie ludzi na całym świecie.
a także:
  • głosowanie przez internet,
  • obsługa obywateli w urzędach online.

i potencjalne efekty/korzyści tych zastosowań:
  • możliwość upraszczania procedur w handlu międzynarodowym,
  • wgląd w system finansów publicznych,
  • ograniczenie biurokracji,
  • większe uczestnictwo w procesie demokratycznym.
Choćby pobieżne przejrzenie tej listy powinno spowodować westchnięcie — „gdyby wszystko to się spełniło, o ile lepszym miejscem do życia byłby świat”. Wygląda więc na to, że dokładnie wiemy jakie cele trzeba osiągnąć, w którym kierunku iść ze strategiami i rozwiązaniami w handlu, przemyśle, edukacji, służbie zdrowia i administracji państwowej. Może jest to nieco na wyrost, ale po raz pierwszy na taką skalę w historii ludzkości nie mamy problemu z określeniem tego co chcemy osiągnąć. Nie jesteśmy ograniczeni nożem z krzemienia, własnymi nogami i nieudolnie skleconymi z gałęzi saniami. Posiadamy nieograniczone narzędzie — internet.

Problem tkwi za to w tym jak to osiągnąć konkretnie. Mamy cel. Mamy narzędzie. A mimo to wciąż uderzamy głową w ścianę, której tak naprawdę już nie ma. Dlaczego?

Otóż zmieniła się sama natura konkurencyjności. Do tej pory konkurencyjność osadzała się głównie na różnicowaniu efektów — jedna pasta zapewniała świeży oddech, inna zdrowe dziąsła, a jeszcze inna brak próchnicy — lub różnicowaniu cen. Teraz, gdy efekty są jasne i takie same dla wszystkich, a ceny wyrównały się w dół dzięki internetowi, czym można się wyróżnić i przyciągnąć lojalnych klientów?

Zastosowaniem. Sposobem realizacji zlecenia lub zamówienia. Formą opakowania działań zmierzających do osiągnięcia danego celu. Zachowaniem oraz uzasadnieniem wyboru tego a nie innego narzędzia pracy.

Stąd wzięła się popularność „zielonych” firm — stawiających na ekologię. Stąd wzięła się popularność firm odpowiedzialnych społecznie stawiających na pomoc społecznościom lokalnym. Stąd wzięła popularność zaawansowanych technik budowania marek, technik opartych na wyższych wartościach a nie na różnicy konsystencji między masłem a margaryną.

Jednak wciąż większość z nas tkwi mentalnie w starych czasach, gdzie do sukcesu wystarczyło mieć pomysł na nowy efekt. Nowe funkcje programów, nowe kroje ubrań i nowe smaki napojów gazowanych odchodzą do lamusa. Za kilka lat programy komputerowe, ubrania i napoje będą konkurować między sobą na zupełnie innych poziomach niż teraz.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: