eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek turystyki odżywa, podróże służbowe także

Rynek turystyki odżywa, podróże służbowe także

2023-05-30 08:06

Rynek turystyki odżywa, podróże służbowe także

Podróże wypoczynkowe i służbowe © fot. mat. prasowe

Turystyka to jedna z branż, w którą najdotkliwiej uderzyły restrykcje związane z pandemią. Wiele jednak wskazuje na to, że sytuacja na rynku turystycznym już zdołała się unormować, Potwierdzeniem tego są wyniki opracowanego przez Mastercard raportu Travel Industry Trends 2023, który dowodzi m.in., że w pierwszych trzech miesiącach br. wydatki Polaków na przeżycia i doświadczenia, w tym właśnie na podróże, były o 117% wyższe aniżeli w analogicznym okresie 2019 roku. Wzrostowy trend widoczny jest także w podróżach służbowych.

Przeczytaj także: Długi weekend przyniósł boom na wakacje za granicą

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Czy popyt na podróże wypoczynkowe będzie się utrzymywał?
  • Co w bardzo znacznym stopniu przyczyniło się do wzrostów turystyki globalnej?
  • Które destynacje cieszą się największą popularnością wśród turystów z Ameryki Łacińskiej?

Więcej wrażeń


Jak prognozują eksperci Mastercard Economics Institute, w najbliższym czasie konsumenci podczas podróży będą częściej decydować się na zakup „doświadczeń” (obejmujące wydatki turystów w restauracjach, kasynach, klubach, barach i innych miejscach rozrywki) niż „rzeczy” (obejmujących zakupy turystów podczas wyjazdów turystycznych i służbowych np. żywność w sklepach spożywczych, odzież, kosmetyki, pamiątki).

Globalnie, wydatki na doświadczenia w 2022 r. wzrosły o 65% w stosunku do roku 2019. Budżet na zakup produktów podczas wyjazdów zwiększył się w tym samym czasie tylko o 12%. Polacy pod tym względem reprezentują odmienne preferencje zakupowe i w pierwszym kwartale 2023 r. więcej wydali na rzeczy materialne w podróży niż na przeżycia. W obydwu kategoriach odnotowano jednak imponujące wzrosty. W przypadku zakupów rzeczy materialnych budżet Polaków wzrósł o 147% w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r., a w obszarze doświadczeń w pierwszym kwartale 2023 r. wydaliśmy o 117% więcej niż w analogicznym okresie w 2019 r.

Podróżujący ustanawiają nowe szlaki


Z raportu Mastercard wynika, że popyt na podróże wypoczynkowe będzie się utrzymywał. Jak zauważyli eksperci, wydatki związane z doświadczeniami rosną w wielu krajach, w których zniesiono restrykcje pandemiczne. Podróżujący zaczynają częściej szukać przeżyć w odległych zakątkach świata - potencjalnie pod wpływem mediów społecznościowych, a także w poszukiwaniu wyjątkowej rozrywki. Niemcy i Hiszpania stają się coraz bardziej popularne wśród turystów z Ameryki Łacińskiej. Stany Zjednoczone natomiast, które zajmowały 5. miejsce wśród najważniejszych celów podróży europejskich w 2022 r., awansowały na 4. pozycję. Na tę zmianę wpływa nie tylko chęć wyprawy za ocean, ale także słabszy kurs dolara w porównaniu z ubiegłym rokiem. Najpopularniejsze kierunki turystyczne w Europie pozostały niezmienne. Miłośnicy zwiedzania miast nadal wybierają najczęściej Wielką Brytanię, a plażowicze wybrzeża Hiszpanii i Włoch. Kraje europejskie tradycyjnie napędzane przez turystykę, takie jak Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia czy Grecja, mają szansę skorzystać na wzmożonych podróżach turystów z całego świata.

Coraz więcej podróży służbowych


W skali globalnej wydatki na podróże służbowe wzrosły o 25% w okresie od stycznia do marca 2023 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 r. Liczba wyjazdów biznesowych zwiększyła się szczególnie w drugiej połowie 2022 r. i na początku 2023 r. W tym czasie odnotowano o 83% więcej rezerwacji lotów służbowych w stosunku do 2019 r. Z raportu wynika, że największy wzrost popytu na podróże służbowe odnotowano w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Europie, odpowiednio o 64% i 42% w okresie od stycznia do marca 2023 roku. W skali globalnej, podróże biznesowe doganiają popularnością wyjazdy turystyczne i obecnie rosną w podobnym tempie – odnotowując średnio 42% wzrost rok do roku w latach 2022-2023.

Ponowne otwarcie Chin kontynentalnych z korzyścią dla turystyki globalnej


W 2019 r. podróże z Chin kontynentalnych stanowiły 16% wszystkich globalnych wydatków na podróże i transport. Gospodarki w regionie Azji i Pacyfiku są oczywistymi beneficjentami po-pandemicznego otwarcia granic przez Chiny, biorąc pod uwagę ich silne powiązania z handlem międzynarodowym, turystyką, a także bliskość geograficzną. Inne kraje, w których oczekuje się znaczących korzyści zniesienia restrykcji granicznych Chin, obejmują Europę Północną – są to głównie Niemcy i Francja, ale także Brazylia, która może odnotować wzrost eksportu do Państwa Środka w związku z ożywieniem gospodarczym. Beneficjentami będą również polskie miasta. Z raportu Mastercard wynika, że w marcu 2023 r. Chińczycy wydali w Lublinie ponad trzykrotnie więcej na doświadczenia (restauracje, bary, kluby nocne, rozrywkę i rekreacje) niż 4 lata wcześniej. W Poznaniu natomiast wzrost tych wydatków był niemalże dwukrotny. Chińscy turyści, którzy tradycyjnie są bardziej skłonni do luksusowych zakupów niż pozostała część podróżujących, mogą zapewnić źródło wyższych dochodów dla ogólnoświatowej turystyki.

fot. mat. prasowe

Podróże wypoczynkowe i służbowe

Więcej wydajemy na doświadczenia urlopowe i coraz częściej udajemy się w podróże służbowe


To pierwszy rok od czasu pandemii, bez ograniczeń dla podróżujących. Konsumenci zatem pozwalają sobie na zaspokajanie stłumionych pragnień odkrywania nowych miejsc, spotykania się z przyjaciółmi i rodziną oraz gromadzenia doświadczeń, aby nadrobić stracony czas – powiedziała Natalia Lechmanova, starsza ekonomistka na region EMEA w Mastercard Economic Institute. - Pomimo zmieniających się krajobrazów gospodarczych, wielu konsumentów nadal nie zamierza oszczędzać na podróżach. Perspektywa na rok 2023 wskazuje na trwałe ożywienie i wzrost na rynku turystycznym, który warto wykorzystać. Podróżni jednak są coraz bardziej wymagający – zależy im na wyjątkowych przeżyciach, liczą również na unikatowe doświadczenia. Firmy, które odpowiedzą na te potrzeby mają większą szansę na nawiązanie dłuższych i bardziej wartościowych relacji z podróżującymi. Stawianie klienta w centrum zainteresowania poprzez personalizację i oferowanie szerokiej gamy możliwości wyboru – np. w obszarze płatności - może być istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej oraz lojalności konsumentów – dodaje Natalia Lechmanova z Mastercard.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: