eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rosną obroty w e-commerce. Pandemiczny boom, czy trwały efekt?

Rosną obroty w e-commerce. Pandemiczny boom, czy trwały efekt?

2021-04-08 10:21

Rosną obroty w e-commerce. Pandemiczny boom, czy trwały efekt?

E-commerce © fot. mat. prasowe

E-commerce to jeden z niewątpliwych beneficjentów pandemii. W czasach gdy dystans nabrał znaczenia, jakiego nie miał chyba nigdy, zakupy online mocno zyskały. Jak szacuje Mastercard w raporcie pt. "Odbudowa po pandemii: e-wolucja handlu", w minionym roku na każde 5 dolarów wydanych przez klientów sklepów detalicznych 1 dolar zasilał kasy e-sprzedawców. Dla porównania, rok wcześniej stosunek ten wynosił 1/7. Można przypuszczać, że nawet 30% obrotów handlowych wygenerowanych w sieci przez pandemię zostanie w e-commerce na stałe.

Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Czy wzrost udziału e-commerce w zakupach spożywczych ma szanse się utrwalić?
  • Które gospodarki odczuwają najwięcej korzyści z przejścia w tryb zdalny?
  • Które kraje poczyniły największe postępy w zakresie rozwoju e-commerce?


Pomimo że transformacja cyfrowa przebiega różnie, to jednak bez trudu można wyodrębnić dość uniwersalne trendy, które zaznaczają swoją obecność praktycznie w każdej długości i szerokości geograficznej. Mastercard wskazuje na kilka takich tendencji.
  • Najwięcej zyskują kraje, które już wcześniej były scyfryzowane. Gospodarki, których znaczna część już przed pandemią funkcjonowała w sferze cyfrowej, takie jak np. Wielka Brytania czy USA, osiągnęły większe korzyści z przejścia w tryb zdalny. Efekty cyfrowej transformacji w ich przypadku są zarówno lepsze, jak i trwalsze, niż w krajach, gdzie wcześniej udział handlu elektronicznego był stosunkowo mały. Największe postępy, jeśli chodzi o przyspieszenie rozwoju e-commerce, poczyniły kraje Europy, Ameryki Północnej i Dalekiego Wschodu.
  • Wzrost udziału e-handlu w zakupach spożywczych wygląda na trwały. Przed pandemią udział sprzedaży online w tym podstawowym sektorze handlu detalicznego był najmniejszy. Gdy jednak konsumenci przekonali się do e-zakupów, sklepy spożywcze i dyskonty odnotowały jedne z największych wskaźników wzrostu. Mastercard przewiduje, że w segmencie produktów spożywczych 70-80% wzrostu sprzedaży online z czasu pandemii utrzyma się również po niej.
  • Obroty w międzynarodowym e-commerce wzrosły o 25-30%. Międzynarodowy e-handel odnotował w czasie pandemii silny wzrost, zarówno pod względem wolumenu sprzedaży, jak i liczby krajów, z których pochodziły zamówienia. Ta forma zakupów zapewnia konsumentom nieporównanie większy wybór produktów i ich dostawców. Nic dziwnego, że w okresie marzec 2020 – luty 2021 zwiększyli oni wydatki na zagraniczne zakupy online o 25-30%.
  • Przeciętny konsument kupuje od większej liczby różnych e-sprzedawców. E-commerce zapewnia klientom większy wybór, co znalazło odzwierciedlenie w analizach Mastercard. Wynika z nich, że konsumenci na całym świecie korzystają z nawet o 30% większej liczby różnych serwisów online czy internetowych platform sprzedażowych.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: