eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Pandemia …zmniejszyła lukę płatniczą

Pandemia …zmniejszyła lukę płatniczą

2021-06-21 12:14

Pandemia …zmniejszyła lukę płatniczą

Pandemia zmniejszyła lukę płatniczą © apops - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Pandemia obniżyła dochody 57 proc. firm w Polsce, jednak zmotywowała przedsiębiorców do bardziej aktywnych działań, mających na celu wyeliminowanie zatorów płatniczych. Co ciekawe przyniosły one efekty i zmniejszyły lukę płatniczą - wynika z raportu "European Payment Report 2021" przygotowanego przez Intrum.

Przeczytaj także: Europejskie firmy dotknięte przez pandemię, ale widzą światełko w tunelu

Kryzys będący następstwem obostrzeń związanych z pandemią COVID-19 dotknął przedsiębiorców, z których aż 46 proc. przyznało, że miało szczęście przetrwać ten trudny rok. Aż 57 proc. firm z powodu koronakryzysu utraciło dochody. Najbardziej ucierpiały usługi dla biznesu, (60 proc.) przemysł i produkty chemiczne (58 proc.), branża hotelarska (58 proc.) oraz nieruchomości i budownictwo (57 proc.).

fot. mat. prasowe

W jakim stopniu pandemia wpłynęła na zyski Pana/Pani firmy?

korona-kryzys obniżył dochody aż 57 proc. firm w naszym kraju.


Nie dziwi więc, że przedsiębiorcy myśląc o swojej przyszłości, skupiają się głównie na niepewności gospodarczej. Blisko 4 na 10 (38 proc.) respondentów naszego badania przyznaje, że musi minąć od 6 miesięcy do roku, zanim pandemia przestanie mieć wpływ na sytuację finansową ich firm. Część – 33 proc. – jest jeszcze mniej optymistyczna i uważa, że nastąpi to dopiero w 2022 lub w 2023 roku – komentuje Dariusz Sikora, ekspert Intrum.

58 proc. przedsiębiorców uważa, że nasz kraj jest w recesji lub zostanie dotknięty w ciągu najbliższego roku-dwóch lat przez kryzys gospodarczy. W poprzednim badaniu Intrum spodziewało się tego 48 proc. ankietowanych firm.

Lekarstwa na czas kryzysu


Jednak w raporcie ”European Payment Report 2021” widnieją również bardziej optymistyczne wnioski. Wynika z niego, że w porównaniu do kolegów z Europy (szczególnie tych z krajów południowych, jak Hiszpania, Włochy, Grecja) polscy przedsiębiorcy lepiej poradzili sobie w korona-kryzysie, przede wszystkim dlatego, że zaczęli działać. Firmy w naszym kraju podejmują działania i wdrażają środki, które nie miałyby miejsca, gdyby nie pandemia.
Zarówno te z sektora MŚP, jak i korporacje, stawiają przede wszystkim na cyfryzację biznesu, czyli zmieniają model prowadzenia działalności na taki, który jest nie tylko bardziej odpowiedni, ale i niezbędny w covidowej rzeczywistości – komentuje Dariusz Sikora, ekspert Intrum.

fot. mat. prasowe

Jakie działania podjęła Pana/Pani firma w odpowiedzi na kryzys związany z COVID-19?

Zarówno firmy z sektora MŚP, jak i korporacje, stawiają przede wszystkim na cyfryzację biznesu.


Co więcej, firmy deklarują podjęcie dedykowanych działań, by przygotować się na nadejście recesji. W pierwszej trójce takich rozwiązań wdrażanych przez firmy z sektora MŚP znalazły się: obniżenie kosztów działalności, zachowanie większej ostrożności, jeżeli chodzi o zaciąganie zobowiązań finansowych w przyszłości, dbanie o to, by klienci płacili na czas. Dla większych firm i korporacji dodatkowo ważne jest zidentyfikowanie tych obszarów działalności, które narażone są na kryzys:

fot. mat. prasowe

Jakie nowe środki podejmie Pana/Pani firma, by przygotować się na pogorszenie sytuacji gospodarczej?

Firmy planują obniżyć koszty działalności.


Mniejsza luka płatnicza. Co się za tym kryje?


Już po kilku tygodniach po wybuchu pandemii pojawiły się głosy, że korona-kryzys z pewnością sprawi, że opóźnienia w płatnościach będą jeszcze większym problemem dla gospodarki niż dotychczas. W pewnym stopniu te przewidywania okazały się trafne, ponieważ z powodu wprowadzonych obostrzeń wiele firm przestało funkcjonować z dnia na dzień, co wpłynęło na ich dochody i problemy z terminowym wywiązywaniem się ze zobowiązań finansowych. Jednak jak pokazuje raport Intrum, w ciągu ostatnich 12 miesięcy luka płatnicza, czyli różnica między oferowanymi terminami płatności, a czasem, w którym klienci realnie dokonują zapłaty, w naszym kraju zmniejszyła się.

Największy spadek występuje w przypadku sektora publicznego – 20 dni (luka płatnicza wynosi 9 dni), następnie w sektorze B2B – 17 dni (luka płatnicza: 10 dni). Najbardziej rzetelnymi płatnikami są konsumenci. W sektorze B2C luka płatnicza wynosi 8 dni i od 2020 r. zmniejszyła się o 10 dni.

fot. mat. prasowe

Luka płatnicza

W sektorze B2C luka płatnicza wynosi 8 dni i od 2020 r. zmniejszyła się o 10 dni.


Wnioski z badania przeprowadzanego przez Intrum w pierwszej chwili mogą być zaskakujące, ale w ciągu ostatnich miesięcy pewne wydarzenia miały realny wpływ na to, że luka płatnicza zmniejszyła się. Przede wszystkim, należy pamiętać o rządowym wsparciu, które przedsiębiorcy otrzymali w pandemii. Te środki zabezpieczyły płynność finansową firm, które znalazły się w najcięższej sytuacji. Należy również wspomnieć o tym, że przedsiębiorcy dość szybko zareagowali na kryzysową sytuację, m.in. wprowadzili bardziej rygorystyczne podejście, jeżeli chodzi o proponowane terminy zapłaty za oferowane produkty i usługi. Szybko zrozumieli, że pandemia i wprowadzone obostrzenia i tak negatywnie wpłyną na ich dochody, więc nie mogli pozwolić sobie na to, by ich klienci zwlekali z płaceniem – zauważa Dariusz Sikora, ekspert Intrum.

Te uwagi potwierdzają inne dane zebrane przez Intrum. 62 proc. pytanych przedsiębiorców przyznaje, że pandemia Covid-19 zmotywowała ich firmy do efektywniejszego zarządzania ryzykiem związanym z opóźnionymi płatnościami. W stosunku do zeszłorocznego badania także znacznie zmniejszył się odsetek firm, które zaakceptowały dłuższy termin płatności niż ten, z którym czują się komfortowo, by nie popsuć sobie relacji z klientem: 82 proc. w 2020 r.
vs. 47 proc. w 2021 r. Co więcej, 44 proc. respondentów badania Intrum uważa nawet, że warunki płatności, które oferują obecnie swoim klientom, są zbyt hojne i szkodzą ich firmom.

Jaka przyszłość czeka polskich przedsiębiorców?


Z naszych obserwacji wynika, że bez względu na to, jak bardzo dana firma ucierpiała w pandemii, przedsiębiorcy w naszym kraju patrzą optymistycznie w przyszłość. Cieszą się, że kolejne obostrzenia idą w niepamięć i biznes może działać już prawie normalnie. Firmy są chcą jak najszybciej odrobić straty finansowe, by wrócić do swoich planów i inwestycji, które zostały przerwane przez korona-kryzys – stwierdza Dariusz Sikora, ekspert Intrum.

Ten optymizm widać w wypowiedziach respondentów badania Intrum. 45 proc. z nich przyznaje, że ich firmy są obecnie bardziej entuzjastycznie nastawione do rozwoju i przyszłości, niż to miało miejsce w ubiegłych, niecovidowych latach. Blisko 4 na 10 (37 proc.) przedsiębiorców deklaruje, że nie ma większych obaw dotyczących przepływów pieniężnych swoich firm w najbliższej przyszłości.

O raporcie:
Intrum publikuje European Payment Report co roku od 1998 r. To szósta edycja raportu EPR dla Polski, który skupia się na ryzyku dotyczącym płatności na poziomie krajowym.

Raport bazuje na badaniu, które zostało przeprowadzone jednocześnie w 29 krajach Europy między 26.01 a 16.04.2021 r. W badaniu wzięło udział łącznie 11 187 firm z 11 branż z całej Europy. W Polsce w badaniu uczestniczyło 540 przedsiębiorstw.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Niezapłacone faktury na czas?

    www.bibbyfinancialservices.pl / 2021-10-25 21:31:20

    Komentarz edytowany 2 razy (ostatnio 2021-10-25 21:32:34)

    Zatory finansowe w dobie pandemii nie są zaskoczeniem, szczególnie, że i w normalnych warunkach kontrahenci często spóźniają się z płaceniem za faktury. Przykładem jest branża transportowa, w której na zapłatę czeka się czasem nawet kilka miesięcy. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest faktoring, ponieważ pozwala na zabezpieczenie przed ryzykiem niewypłacalności zarówno kontrahentów krajowych, jak i zagranicznych (w wariancie bez regresu). odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: