eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zero waste i second hand nie dla Polaka?

Zero waste i second hand nie dla Polaka?

2020-04-16 09:51

Zero waste i second hand nie dla Polaka?

Czy jesteśmy eco? © Remains - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Zero waste to styl życia, zgodnie z którym żyjemy tak, aby nic nie marnować. Do jego kultywowania nawołują nas zarówno ekologiczni aktywiści, jak i działające na rzecz ochrony środowiska organizacje. Czy jesteśmy czuli na te apele? Jakie jest nasze podejście do nadawania przedmiotom drugiego życia. Odpowiedzi na te i inne pytania dostarcza badanie zrealizowane na zlecenie serwisu ogłoszeniowego Gumtree.

Przeczytaj także: Popularność filozofii zero waste w Polsce rośnie, ale powoli

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Czym jest trend zero waste?
  • Jaki jest nasz stosunek do rzeczy z drugiej ręki?
  • Co robimy z nieużywanymi przedmiotami


Działania prośrodowiskowe, ekologia, czy negatywne następstwa zmian klimatu to tematy, którym poświęca się dziś bardzo wiele czasu. Wyraźnie podkreślana jest również rola, jaką dla ochrony naszej planety odgrywa człowiek. W tym właśnie kontekście najczęściej mówi się o zasadności kultywowania idei zero waste.
Jak tłumaczy Polskie Stowarzyszenie Zero Waste, bezśmieciowe życie sprowadza się w praktyce do konsekwentnego stosowania pięciu zasad (5R):
  1. Refuse (odmawiaj) - np. nie bierz rzeczy niepotrzebnych tylko dlatego, że są bezpłatne, odmawiaj ulotek i jednorazowych opakowań.
  2. Reduce (ograniczaj) - otaczaj się tylko tym, co jest ci naprawdę potrzebne, dąż do minimalizmu.
  3. Reuse (używaj ponownie) - zrezygnuj z opakowań jednorazowych, odwiedzaj miejsca typu second hand
  4. Recycle (segreguj i przetwarzaj)
  5. Rot (kompostuj)


Podsumowując, zero waste oznacza nic innego niż zachowanie zdrowego rozsądku przy kupowaniu i wykorzystywaniu tego, co już zostało wyprodukowane. Jak radzą sobie z tym Polacy? Oto, co udało się ustalić przy okazji badania Gumtree.

Wymówka goni wymówkę


Za mało miejsca w mieszkaniu, piwnicy czy na strychu do przechowywania ubrań, zabawek albo bibelotów? Polacy nie mają z tym problemu – jak pokazują dane zebrane na zlecenie portalu ogłoszeniowego Gumtree.pl, aż 38% badanych przyznaje, że zbędne i nieużywane przedmioty zalegają w ich domach. Co czwarty Polak pozbywa się ich, wyrzucając je na śmietnik.

Na pytanie, dlaczego nie przekazują takich rzeczy innym, 39% respondentów odpowiada, że nie wie, co może z nimi zrobić. 31% uważa, że nie ma komu ich przekazać, a tyle samo przyznaje, że nie ma czasu na ich sprzedaż czy przekazanie innym osobom bądź organizacjom. Zaledwie co czwarty Polak tłumaczy, że rzeczy te są na tyle zużyte, że nie nadają się do ponownego wykorzystania. Co ciekawe, pomysłu na to, co zrobić z niepotrzebnymi przedmiotami nie mają w szczególności osoby do 24 r.ż. (47%), a także blisko połowa Polaków zarabiających ponad 5000 zł miesięcznie.

Podaj dalej


Warto pamiętać, że w trosce o naszą planetę, wszyscy powinni grać do jednej bramki, a ekologiczne podejście jest prostsze niż nam się wydaje. Udowadniają to osoby, które w niepotrzebnych i nieużywanych przedmiotach dostrzegają „drugie życie”, dlatego zamiast wyrzucenia na śmietnik lub pozostawienia w domu, decydują się na przekazanie ich wybranym organizacjom i instytucjom charytatywnym (21%), rodzinie albo znajomym (19%), czy też wystawiają je na sprzedaż przez internet (9%).

Polacy, którzy przekazują dalej swoje rzeczy, opowiedzieli o swoich motywacjach – blisko połowa respondentów tłumaczy, że rzeczy te już im się nie przydadzą, a inni będą mogli z nich skorzystać. 1/3 badanych przyznaje, iż nie lubi, gdy coś się marnuje, a 24% argumentuje swoje podejście względami ekologicznymi – te mają większe znaczenie szczególnie dla osób starszych: odpowiednio 27% i 28% dla ludzi w wieku 35-49 lat oraz 50-65 lat. W grupie wiekowej między 25 a 34 r.ż. na czynnik ekologiczny wskazało jedynie 12% ankietowanych.

fot. mat. prasowe

Dlacego przekazuje Pan/Pani nieużywane rzeczy dalej?

Dla co 3. Polaka powodem przekazywania niepotrzebnych rzeczy jest niechęć wobec marnowania.


Czasem ekonomia jest ważniejsza niż ekologia - aspekt finansowy i możliwość zarobku na używanych rzeczach bierze pod uwagę 15% ankietowanych – wskazują na to głównie osoby młode do 24 r.ż. (23%), zarabiające między 3001 a 5000 zł (21%) oraz powyżej 5000 zł (16%). Z kolei 8% Polaków przekazuje używane przedmioty innym, ponieważ… uległo modzie na zero waste.

Second hand? Tak, ale nie zawsze


Z badania wynika, że pomimo dużej popularności kupowania używanych przedmiotów przez internet, w second handach czy podczas tzw. wymian garażowych, wielu Polaków nie jest zwolennikami takich rozwiązań. Zapytani o to, jakich rzeczy nie wzięliby ze sklepu typu second hand, Polacy najczęściej wskazują na ubrania (47%). Na dalszych miejscach znajdują się zabawki dla dzieci (19%), sprzęt elektroniczny (13%), sprzęt sportowy (10%) oraz meble (10%) i książki (8%).

fot. mat. prasowe

Jakiego rodzaju przedmiotów nigdy nie wziąłby Pan/Pani z drugiego obiegu?

46% Polaków deklaruje niechęć wobec używanych ubrań.


Na pytanie, dlaczego nie wzięliby przedmiotów z drugiej ręki, respondenci odpowiadają najczęściej, że nie chcą używać przedmiotów po innych (73%). Z kolei blisko 30% osób uważa, że taki towar może mieć wady lub wyraźne oznaki zużycia, a co czwarty Polak twierdzi, że w podobnej cenie, co rzecz używaną, może mieć przedmiot nowy (25%).

Co na to wszystko Unia Europejska?


W marcu tego roku Komisja Europejska przyjęła nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ, gospodarka cyrkularna), mający na celu dostosowanie gospodarki do zielonej przyszłości, wzmocnienie naszej konkurencyjności, przy jednoczesnej ochronie środowiska i zapewnieniu konsumentom nowych praw.

Jak podkreśla wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu, Frans Timmermans, jedynie 12 proc. surowców wtórnych i zasobów ponownie trafia do gospodarki. Wiele produktów psuje się zbyt łatwo, nie można ich ponownie użyć, naprawić ani poddać recyklingowi, lub są to wyroby jednorazowego użytku. Istnieje zatem ogromny potencjał, zarówno dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów, który należy wykorzystać. W ramach przedstawionego planu, UE podejmuje działania mające na celu zmianę sposobu, w jaki wytwarzane są produkty, oraz wzmocnienie pozycji konsumentów, tak aby mogli oni dokonywać zrównoważonych wyborów dla własnego dobra i dla dobra środowiska .

Według koncepcji GOZ, wytworzone produkty, materiały czy surowce powinny być obecne w gospodarce możliwie jak najdłużej. Taka koncepcja jest obecnie najbardziej korzystna, ponieważ nie tylko ochroni nas przed degradacją ekosystemu, ale przede wszystkim przedefiniuje postrzeganie potrzeb w świecie przesyconym produktami.
- W nadawaniu rzeczom drugiego życia bardzo ważna jest infrastruktura, zachęcanie i informowanie konsumentów o możliwościach oddawania jeszcze użytecznych przedmiotów i ułatwianie tego Polakom. Artykuł 9. ramowej dyrektywy odpadowej zobowiązuje władze krajowe i lokalne do tworzenia systemów promujących naprawę i ponowne użycie, w szczególności w odniesieniu do sprzętu elektrycznego i elektronicznego, tekstyliów, mebli, opakowań oraz materiałów i produktów budowlanych. Ponowne użycie przyczynia się bezpośrednio do redukcji zużycia zasobów naturalnych w gospodarce. Ta redukcja przekłada się również na znaczne oszczędności w emisji gazów cieplarnianych oraz mniejsze ilości wytwarzanych odpadów komunalnych.

Jak pokazało ostatnie badanie Eurobarometer, większość Europejczyków, w tym Polaków, jest gotowa zmienić swoje modele konsumpcji dla ochrony środowiska. Wydaje się zatem, że pozytywną zmianę zachowań może przynieść lepsze zorganizowanie wygodnej możliwości oddania, sprzedania, zbiórki, ale i kupna czy wymiany przedmiotów jeszcze użytecznych i atrakcyjnych. Powody mogą być również ekonomiczne. I tutaj dużą rolę do odegrania mają właśnie władze krajowe, jak i samorządowe ¬- mówi Piotr Barczak, z Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste i Europejskiego Biura Ochrony Środowiska.

Badanie na zlecenie Gumtree.pl zostało przeprowadzone przez SW Research w styczniu 2020 r. metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 18-65 lat.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: