eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy krytycy eko marketingu to przeciwnicy ekologii?

Czy krytycy eko marketingu to przeciwnicy ekologii?

2020-09-16 09:42

Czy krytycy eko marketingu to przeciwnicy ekologii?

Czy krytycy eko marketingu to przeciwnicy ekologii? © Remains - Fotolia.com.jpg

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Eko marketing, a więc nawiązująca do ekologii promocja marek i produktów, zyskuje coraz większą popularność. Jednocześnie okazuje się jednak, że wielu konsumentów podchodzi do tego rodzaju przekazu z dość dużą dozą powściągliwości, jeśli nawet nie nieufności i irytacji. Co trzeciemu z odbiorców zdarza się powątpiewać w szczere intencje wydawców "zielonej reklamy". Nie oznacza to jednak, że odwracamy się od ekologii i nie podejmujemy działań prośrodowiskowych.

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Kim są krytycy eko marketingu?
  • Jakie jest ich podejście do zakupów?
  • Jakie działania proekologiczne podejmują najczęściej?

Ekologia to zagadnienie używane niezwykle często w przekazach marketingowych firm. Jednocześnie jest to temat, który wzbudza często skrajne emocje i znajduje sporą grupę krytyków. Postanowiła przyjrzeć się im Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research, rozszerzając swój EKOBAROMETR o pytania dotyczące społecznego wymiaru ekologii.

Na podstawie rezultatów przeprowadzonych badań wyróżniono pięć różnych osobowości ekologicznych:
  1. Eko Na Pokaz,
  2. Eko Entuzjaści,
  3. Eko Zagubieni,
  4. Eko Troskliwi,
  5. Krytycy Eko marketingu.

Przyjrzyjmy się szczegółowo ostatnim z wymienionych. Okazuje się, że krytyczna postawa wobec ekologii charakteryzuje 14% mieszkańców Polski, co oznacza, że grupa ta może liczyć sobie od 4,2 do nawet 6,5 mln osób.

Krytykami ekologii są częściej mężczyźni (58%). Pod względem wieku czy klasy zamieszkania nie wyróżniają się szczególnymi charakterystykami na tle całego społeczeństwa.
Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że Krytyk Eko marketingu nie ma negatywnego stosunku do ekologii jako takiej. Jego niechęć skierowana jest przede wszystkich w stronę zielonego marketingu, czyli przesadnego, jego zdaniem, nawiązywania do eko-motywów podczas komunikacji produktu czy usługi. Podejrzliwość i antypatia Krytyka przejawia się głównie w jego deklaracjach zakupowych. Na zakup produktu opatrzonego certyfikatem bio zdecydowałoby się tylko 31% Krytyków (Ogółem – 59%), a jedynie 20% osób z tego segmentu zwraca uwagę na ekologiczne opakowanie produktu (Ogółem - 49%). Również najmniej chętnie ze wszystkich segmentów Krytycy zapłaciliby więcej za odzież i obuwie wykonane z materiałów ekologicznych (15%, Ogółem – 44%).

fot. mat. prasowe

Krytycy eko marketingu - demografia segmentu

Krytycy eko marketingu to 14% zadanej grupy.


Nieufne spojrzenie tej grupy osób dostrzegalne jest również w podejściu do problemów ekologicznych. Rzadziej niż większość innych grup są zdania, że smog stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi (75%, Ogółem– 81%), a dwie trzecie Krytyków sądzi, że obecny stan środowiska jest istotnym problemem (66%, Ogółem– 79%).

fot. mat. prasowe

Zakupy i poglądy

Na zakup produktu opatrzonego certyfikatem bio zdecydowałoby się tylko 31% Krytyków.


Nie tacy straszni, jak się wydają


Osoby należące do segmentu Krytyków wykazują negatywne podejście do zielonego marketingu, ale w innych postawach ekologicznych są przykładnymi obywatelami.

90% osób z tego segmentu regularnie segreguje śmieci (Ogółem – 84%), tyle samo gasi światło po wyjściu z pomieszczenia (Ogółem – 83%), a 89% chodzi do sklepów z własnymi siatkami na zakupy (Ogółem - 84%). Również 85% Krytyków stara się oszczędzać wodę przy każdej okazji (Ogółem – 81%).

fot. mat. prasowe

Eko czynności Krytyków

Krytycy eko marketingu w większości segregują śmieci.


Co ciekawe, 87% Krytyków Eko marketingu kupuje energooszczędne żarówki LED-owe, kiedy mają taki wybór. Dla Ogółu odsetek ten wynosi 82% . Jest to nieliczny aspekt zakupów pro-ekologicznych, gdzie Krytycy Eko marketingu zanotowali wynik wyższy niż dla Ogółu.

Źródła obserwowanej nieufności do ekologii w komunikatach marketingowych należy upatrywać w dysonansie poznawczym rodzącym się w umysłach konsumentów na skutek otrzymywania sprzecznych komunikatów. Z jednej strony mogą oni bowiem odnieść wrażenie, że coraz więcej firm i instytucji staje się „eko”, z drugiej zaś niepokoją ich alarmujące doniesienia medialne o pogarszającym się stanie środowiska naturalnego i nieuchronnym zbliżaniu się ku ekologicznej katastrofie. Zestawienie tych dwóch nurtów, szczególnie w oczach uważnych i świadomych konsumentów sprawia, że niektórzy z nich nie chcą zaufać eko produktom, nie widząc ich realnego wpływu na środowisko – komentuje Piotr Zimolzak, Wiceprezes Zarządu SW Research.

Opis badania
Badanie ma charakter cykliczny (trackingowy). Prezentowane wyniki dotyczące obszaru komunikacji marketingowej są zestawieniem dwóch pomiarów zrealizowanych przez SW RESEARCH w czerwcu (4-24.06.2020 r.) oraz w marcu (2-24.03.2020 r.) metodą wywiadów on-line (CAWI). W ramach badania przeprowadzono w sumie 2 991 ankiet (pomiar II – 1 515, pomiar I – 1 476) z użytkownikami panelu badawczego SW Panel. Realizacja kolejnej fali planowana jest we wrześniu 2020 r.

oprac. : eGospodarka.pl


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: