Koniunktura konsumencka I 2007
2007-01-30 00:12
W styczniu obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej (bieżący oraz wyprzedzający) poprawiły się w porównaniu do wyników uzyskanych w poprzednim miesiącu - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2006
Zaobserwowano wprawdzie gorsze niż w grudniu oceny przewidywanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, jednak wszystkie pozostałe wskaźniki koniunktury konsumenckiej wykazywały poprawę, szczególnie wyraźną w przypadku oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz w zakresie obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia.Za wyjątkiem opinii na temat oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, nastroje społeczne w obszarze konsumpcji indywidualnej nadal utrzymują się na poziomie bardziej korzystnym niż przed rokiem czy dwoma laty.
Wartość bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej jest wyższa od wyniku z poprzedniego
miesiąca o 2,0 pp. i wynosi obecnie –11,4. W porównaniu do analogicznego okresu 2006 oraz 2005 roku obserwuje się poprawę – odpowiednio o 1,8 oraz o 12,6 pp.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w styczniu wartość –13,4, a więc lepszą o 1,5 pp. od wyniku z poprzedniego miesiąca. W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest stały wzrost notowań – o 3,7 pp. w relacji do stycznia 2006 r. oraz o 13,8 pp. względem stycznia 2005 r.
Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w styczniu 2007 roku
Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) przyjęła w styczniu wartość –12,3 (wzrost o 4,0 pp. względem grudnia), zatem w stosunku do analogicznego miesiąca 2006 oraz 2005 roku kształtuje się w dalszym ciągu pomyślnie, przy różnicy odpowiednio 9,7 oraz 16,0 pp.
W styczniu ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) nie uległa większej zmianie względem grudnia. Poziom notowań nieznacznie się pogorszył (o 0,4 pp.) i wynosi –6,4. Tym samym jest nieco gorszy od wyniku obserwowanego przed rokiem (o 0,5 pp.), natomiast w porównaniu do stycznia 2005r. zaobserwowano poprawę o 8,3 pp.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
![Koniunktura konsumencka XII 2010 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XII 2010](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XII-2010-apURW9.jpg)
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl