eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek usług pocztowych 2009

Rynek usług pocztowych 2009

2010-05-20 10:40

Rynek usług pocztowych 2009

Wybrane wielkości charakteryzujące rynek pocztowy w Polsce w latach 2006-2009 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Prezes UKE zaprezentował nowy raport dotyczący rynku usług pocztowych w 2009 r. Prezentowany Raport jest jednym z efektów działań, jakie regulator podejmuje w celu monitorowania zjawisk zachodzących na rynku usług pocztowych. Ich analiza pozwala określić trendy charakteryzujące kierunki rozwoju oraz nakreślić wizję docelowego modelu tego rynku.

Przeczytaj także: Usługi pocztowe: uwolnienie rynku w 2013

W raporcie czytamy, iż po okresie dynamicznego wzrostu, liczba operatorów niepublicznych weszła w fazę stabilizacji. Natomiast od 2006 roku większość wskaźników charakteryzujących rynek (liczba zarejestrowanych i działających operatorów niepublicznych, wolumen realizowanych przez nich usług oraz wolumen usług na rynku pocztowym ogółem) wykazuje tendencję wzrostową.

fot. mat. prasowe

Wybrane wielkości charakteryzujące rynek pocztowy w Polsce w latach 2006-2009

Wybrane wielkości charakteryzujące rynek pocztowy w Polsce w latach 2006-2009

UKE podaje, iż zachodzące na rynku zmiany nie charakteryzują się jednak tak wysoką dynamiką, jak miało to miejsce w początkowym okresie jego funkcjonowania. Można przypuszczać, że decyzja o przesunięciu terminu pełnej liberalizacji rynku pocztowego w Polsce przyczyniła się do spowolnienia tempa jego rozwoju, gdyż wielu operatorów liczyło na otwarcie rynku już w 2009 roku.

fot. mat. prasowe

Przesyłki w obszarze zastrzeżonym na tle ogółu przesyłek pocztowych (bez druków bezadresowych) w lat

Przesyłki w obszarze zastrzeżonym na tle ogółu przesyłek pocztowych (bez druków bezadresowych) w latach 2006-2009

Znaczenie otwarcia rynku dla jego rozwoju należy rozpatrywać przede wszystkim w kontekście wielkości obszaru zastrzeżonego, czyli tej części rynku, która jest zarezerwowana dla operatora publicznego. Obszar ten stanowi ok. ¾ całego rynku usług pocztowych (bez uwzględnienia druków bezadresowych) i generuje ok. ½ przychodów. Zarówno wielkość wolumenu, jak i wartość przychodów w latach 2006-2009 utrzymuje się na stałym poziomie. Głównym beneficjentem korzyści z działalności w tym dość stabilnym obszarze rynku pozostaje Poczta Polska, której udział w ogólnym wolumenie tych przesyłek w 2009 roku wyniósł 99,96%, a w przychodach - 99,94%. Jest to zgodne z intencją ustawodawcy, który ustanowił obszar zastrzeżony w celu finansowania obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Ponadto UKE zauważa, iż w świetle zaobserwowanego w latach 2008-2009 zjawiska, polegającego na przesuwaniu przez niepublicznych operatorów pocztowych danych o wykonanych usługach do sektora usług przewozowych, dużego znaczenia nabiera kwestia uporządkowania pojęć, które w obecnym Prawie pocztowym są na tyle nieprecyzyjne, że nie można podobnym zjawiskom zapobiec. Niepełne, a przez to nieporównywalne w kolejnych latach, dane nie dają rzeczywistego obrazu rynku, co utrudnia jego analizę.

Istotnym zagadnieniem pozostaje, co podkreślano w dotychczasowych ocenach rynku pocztowego, odpowiednie przygotowanie operatora publicznego do funkcjonowania na zliberalizowanym rynku usług pocztowych. W ubiegłorocznym opracowaniu zasygnalizowano m.in. kwestię zmiany wymagań odnośnie sposobu świadczenia powszechnych usług pocztowych pod kątem zmniejszenia związanych z tym kosztów ponoszonych przez operatora publicznego. UKE zaznacza przy tym, iż rozwiązanie problemów Poczty Polskiej jest ważne, gdyż przedsiębiorstwo to zajmuje dominującą pozycję na rynku.

W tej sytuacji priorytetowym zadaniem dla organów państwa jest opracowanie nowego Prawa pocztowego, które jest niezbędne nie tylko z uwagi na konieczność wdrożenia postanowień III Dyrektywy pocztowej, ale także ze względu na potrzebę uporządkowania otoczenia prawnego, w którym funkcjonują operatorzy. Jak podkreśla UKE, stworzenie nowych ram prawnych powinno wychodzić naprzeciw oczekiwaniom wszystkich uczestników rynku pocztowego.

Informacje o raporcie
Raport został sporządzony w oparciu o informacje zawarte w sprawozdaniach z działalności pocztowej w 2009 roku, które są co roku przedstawiane Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej przez operatorów pocztowych. Sprawozdania za 2009 rok przedstawił operator publiczny, czyli „Poczta Polska" oraz 125 operatorów niepublicznych.

Do pobrania:

Przeczytaj także: Rynek usług pocztowych 2011 Rynek usług pocztowych 2011

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: