Konkurencyjność firmy w warunkach Internetu
2008-12-30 13:23
Przeczytaj także: KPP: koszty pracy obniżają konkurencyjność
W obszarze „OPIEKA ZDROWOTNA” zastosowaniami są m.in.:- telekonsultacje,
- operacje prowadzone przez ekspertów połączonych internetowo z salą operacyjną,
- e-apteki,
- poszerzenie zakresu usług eksperckich,
- szersze możliwości diagnostyki, konsultacji i leczenia,
- umożliwienie szkoleń dla pracowników służby zdrowia w krajach słabo rozwiniętych,
- szybkie rozprzestrzenienie się wiedzy medycznej, a przez to ratowanie ludzi na całym świecie.
- głosowanie przez internet,
- obsługa obywateli w urzędach online.
i potencjalne efekty/korzyści tych zastosowań:
- możliwość upraszczania procedur w handlu międzynarodowym,
- wgląd w system finansów publicznych,
- ograniczenie biurokracji,
- większe uczestnictwo w procesie demokratycznym.
Problem tkwi za to w tym jak to osiągnąć konkretnie. Mamy cel. Mamy narzędzie. A mimo to wciąż uderzamy głową w ścianę, której tak naprawdę już nie ma. Dlaczego?
Otóż zmieniła się sama natura konkurencyjności. Do tej pory konkurencyjność osadzała się głównie na różnicowaniu efektów — jedna pasta zapewniała świeży oddech, inna zdrowe dziąsła, a jeszcze inna brak próchnicy — lub różnicowaniu cen. Teraz, gdy efekty są jasne i takie same dla wszystkich, a ceny wyrównały się w dół dzięki internetowi, czym można się wyróżnić i przyciągnąć lojalnych klientów?
Zastosowaniem. Sposobem realizacji zlecenia lub zamówienia. Formą opakowania działań zmierzających do osiągnięcia danego celu. Zachowaniem oraz uzasadnieniem wyboru tego a nie innego narzędzia pracy.
Stąd wzięła się popularność „zielonych” firm — stawiających na ekologię. Stąd wzięła się popularność firm odpowiedzialnych społecznie stawiających na pomoc społecznościom lokalnym. Stąd wzięła popularność zaawansowanych technik budowania marek, technik opartych na wyższych wartościach a nie na różnicy konsystencji między masłem a margaryną.
Jednak wciąż większość z nas tkwi mentalnie w starych czasach, gdzie do sukcesu wystarczyło mieć pomysł na nowy efekt. Nowe funkcje programów, nowe kroje ubrań i nowe smaki napojów gazowanych odchodzą do lamusa. Za kilka lat programy komputerowe, ubrania i napoje będą konkurować między sobą na zupełnie innych poziomach niż teraz.
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeczytaj także
-
Polska produkcja konkurencyjna
-
Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie
-
ISO 9001 a konkurencyjność firmy
-
Branża produkcyjna: co wpływa na jej konkurencyjność?
-
Jak chronić wzór przemysłowy?
-
Konkurencyjność branży w wymiarze lokalnym
-
E-RACE: porównaj się z innymi
-
Jednolity rynek UE: trwa walka o konkurencyjność
-
Ceny energii godzą w konkurencyjność polskiej gospodarki