eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Badania rynkowe i marketingowe - paradoksy

Badania rynkowe i marketingowe - paradoksy

2008-01-21 14:01

Przeczytaj także: Jak wspólnie realizować badania


Bardzo ważnym i dużym klientem agencji badawczych są media, które są zainteresowane badaniami ciągłymi (oglądalności, słuchalności czy czytelnictwa), aby przyciągnąć reklamodawców. Badaniami zainteresowane są też agencje reklamowe i ich potrzeby w tym zakresie są dość szerokie, interesują je zarówno trendy i preferencje konsumenckie, poziom satysfakcji konsumentów, ale też przewagi konkurencyjne i wykazanie słabych i mocnych stron działań marketingowo-promocyjnych.

Potrzebę przeprowadzenia badań rynkowych rzadko widzą przedstawiciele branży budowlanej, developerzy i agencje nieruchomości. Rzadko też z usług badawczych korzysta hotelarstwo, branża edukacyjna czy informatyczno-komputerowa, podobnie firmy wydawnicze, jak również samorządy. Mimo, że w tych branżach są dość często prowadzone badania marketingowo-promocyjne, to zazwyczaj firmy opierają się na własnych, wewnętrznych informacjach.

Ostatnio potrzebę badań rynkowych wymusza na wielu firmach staranie się o dotacje z funduszy unijnych, albo o kredyt w banku, ponieważ w obydwu sytuacjach firma zabiegająca o takie środki musi wykazać się rzetelnym biznesplanem, a sporządzenie go wymaga dokładnej analizy rynku.

Coraz częściej zlecane są badania typu mystery shopping, czyli tajemniczy klient, regularnie wzrasta liczba badań przeprowadzonych przez telefon (CATI) oraz przez Internet w porównaniu z bardziej kosztownymi badaniami bezpośrednimi PAPI.

B2B – terra incognito

O ile badania na rynku B2C, czyli business-to-consumer są od kilku lat regularnie zamawiane w agencjach badawczych, o tyle strefa B2B, czyli business-to-business (relacje między dostawcami, dystrybutorami, punktami sprzedaży, odbiorcami itd.) – jest wciąż mało zagospodarowana. Firmy nie zdają sobie sprawy, że robiąc choćby niedrogie badania (kilka tysięcy złotych) desk research w oparciu o źródła wtórne mogą znacznie polepszyć swoją pozycję pośród konkurencji, poznać swoje słabe i mocne strony, poznać zapotrzebowanie rynku i jego nisze, perspektywy i trendy w branży. Warto je poszerzyć o nieco już droższe np. warte kilkanaście tysięcy złotych badania bezpośrednie, najczęściej wywiady, dzięki którym można poznać opinie klientów instytucjonalnych o firmie, zbadać jej opinię, oszacować popyt na usługi i produkty, ocenić lojalność klientów. Świeże, obiektywne spojrzenie fachowców z agencji badawczej i dokładna analiz bywają bezcenne.

W czasach, gdy rynek zmienia się tak dynamicznie, gdy co kilka miesięcy pojawiają się nowe trendy i mody, nowe sposoby komunikacji z klientami, zmieniają się preferencje nabywców, pojawiają nowe, nieznane wcześniej produkty, gdy konkurencja jest tak duża, nie można zostawać w tyle i opierać rozwoju firmy na własnych przeczuciach.

Autor: Beata Skorubska
Investzoom Agencja Badań Rynku

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: