eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › EY: na częstszą pracę zdalną liczy tylko 14% Polaków

EY: na częstszą pracę zdalną liczy tylko 14% Polaków

2020-09-02 12:38

EY: na częstszą pracę zdalną liczy tylko 14% Polaków

Co dalej z pracą zdalną? © gpointstudio - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Ile czasu zajmie nam powrót do pracy, jaką znaliśmy sprzed pandemii? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza badanie „EY Future Consumer Index”. Wypływa z niego obraz Polaka-optymisty - 54% z nas liczy ten czas w dniach lub co najwyżej w tygodniach, a 36% w miesiącach. Jednocześnie tylko 10% zakłada, że zajmie to lata lub też nie nastąpi nigdy. Dla porównania wśród światowych respondentów odsetek tego rodzaju wskazań wynosi odpowiednio 51, 32 i 17%.

Przeczytaj także: Koronawirus jako katalizator zmian na rynku pracy

O pracy zdalnej mówi się obecnie głównie w kontekście standardu tzw. nowej rzeczywistości. Okazuje się jednak, że Polacy podchodzą do tej kwestii z dość sporą powściągliwością. Jedynie co 7. z polskich respondentów badania Future Consumer Index przewiduje, że w przyszłości częściej będziemy pracować zdalnie. Dla porównania, takiego rozwoju zdarzeń spodziewa się niemal połowa (48%) światowych respondentów.

Podobne rozbieżności uwidaczniają się w przypadku pytania o wewnętrzne firmowe wideokonferencje, tymczasem średnia światowa to 42%. Nie inaczej sprawy się mają w odniesieniu do wideokonferencji zewnętrznych, które zastąpić bezpośrednie spotkania z klientami czy kontrahentami.

Łukasz Wojciechowski, Partner EY, Lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich, podkreśla, że polska edycja badania EY została zrealizowana na dużej grupie respondentów, reprezentujących rozliczne formy zatrudnienia, różne grupy wiekowe i regiony kraju, zarówno bardziej, jak i mniej zurbanizowane.
To pokazuje, że w skali całego kraju praca zdalna nie jest aż tak powszechna, jak można by sądzić patrząc jedynie na firmy zlokalizowane w większych aglomeracjach. Porównując z kolei wyniki z Polski z badaniem globalnym, wyraźnie widać, że w Polsce formy pracy zdalnej i rozwiązania pozwalające na unikanie służbowych kontaktów bezpośrednich nie są tak powszechne jak w innych krajach. Oczywiście dalsze rozpowszechnienie pracy zdalnej zależne będzie zapewne od sytuacji epidemicznej, ale skala oczekiwanych przez Polaków zmian w sposobie pracy, jest obecnie stosunkowo niewielka w porównaniu ze zmianami, jakich spodziewają się respondenci ankietowani przez EY w innych krajach – mówi Łukasz Wojciechowski, Partner EY, Lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich.

fot. mat. prasowe

Jak szybko możliwy będzie powrót do „normalnej pracy”, kiedy skończy się już pandemia

Co 10. Polak uważa, że praca nigdy już nie wróci do normalności sprzed pandemii.


Ponieważ Polacy nie spodziewają się masowo wykonywania obowiązków służbowych z domu, również nie oczekują istotnych zmian dotyczących samego podróżowania do miejsca pracy. Rzadszych podróży do biura czy zakładu spodziewa się 39% ankietowanych w badaniu światowym, podczas gdy w Polsce ograniczenia wyjazdów do pracy oczekuje jedynie 7% osób.

Patrząc z kolei na stosunek Polaków do środków komunikacji miejskiej można wnioskować, że nie będą oni unikać poruszania się do pracy autobusami, tramwajami czy pociągami. Nieco połowa z nas (52%) uważa transport publiczny za niekomfortowy albo wręcz bardzo niekomfortowy. Na tle krajów Ameryki Północnej i zachodniej Europy to zdecydowanie wyższa ocena. Tylko dla niespełna 30% mieszkańców tych rejonów świata jest on bowiem komfortowy (73% badanych uznaje go za niekomfortowy lub bardzo niekomfortowy).

13% osób badanych przez EY Polska spodziewa się natomiast, że gdy już powróci do swojego dotychczasowego miejsca pracy, będzie musiało liczyć się z zaostrzonymi rygorami sanitarnymi i przestrzegać specjalnie wdrożonych procedur sanitarnych. O tę samą kwestię EY pytał również uczestników globalnego badania, a wyniki pokazują, że specjalnych procedur sanitarnych w miejscach pracy oczekuje na świecie 54% badanych.

Jak się okazuje, strach przed koronawirusem nie odstrasza nas od przestrzeni co-workingowych. Mniej skłonnych do korzystania z tego typu rozwiązań będzie jedynie 5% badanych Polaków, podczas gdy w skali światowej, będzie się ich obawiać 30% ankietowanych.

Patrząc na wyniki polskiej edycji badania, można wnioskować również, że niewielu z nas spodziewa się zobaczyć korzyści wynikające z wykonywania pracy z domu. Jedynie 9% ankietowanych przez EY Polska uważa, że dzięki temu poprawi się ich zdrowie i równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. To zdecydowanie niższy wynik, niż pokazują statystyki globalne – gdzie poprawy zdrowia i samopoczucia spodziewa się 40% ankietowanych. Co ciekawe, 5% Polaków spodziewa się pogorszenia swojej sytuacji w tym zakresie. Pod tym względem wyróżniamy się pozytywnie na tle świata, ponieważ w skali globalnej, negatywnego wpływu częstszej pracy z domu oczekuje 23% ankietowanych.
- Choć wydawać by się mogło, że praca zdalna jest korzystna dla większości osób, trzeba pamiętać o wielu kwestiach, które mogą być kłopotliwe. Organizacja miejsca i czasu pracy, czy konieczność jednoczesnego łączenia opieki nad dziećmi z obowiązkami zawodowymi mogą okazać się dla wielu pracowników sporym i w pełni zrozumiałym wyzwaniem. Po początkowym entuzjazmie związanym z oszczędnością czasu na dojazdy do miejsca pracy, wiele osób zaczęło odczuwać dyskomfort wynikający z izolacji i rozszerzeniem sfery zawodowej na sferę domową.

fot. mat. prasowe

Oczekiwania Polaków dotyczące zmian w sposobie pracy

Jedynie 14% Polaków spodziewa się, że będzie pracować z domu częściej.


Nowa sytuacja to też nowa rzeczywistość prawna. Niektóre przepisy pozostawiają wiele wątpliwości interpretacyjnych, nawet w zakresie samej pracy zdalnej. Instytucja pracy zdalnej nie została jak dotąd uregulowana w Kodeksie Pracy i nadal zgłaszane są wątpliwości dotyczące tego, w jaki sposób taka praca może być zlecona i wykonywana i w jakim zakresie pracownik może wykonywać ją poza granicami kraju. Taka praca może wygenerować materialne ryzyka podatkowego nie tylko dla pracowników, ale także pracodawców – tłumaczy Karol Raźniewski, Associate Partner w zespole People Advisory Services EY.

O badaniu
Polska edycja badania „EY Future Consumer Index” przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach 22-28 czerwca 2020 roku na grupie 1000 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań dotyczących różnych obszarów życia, a także nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: