2019-09-26 13:48
Przeczytaj także: Konsumpcjonizm wygrywa ze zdrowym rozsądkiem?
Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wynika, że z drugiej ręki najchętniej kupujemy samochody, książki oraz odzież. Na drugim biegunie plasują się dywany, sprzęt sportowy i sprzęt AGD, po które wolimy wybrać się do sklepu. Towary używane najczęściej kupujemy na aukcjach internetowych (67%) lub w sklepach z używanymi przedmiotami (39%). Więcej niż co drugi Polak deklaruje, że nieużywane już przedmioty oddaje za darmo.fot. mat. prasowe
Kategorie produktów, które najczęściej Polacy kupują z drugiej ręki
Samochody, książki i ubrania to kategorie produktów, które Polacy najchętniej kupują z drugiej ręki.
- Z naszego badania wynika, że w Polakach budzi się świadomość ekologiczna i powoli dają temu wyraz w swoich zachowaniach zakupowych. Zdecydowanie pionierami w tym zakresie są mieszkańcy dużych miast, w szczególności wykształcone kobiety. Mimo optymistycznych deklaracji dotyczących naprawiania niektórych rzeczy, chęci ograniczenia konsumpcji czy korzystania z wypożyczalni, nadal w codziennych zachowaniach widoczny jest brak prostych przyzwyczajeń, takich jak np. ograniczenie liczby toreb foliowych czy korzystanie z toreb wielorazowego użytku. Z badania jasno też wynika, że cenowo produkty ekologiczne są poza zasięgiem wielu Polaków, gdyż przegrywają ceną z tradycyjnymi produktami. Mimo tego, wyraźnie widać, że idą zmiany, a starannie i sukcesywnie prowadzona kampania informacyjna przynosi rezultaty – komentuje Filip Owczarek, autor raportu.
fot. mat. prasowe
Wybierane alternatywy do kupowania nowych produktów
45% badanych deklaruje, że zamiast kupić coś nowego stara się naprawić coś, co posiada.
- Rosnąca popularność koncepcji gospodarki współdzielenia jest obecna w życiu mieszkańców Polski. W ten sposób przeciwdziałamy marnotrawstwu, a w konsekwencji zmniejszamy negatywny wpływ na środowisko naturalne. Korzystamy z wypożyczalni czy internetowych platform sharingowych. Chętnie oddajemy za darmo niepotrzebne przedmioty, a co piąty respondent przyznaje, że bierze pod uwagę opcję wymiany z innymi. Zauważalne proekologiczne postawy niekoniecznie idą w parze ze świadomością własnego oddziaływania na środowisko. Badanie dowodzi, że Polacy odpowiedzialność za recykling produktów przypisują głównie producentom – tak tę kwestię postrzega 70% ankietowanych. Tylko co trzeci z nas ma poczucie swojego wpływu na środowisko naturalne wynikającego z decyzji zakupowych. ¾ Polaków nigdy nie słyszało o śladzie węglowym produktu. Edukacja prośrodowiskowa wzmocni praktyki i nawyki już obecne w naszym życiu - mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna i członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
oprac. : eGospodarka.pl
Moda na "eko" i "zero waste" ma się dobrze. Gorzej z polityką klimatyczną
Zero waste i second hand nie dla Polaka?
Zero waste, czyli jak ekologia wpływa na budżet domowy
Jak zrobić zakupy zero waste?
Popularność filozofii zero waste w Polsce rośnie, ale powoli
Inflacja skłania Polaków do szukania promocji
Polacy a zmiany klimatu: czy i jak im przeciwdziałamy?
Ochrona środowiska: firmy coraz bardziej świadome?
Firmy inwestują w recykling odpadów. Oto dobre przykłady z Polski
Auto firmowe wydziela spaliny m.in dwutlenek węgla, co wiąże się ze zgłoszeniem tego faktu do ochrony środowiska dwa razy do roku składaniem ...
Dzień dobry, mam zamiar założyć działalność gospodarczą polegającą na skupowaniu uszkodzonej elektroniki, a następnie po jej naprawie ...
Ceny mieszkań hamują, ale szanse na spadki mało realne
Czy osłabienie dolara jest tylko chwilowe?
Influencer marketing - UOKiK chce nowych regulacji
Express Elixir w lipcu 2022 ze wzrostem o 82 proc. r/r
Bank Pocztowy udostępnia kartę biometryczną dla klientów indywidualnych
Ceny luksusowych nieruchomości na świecie rosną wolniej
S&P 500 przegrywa w bitwie z ważnym poziomem oporu