eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Zakupy online: jakie trendy na kolejne lata wyznacza pandemia?

Zakupy online: jakie trendy na kolejne lata wyznacza pandemia?

2021-01-13 10:39

Zakupy online: jakie trendy na kolejne lata wyznacza pandemia?

Zakupy online © fot. mat. prasowe

O tym, że kupowanie w internecie cieszy się wśród Polaków rosnącą popularnością, mówiło się już od dawna. Jednak to właśnie w czasie pandemii zainteresowanie nimi raptownie wzrosło. Potwierdzeniem tego jest opracowany przez ExpertSender raport „Zakupy online w Polsce 2020”, z którego wynika, że w sieci kupuje już 8 na 10 internautów, z czego 11 proc. taką aktywność podejmuje nie dłużej niż rok. To, co działo się w handlu internetowym w minionym roku, najprawdopodobniej wyznaczy trendy na kolejne miesiące i lata.

Przeczytaj także: E-commerce: klient bardziej wymagający

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak w pierwszych miesiącach pandemii prezentowało się zainteresowanie zakupami online?
  • Jaki hasztag cieszył się największą popularnością w kontekście zakupów modowych?
  • Czy przekonaliśmy się do zakupów spożywczych przez internet?


Zakupy online cieszyły się dużą popularnością już na początku minionego roku, kiedy to polscy internauci najczęściej wyszukiwali takie hasła jak „zakupy online”, „zakupy w internecie” i „zakupy w sieci”, powiązując je z takimi hasztagami jak #fashion, #moda i #shopping.

Wystarczyło zaledwie kila tygodni pandemii, aby zainteresowanie zakupami w sieci poszybowało w górę o niebagatelne 271 proc. Kolejne miesiące przyniosły złagodzenie początkowych obostrzeń w handlu stacjonarnym, co zaowocowało spadkami w handlu online. Jednak już pod koniec 2020 roku po raz kolejny odnotowano wzrost zainteresowania ofertą e-commerce.

Moda dziecięca i zniżka na urodę


Na początku pandemii przez blogi i media społecznościowe przetoczyła się dyskusja o jej wpływie na przemysł modowy i kosmetyczny. Jednak frazy „zakupy fashion” i „kosmetyki online”, tak samo, jak inne hasła powiązane z zakupami przez Internet, odnotowały w marcu wzrost zainteresowania odpowiednio o 311 proc. i 302 proc. w stosunku do stycznia 2020, następnie widoczny był znaczny spadek i ponowny wzrost pod koniec roku do poziomu odpowiednio 101 proc. i 154 proc.

Wpływ na to miały promocje z okazji Black Friday i Cyber Monday oraz rozpoczęcie okresu kupowania prezentów świątecznych.

Popularnym hasztagiem używanym przez internautów w kontekście zakupów modowych online była między innymi #odziezdziecieca. Trudno się dziwić - spędzający większość czasu w domach rodzice mogli ograniczyć kupowanie ubrań dla siebie, ale dzieci, mimo pandemii, nadal rosną.

Zakupy spożywcze jednak stacjonarnie lub z odbiorem


Zainteresowanie zakupami spożywczymi online na początku 2020 r. w wyszukiwarkach internetowych było niewielkie. W marcu bardzo wzrosło - internauci wpisywali frazy „zakupy spożywcze online” i „zakupy spożywcze w internecie” o 710 proc. częściej niż w styczniu, często w zestawieniu z hasztagami #koronawirus i #zostanwdomu. Jednak w maju i w kolejnych miesiącach zainteresowanie spadło do poziomu niższego nawet niż na początku roku, by w listopadzie, w okresie znacznego wzrostu liczby zachorowań i groźby drugiego lockdownu ponownie wzrosnąć o 123 proc. w stosunku do stycznia. W grudniu było to już 214 proc.

Wygląda na to, że większość Polaków wciąż woli robić zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych, a do zmiany tego przyzwyczajenia może ich skłonić jedynie konieczność.

Niewielki wzrost zainteresowania internautów w porównaniu do innych fraz odnotowało hasło „odbiór w sklepie” - w marcu było wpisywane o 144 proc. razy częściej niż w styczniu 2020. Już w kwietniu liczba ta zaczęła spadać, odnotowując tylko nagły skok popularności w lipcu, w czasie wakacji - 160 proc. Pod koniec roku było to 130 proc. w porównaniu do stycznia 2020.

Dostawa do domu i wsparcie gastronomii


Dużą popularnością cieszyła się natomiast fraza „dostawa do domu”, często w towarzystwie hasztagów #restauracja, #nawynos i #wspieramgastro, z czego można wysnuć wniosek, że internautów interesowała głównie dostawa gotowych posiłków. W marcu zainteresowanie tym hasłem wzrosło aż o 637 proc. w stosunku do stycznia. W kolejnych miesiącach spadło, by w momencie pogorszenia się sytuacji covidowej i powrotu do obostrzeń (wrzesień-październik) osiągnąć poziom 626 proc. w stosunku do stycznia. Co ciekawe, w listopadzie i grudniu ta popularność bardzo spadła - do poziomu tylko 141 proc. w porównaniu do stycznia.

fot. mat. prasowe

Zakupy online

Rok 2020 bardzo przyspieszył rozwój e-handlu


Polacy nie kupują lekarstw przez Internet


Z raportu „Zakupy online w Polsce 2020” przeprowadzonego przez ExpertSender, platformę pomagającą zwiększyć sprzedaż dzięki zautomatyzowanym kampaniom internetowym, wynika, że Polacy niechętnie kupują online produkty specjalistyczne, wymagające profesjonalnego doradztwa. Tylko 6,7 proc. ankietowanych twierdzi, że kupuje przez Internet produkty farmaceutyczne, choć tutaj zapewne znaczenie mają też prawne ograniczenia w dostawie leków na receptę pod wskazany adres.

Pandemia nie zmieniła za bardzo tego przyzwyczajenia. W marcu zainteresowanie hasłami takimi jak „apteka internetowa” czy „lekarstwa online” wzrosło o 227 proc. w stosunku do stycznia, natomiast w kolejnych miesiącach liczba ta spadła jeszcze poniżej poziomu wyjściowego, osiągając na koniec roku 93 proc w stosunku do stycznia 2020.

Co czeka zakupy online?


Pandemia nie spowodowała diametralnej zmiany przyzwyczajeń i zachowań zakupowych Polaków, ale uwypukliła dotychczasowe trendy i bardzo przyspieszyła ich rozwój. Te zjawiska będą dalej występować w kolejnych latach, chociaż zapewne nie z takim natężeniem jak w 2020 r. - dodaje Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender - Pojawiają się też nowe rozwiązania, których rozwój warto śledzić. Niektóre sklepy internetowe korzystają już z możliwości, jakie dają technologie augmented reality, czyli rozszerzonej rzeczywistości, oraz virtual reality, rzeczywistości wirtualnej. Dzięki nim klienci mogą np. wirtualnie przymierzyć ubrania, dobrać kosmetyki czy sprawdzić, jak wybrany mebel prezentuje się w ich mieszkaniu. Bardzo ciekawym pomysłem jest też tzw. voice commerce, który pozwala np. powiedzieć Asystentowi Google, co ma kupić, i głosowo zatwierdzić płatność.

Analizę przeprowadzono za okres styczeń-grudzień 2020 za pomocą narzędzia SentiOne służącego do monitorowania Internetu i automatyzacji obsługi klienta za pomocą chatbotów. SentiOne wykorzystuje autorską technologię do zbierania danych z ponad 5 milionów źródeł, takich jak social media oraz blogi, strony www, portale informacyjne, czy strony z recenzjami.

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: