Interfejs dla niewidomych
2003-09-20 00:06
Przeczytaj także: Elektronika pomaga niewidomym
Technologia jest rozwijana jako część projektu badawczego Unii Europejskiej "GRAB", który docelowo ma przyczynić się do stworzenia stanowisk pracy, które umożliwiłyby osobom z uszkodzeniami wzroku pracę z grafiką.Urządzenie Haptic & Audio Virtual Environment (HAVE) składa się z umieszczonych nad płaskim blatem dwóch mechanicznych ramion. Ramiona są podłączane do palców obu dłoni użytkownika. Komputer przesyła do urządzenia informacje o kształcie, który ma "poczuć" użytkownik. Jeśli jest to np. sześcian, komputer steruje ruchami ramion tak, aby użytkownik mógł "dotykać" nieistniejącej bryły, ograniczając ruchy ramion tak jakby sześcian istniał realnie i stawiał fizyczny opór dla palców. Urządzenie pozwala nawet na symulowanie materiałów elastycznych, takich jak wełna czy guma. Ramiona potrafią też przekazać palcom wrażenie dotyku tekstury czy właściwości materiału (gładki, lepki, itp.). Można też wykonać zbliżenie obiektu.
Z ramionami może współpracować aplikacja audio, dzięki której następuje dźwiękowe sprzężenie zwrotne – użytkownik otrzymuje informacje o obiekcie, jego położeniu itp. Całość jest sterowana głosem lub z poziomu klawiatury. Przykładowymi zastosowaniami są mapy, których można dotknąć, czy wykresy graficzne.
Wciąż jeszcze brak konkretnych planów co do komercyjnego zastosowania HAVE, jednak najprawdopodobniej pierwszymi odbiorcami systemu będą instytucje użyteczności publicznej. W projekcie, na który Unia Europejska przeznaczyła 1,38 mln euro, biorą udział badacze z Hiszpanii, Irlandii, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Niepełnosprawni w pracy
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Wiadomości
-
Shadow AI w polskich firmach - jak pracownicy narażają organizacje na wycieki danych?
-
Budowanie marki premium w Polsce: jakie kompetencje są dziś warte więcej niż kapitał?
-
Między tanią siłą roboczą a innowacyjną gospodarką. Gdzie dziś jest Polska w wyścigu o inwestycje?
-
Zmęczenie luksusem i wzrost cen. Jak zmienia się rynek premium?





2035 rok coraz mniej realny? Europa traci tempo w wyścigu o elektromobilność