eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Usługi pocztowe: uwolnienie rynku w 2013

Usługi pocztowe: uwolnienie rynku w 2013

2008-04-15 13:28

Przeczytaj także: Rynek usług pocztowych 2011


fot. mat. prasowe

Cena brutto nadania zwykłego listu (w zł)

Cena brutto nadania zwykłego listu (w zł)

Cena, obok oferty i zasięgu usług, jest istotnym elementem wpływającym na wybór operatora pocztowego. Wraz z dobrą jakością i ciekawą ofertą stanowi ona ważny argument przemawiający za wyborem konkretnego usługodawcy. Oszczędności, jakie daje korzystanie z usług prywatnych operatorów pocztowych są szczególnie widoczne w przypadku klientów masowych, ale także klienci indywidualni mogą sporo zaoszczędzić.

Dodatkowo, Poczta Polska ma duże problemy z terminowym przekazywaniem przesyłek. Lektura raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej potwierdza tę sytuację. Z badań UKE wynika, że w 2006 klienci złożyli około 170 tys. reklamacji dotyczących usług powszechnych, świadczonych przez Pocztę. Liczba ta jest wyższa o 6,38% w stosunku do poprzedniego badania. Ponadto aż 0,49% ogółu wniesionych reklamacji zostało uznanych za niewniesione, co dając liczbę 822, stanowi wzrost o 38,93% w stosunku do roku 2005. Natomiast z 1 101 odwołań od rozstrzygnięcia pierwszej instancji - 951 zostało rozpatrzonych negatywnie (co stanowi 86,38% wszystkich odwołań).

fot. mat. prasowe

Z analizy liczby reklamacji, jakie konsumenci składają do operatorów prywatnych, jak też skarg wpływających do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że jakość usług świadczonych przez prywatnych przedsiębiorców jest wysoka. W 2006 roku konsumenci zareklamowali 158 125 usług operatorów niepublicznych, w tym: 92 869 dotyczyło opóźnień w doręczeniu, 41 072 uszkodzeń przesyłek, 11 252 zaginięć przesyłek a 1 642 przypadków niedoręczenia przesyłek. Spośród zgłoszonych reklamacji większość została uwzględniona (102 864, co stanowi 65% ogółu spraw). Odrzucono 45 863, natomiast na koniec 2006 roku w trakcie wyjaśniania pozostawało 9 398 reklamacji.

Z raportu wynika jednak, że firmy świadczące usługi pocztowe w Polsce (głównie Poczta Polska) nie są jeszcze w pełni przystosowane do funkcjonowania w warunkach konkurencji. Wiąże się to m.in. z wpływem państwa na procesy rynkowe, np. przez nałożenie na publicznego operatora pocztowego obowiązku świadczenia usług powszechnych. Dlatego najbliższa przyszłość dla narodowego operatora to przygotowanie firmy na komercjalizację. Proces komercjalizacji - zwłaszcza w kontekście liberalizacji rynku usług pocztowych - jest bardzo ważnym krokiem właśnie w kierunku otwartego rynku pocztowego. Jako największy operator Poczta Polska będzie musiała stanąć do konkurencji nie tylko z lokalnymi, polskimi operatorami, ale przede wszystkim z potężniejszą od siebie konkurencją z Zachodu. Jej komercjalizacja sprawi, że operator narodowy będzie zmuszony walczyć o swoje miejsce na rynku, który do tej pory należał tylko do niego.

Do pobrania:

Przeczytaj także: Rynek usług pocztowych 2010 Rynek usług pocztowych 2010

poprzednia  

1 2

Inflacja III 2008

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: