2022-02-01 09:23
Komunikacja miejska stanie przez pandemię? © pixabay.com
Przeczytaj także: Usługi transportowe: pandemia popsuła rynek, co dalej?
fot. pixabay.com
Komunikacja miejska stanie przez pandemię?
Braki kadrowe spowodowane przez pandemię już odczuwają m.in. klienci komunikacji miejskiej czy regionalnej.
Od początku pandemii za sterami branży transportowej siedzi covid i znacząco wpływa na jej funkcjonowanie oraz bardzo zagraża pracownikom tego sektora, każdego dnia narażonym na zakażenie koronawirusem. Jest to bowiem branża, która ze względu na pracę możliwą jedynie w formie stacjonarnej wymaga codziennego kontaktu z ludźmi, a tym samym narażenie na zakażenie i kwarantannę – mówi Cezary Maciołek, prezes Grupy Progres. – Covidowego zagrożenia trudno uniknąć, nawet mimo środków ostrożności wdrożonych przez przełożonych i przestrzeganie obowiązujących obostrzeń sanitarnych. Co więcej, transport odpowiada nie tylko za przewóz osób, ale również za dostawy komponentów czy towarów, a zajmujący się tym pracownicy również chorują. Wcześniej epidemia przerwała już łańcuch dostaw, teraz może zrobić to kolejny raz – zaznacza ekspert.
Jesteśmy w momencie permanentnej rekrutacji. Braki kadrowe dotykają zarówno organizacje działające w transporcie drogowym, jaki i morskim, lotniczym czy kolejowym, dotyczą one przewozów pasażerskich, a także transportu towarów. Poszukiwani są kasjerzy, konduktorzy czy pracownicy dworców, których trudno pozyskać, bo kandydatów zniechęcają m.in. oferowane zarobki oraz warunki pracy wymuszające stały kontakt z ludźmi czy wykonywanie obowiązków w trybie zmiennym. Na wagę złota są również specjaliści, a chętnych na takie stanowiska też brakuje – zaznacza Cezary Maciołek. – Problem jest tym większy, że wielu pracowników nie można zastąpić z uwagi na wymagane umiejętności, których nie posiada odpowiednia liczba kandydatów. Co więcej, ich nabycie jest czasochłonne. W przypadku gdy kierowca, motorniczy czy pracownik obsługi pociągu nagle zachoruje na kronawirusa lub trafia na kwarantannę to natychmiastowe zastępstwo, gdy 5 fala dopiero się rozpędza, jest raczej niemożliwe – ocenia ekspert.
Pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość, bo utrudnienia w kursowaniu komunikacji miejskiej czy krajowej mogą nadal rosnąć. Pociągi, autobusy czy tramwaje nie będą funkcjonowały zgodnie z rozkładem jazdy, bo nie będzie miał ich kto obsługiwać. Co obserwujemy już w wielu regionach Polski – mówi Cezary Maciołek. – Powinniśmy liczyć się też z utrudnieniami w dostawach m.in. towarów, bo odpowiadają za nie ludzie, którzy codziennie narażają się na zakażenie i kwarantannę. Wyzwaniem i lekcją do odrobienia jest inwestowanie w stałe szkolenie i rozwój kadry w takiej liczbie, by w przyszłości epidemia nie oznaczała sytuacji patowej dla funkcjonowania transportu, którą odczują nie tylko pracodawcy i ich kadra, ale także klienci – podsumowuje ekspert.
oprac. : eGospodarka.pl
Transport pasażerski podwoił zaległości
Międzynarodowy przewóz towarów. Jakie przepisy regulują pracę przewoźników?
Branża TSL w obliczu wojny: jak z pracą w logistyce i transporcie?
BIG InfoMonitor: coraz trudniej uniknąć mandatu za brak biletu
Transport: płaca minimalna i delegowanie pod kontrolą. Kary od 1000 euro
Transport drogowy: o czym pamiętać, szukając cargo?
Jak rozwijać firmę transportową w 2020 r.?
Transport celuje w Azję Środkową
Firmy transportowe a problem nielegalnych imigrantów
Witam, Mam pytanie jak wystawiać faktury za transport materiałów sypkich. Na zleceniu (umowie) wpis jest że cena jest "za fracht przy ...
Chciałabym zapytać, jaki kurs euro należy zastosować wystawiając fakturę dla polskiego kontrahenta (chodzi mi o przeliczenie frachtu na ...
Czy deweloperzy wstrzymają inwestycje mieszkaniowe?
Wynagrodzenia w e-commerce w 2021 roku
Mieszkańcy Podkarpacia i Podlasia unikają długów
Główne amerykańskie indeksy giełdowe najwyżej od końca kwietnia
Małe instytucje płatnicze. Jak zostać MIP-em i jakie są jego obowiązki wobec KNF?
Walka z szarą strefą w handlu - znaczne zaostrzenie kar i sankcji
Inwestowanie. Na jakie pułapki marketingowe uważać?