Koniunktura konsumencka I 2007
2007-01-30 00:12
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2006
Dalszy wzrost wykazywało w styczniu saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Obecny wynik –21,9 jest wyższy od grudniowego o 2,2 pp., co oznacza korzystną różnicę, odpowiednio 1,0 oraz 18,6 pp., w stosunku do analogicznego miesiąca 2006 i 2005r.Nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju było w styczniu nieco gorsze niż w poprzednim miesiącu (przy różnicy 0,9 pp.) i przyjęło wartość –14,6, tj. o 12,5 pp. gorszą niż w styczniu 2006 r. i o 3,5 pp. lepszą niż w tym samym miesiącu 2005 r.
Oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów kształtują się w styczniu bardziej optymistycznie niż w poprzednim miesiącu. Wartość wskaźnika wynosi –1,8, co oznacza poprawę o 5,2 pp. Jest to najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania. Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat (w relacji do analogicznego miesiąca) wykazuje przy tym poprawę rzędu 11,5 oraz 16,9 pp.
W styczniu, podobnie jak to miało miejsce przez dziesięć kolejnych miesięcy, począwszy od marca ubiegłego roku, zmalały obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia. Wartość wskaźnika obniżyła się o 5,1 pp. (względem poprzedniego miesiąca) i wynosi obecnie –11,0. Tym samym jest to najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania i podobnie jak to miało miejsce w ostatnim kwartale 2006 r. liczba konsumentów wyrażających opinie pozytywne jest większa od liczby osób nastawionych negatywnie. Przebieg zmian w dłuższym okresie czasu, obejmującym kolejno lata 2006 i 2005, również kształtuje się pomyślnie, a odnotowany w tym czasie spadek obaw wyraża się różnicą odpowiednio 21,8 i 32,5 pp. (porównując wyniki w analogicznych miesiącach).
Przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy poprawiły się względem poprzedniego miesiąca o 1,9 pp., przyjmując poziom –43,4. Korzystna różnica w stosunku do wyników uzyskanych w 2006 i 2005 r. wynosi więc odpowiednio 5,8 oraz 10,6 pp. – biorąc pod uwagę styczniowe notowania.
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl