eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sklepy internetowe w Polsce 2007

Sklepy internetowe w Polsce 2007

2008-09-08 02:01

Przeczytaj także: Handel detaliczny a nowe technologie


Oprogramowanie sklepu internetowego, z którego korzysta klient w 46% przypadków zostało przygotowane we własnym zakresie, 51% sklepów natomiast zakupiło gotowy system od firm zewnętrznych. W porównaniu z rokiem ubiegłym nie zauważono większych zmian odnośnie tego wskaźnika. Inaczej przedstawiają się wyniki wśród sklepów świadczących usługi, wśród których 75% sklepów wykorzystywała zbudowany we własnym zakresie system klientowski.

Zakres informacyjny stron internetowych sklepów

Jednym z celów przeprowadzanych badań był monitoring przestrzegania obowiązków informacyjnych nałożonych na sklepy internetowe przez polskie prawo. Zgodnie z nimi na sklepach ciąży obowiązek podawania na stronach WWW informacji o przysługujących prawach konsumenta dokonującego zakupów w danym sklepie, jak i przedstawiania podstawowych informacji o prowadzonej działalności. Sklep przedstawiający pełen zakres wymaganych informacji na witrynie sklepu, daje pewnego rodzaju pewność, że zna prawo i stosuje się do niego, a konsument może dochodzić roszczeń w stosunku do danego sklepu zgodnie z obowiązującym prawem.

fot. mat. prasowe

Informacje dotyczące sklepu internetowego dostępne na stronie WWW. Źródło: Badania własne "Badanie z

Informacje dotyczące sklepu internetowego dostępne na stronie WWW. Źródło: Badania własne "Badanie zawartości i dostępu do informacji stron internetowych firm B2C", ILiM 2007

Do obowiązków nałożonych przez prawo na sklepy internetowe należy podawania na stronie WWW nazwy oraz danych adresowych właściciela sklepu. W większości przypadków obowiązek ten był spełniony przez sklepy internetowe w Polsce. Gorzej sytuacja przedstawiała się w przypadku danych dodatkowych takich jak m.in. NIP, REGON, KRS, czy informacji o władzach i opisie działalności gospodarczej.

Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nakłada na sprzedawców obowiązek informowania konsumentów o kosztach wysyłki. Badania pokazują jednak, że jedynie 59% sklepów wypełniało ten obowiązek w pełnym zakresie.

W ramach tej samej ustawy uregulowana została kwestia podawania informacji o prawie do odstąpienia od umowy. Obowiązek ten nadal nie wszyscy sprzedawcy spełniali, jednak nastąpiła lekka poprawa w porównaniu z rokiem ubiegłym (w 2006 – 56%). W 2007 roku w 63% sklepów znaleziono taką informację. Zgodnie z Ustawą konsument posiada prawo odstąpienia od umowy, bez podawania przyczyn w terminie dziesięciodniowym od dokonania zakupu. Jedynie 63% sklepów podawało precyzyjnie ten okres, w przypadku 36% nie było żadnej informacji na ten temat.

Wspomniana ustawa reguluje także kwestie czasu zwrotu towaru przez nabywcę w przypadku, gdy odstąpi on od umowy bez podania przyczyn. Dopuszcza się termin do 14 dni, liczony od daty odstąpienie umowy. W przypadku 62% sklepów taką informację można było znaleźć na stronie WWW i termin podawany przez te sklepy był zgodny z zapisem ustawy.

Brakowało także na stronach WWW informacji dotyczących gwarancji. W niewielkim procencie sklepów internetowych można było znaleźć informacje o czasie trwania gwarancji (37% posiadało taką informację), zasięgu geograficznym (18% posiadało taką informację), czy danych kontaktowych w sprawie gwarancji (31% sklepów posiadało taką informację). Bardzo rzadko właściciele sklepów internetowych informowali konsumenta jakie elementy podlegają zwrotowi w przypadku, gdy po złożonej reklamacji przez klienta nie ma możliwości dostarczenia towaru wolnego od wad. Ponadto żaden sklep nie podawał czasu w jakim konsument otrzyma zwrot dokonanych płatności w przypadku, gdy sprzedawca nie zrealizuje złożonego zamówienia w zdeklarowanym czasie.

W przypadku sprzedaży niektórych produktów sklepy internetowe mają obowiązek spełnić dodatkowe obowiązki informacyjne. Dotyczy to w szczególności sprzedawców produktów przeznaczonych jedynie dla dorosłego konsumenta, którzy są zobowiązani do oznaczenia w sposób specjalny oferty przeznaczonej dla tej grupy konsumentów. Analiza wykazała, że 90% sklepów takie oznaczenie posiadały. Ponadto w wyniku wejścia w życie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym powstał obowiązek przyjmowania zużytego sprzętu elektronicznego lub elektrycznego przez sklepy sprzedające tego rodzaju produkty. Jedynie w przypadku 6% sklepów znaleziono na stronie WWW informację o możliwości przekazania zużytego sprzętu, natomiast tylko 4% sklepów informowało kto ponosi koszty dostawy zużytego sprzętu.

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: