eGospodarka.pl
bezpłatny program PIT 2019

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek elektroniki użytkowej i sprzętu AGD

Rynek elektroniki użytkowej i sprzętu AGD

2018-09-03 12:57

Rynek elektroniki użytkowej i sprzętu AGD

Telewizory © fotoinfot - Fotolia.com

Berlińskie targi IFA to jedna z największych na świecie imprez poświęconych elektronice. Z okazji tegorocznej odsłony tego wydarzenia analitycy GfK przygotowali raport dotyczący sytuacji na globalnym rynku elektroniki użytkowej i sprzętu AGD. Oto główne wnioski, jakie płyną z ich opracowania.

Systemy audio inteligentniejsze i z lepszą jakością dźwięku


W I półroczu bieżącego roku wartość sprzedaży na światowym rynku urządzeń audio podskoczyła względem analogicznego okresu minionego roku o 5 proc., sięgając tym samym 4,5 mld euro.

To, w jakim tempie przebiega rozwój poszczególnych segmentów rynku audio, w dużej mierze uzależnione jest od możliwości, jakimi dysponują producenci w zakresie innowacji. Wzrostowy potencjał uwidacznia się przede wszystkim w segmencie urządzeń smart ze zintegrowanym asystentem głosowym lub wysokiej klasy funkcjonalności, które odpowiadają za podnoszenie jakości dźwięku.

Tendencja wzrostowa w segmencie słuchawek i zestawów słuchawkowych


Przychody w segmencie słuchawek i mobilnych zestawów słuchawkowych stereo wzrosły od stycznia do czerwca 2018 r. o 26 proc., czyli o blisko 2 mld euro. Na całym świecie sprzedano w sumie 59 milionów egzemplarzy. Region Europy (bez CIS) oraz Azji i Pacyfiku odpowiadał za ponad 85 proc. obrotów w skali globalnej. Wartość sprzedaży urządzeń z technologią Bluetooth wzrosła o 80 proc. Udział tej kategorii w segmencie słuchawek i zestawów słuchawkowych wyniósł 60 proc. wobec 42 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego.
„Obserwowany rozwój kategorii otwiera możliwości przed urządzeniami kompatybilnymi z asystentami głosowymi w smartfonach, integrując je ze środowiskiem smart. Producenci smartfonów coraz częściej rezygnują z umieszczania w urządzeniach gniazda słuchawkowego typu jack. Można zatem oczekiwać, iż nastąpi dalszy rozwój kategorii słuchawek i zestawów słuchawkowych wyposażonych w technologię Bluetooth” – komentuje Arkadiusz Bicki, analityk GfK w zakresie rynku audio.

Niezależnie od funkcji związanych z łącznością, urządzenia łączące zaawansowane technologie, jak np. aktywna eliminacja szumów (ang. active noise cancelling, ANC) czy tzw. true wireless, czyli podwójne bezprzewodowe słuchawki douszne, zanotowały znaczący wzrost wartości sprzedaży. Od 2017 r. liderem jest region Azji i Pacyfiku. W analizowanym okresie udział regionu w obrotach całej kategorii wyniósł ponad 75 proc. Pojawienie się na rynku wysokiej jakości słuchawek i zestawów słuchawkowych w cenach zaczynających się od 150 euro przyczyniło się do wzrostu średniej ceny o 15 proc.

fot. fotoinfot - Fotolia.com

Telewizory

Za ponad połowę globalnej sprzedaży w ujęciu wartościowym odpowiadały telewizory o przekątnej ekranu powyżej 50 cali.


Kontynuacja wzrostu w segmencie multiroom audio


Segment systemów multiroom, umożliwiających odtwarzanie muzyki w różnych pomieszczeniach jednocześnie, zanotował wzrost o 11 proc. i odpowiadał za 23 proc. całkowitych obrotów w kategorii domowych systemów audio, urządzeń radiowych, stacji dokujących/minigłośników, tunerów, wzmacniaczy, odbiorników i głośników. Technologia zyskuje na znaczeniu przede wszystkim z uwagi na fakt, iż największe firmy technologiczne wprowadzają aktualizacje oprogramowania, aby umożliwić obsługę systemów multiroom.

Od streamingu muzyki do komunikacji głosowej z urządzeniem


Urządzenia, które służą do odtwarzania treści audio korzystając z łączności Bluetooth lub Wi-Fi, to obecnie standard. W analizowanym okresie segment tych produktów odpowiadał za 71 proc. wartości sprzedaży całej kategorii.
„Na rynku pojawia się coraz więcej domowych systemów audio, minigłośników i głośników typu soundbar z wbudowanym asystentem głosowym. Wartość sprzedaży tych urządzeń wzrosła, wskaźniki wzrostu osiągnęły wartości trzycyfrowe i w pierwszej połowie roku stanowiły 6 proc. wartości sprzedaży segmentu odtwarzaczy sieciowych. W ostatnich miesiącach mogliśmy zaobserwować zjawisko, w którym coraz więcej urządzeń wykorzystuje sterowanie głosowe za pomocą dodatkowego głośnika smart, umożliwiające integrację z całym środowiskiem. Czas pokaże czy technologia ta przyjmie się na stałe, czy jest to jedynie rozwiązanie tymczasowe” – mówi Arkadiusz Bicki.

Funkcje związane z łącznością stają się coraz bardziej istotne również w segmencie elektroniki samochodowej. Urządzenia wykorzystujące technologię Bluetooth wygenerowały ponad 50 proc. obrotów całej kategorii. Coraz więcej produktów wykorzystuje technologie ułatwiające połączenie i obsługę urządzenia w samochodzie.

Wzrost sprzedaży internetowej


W pierwszych sześciu miesiącach roku 23 proc. globalnej sprzedaży na rynku audio w ujęciu wartościowym pochodziło ze sprzedaży internetowej (wobec 21 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego). Sprzedaż internetowa była szczególnie dynamiczna w Europie i rozwiniętych krajach Azji, gdzie jej udział wyniósł odpowiednio 27 i 24 proc. W przeciwieństwie do pozostałych kategorii, rosnące znaczenie sprzedaży online nie wpływa na wzrost popytu na przestrzeni roku. Szczyt sprzedaży nadal przypada na okres bożonarodzeniowy, a nie, jak mogłoby się wydawać, na listopadowe promocje związane z takimi okazjami, jak np. Black Friday.

Radia cyfrowe nadal popularne wśród europejskich konsumentów


W pierwszej połowie roku odbiorniki radiowe z funkcją nadawania programów w formie cyfrowej (ang. digital audio broadcasting, DAB) odpowiadały za sprzedaż w wysokości 227 mln euro, co stanowi spadek o 3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
„Obroty w segmencie domowych radiowych urządzeń cyfrowych zmalały, jednak radia samochodowe wyposażone w funkcję DAB odnotowały wzrost powyżej przeciętnej, na poziomie 6 proc. Wynika to z dwóch czynników. Z jednej strony konsumenci dobrowolnie kupują takie urządzenia, aby mieć szerszy wybór stacji radiowych. Z drugiej jednak, kraje takie jak np. Norwegia, zaprzestały nadawania sygnału radiowego FM na rzecz DAB, co wymusza na konsumentach zakup nowego urządzenia. Taki sam krok planuje w najbliższym czasie Wielka Brytania” - mówi Arkadiusz Bicki.

Wydajność oraz doświadczenia konsumenckie napędzają globalny rynek komputerów osobistych


Wydajność urządzeń, a także jakość indywidualnych doświadczeń konsumentów z ich markami, to dwa wymiary, które w największym stopniu wpływają na wzrost przychodów w segmencie komputerów osobistych PC, przede wszystkim w kategorii komputerów do gier i premium. Komputery z procesorami najwyższej klasy, rozbudowaną pamięcią RAM, pamięcią flash (SSD) i hybrydowymi dyskami twardymi (HDD + SSD) generują coraz większą sprzedaż.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku segment komputerów stacjonarnych zanotował spadek o 14 proc. w ujęciu ilościowym, z kolei segment komputerów przenośnych – o 9 proc. Wzrost średniej ceny komputerów PC przyczynił się do stabilizacji przychodów (przy stałym kursie euro), które spadły w skali globalnej o 5 proc., do poziomu 2 mld euro w przypadku komputerów stacjonarnych oraz o 4 proc., do poziomu 13,3 mld euro, dla komputerów przenośnych.

Zarówno w segmencie komputerów przenośnych, jak i stacjonarnych, średnie ceny sprzedaży wzrosły w pierwszym półroczu 2018 roku odpowiednio o 5 i 7 proc. do wartości 602 i 527 euro. Trend ożywiły rosnące ceny komputerów nieprzeznaczonych do gier oraz wzrost udziału komputerów do gier.
„Również klienci w Polsce oczekują, żeby ich komputery były wydajne. Potrzeba ta istotnie wpływa na stabilizację i wzrost obrotów w segmencie komputerów osobistych. Wprawdzie cykl wymiany komputerów wydłuża się (na co istotny wpływ miał boom na smartfony), jednak w segmencie komputerów stacjonarnych wydajność, często idąca w parze z atrakcyjnym designem, będzie nadal pozytywnie wpływać na wzrost obrotów kategorii” – komentuje Maciej Piekarski, analityk GfK w zakresie rynku IT.

W pierwszej połowie roku segment komputerów przenośnych z procesorami najwyższej klasy wzrósł o 2 proc. pod względem przychodów i wygenerował niemal 2/3 obrotów w ujęciu wartościowym. Wzrost oparty był głównie na kategorii notebooków o wysokiej wydajności przeznaczonych do gier, która zwiększyła przychody ze sprzedaży o 32 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Pod względem dystrybucji regionalnej, Europa Zachodnia oraz kraje Azji i Pacyfiku odpowiadały odpowiednio za 37 i 36 proc. obrotów kategorii.

Udział komputerów stacjonarnych z wysokiej klasy procesorami w przychodach całej kategorii osiągnął w analizowanym okresie niemal 60 proc. po dynamicznym wzroście wartości wynoszącym ponad 26 proc. dla komputerów do gier i 3 proc. dla pozostałych. Modele wyposażone w co najmniej 8 GB pamięci RAM odpowiadały za ponad 61 proc. obrotów zarówno w przypadku komputerów przenośnych, jak i stacjonarnych.

Hybrydowe dyski twarde, łączące dysk twardy i funkcję SSD (ang. Solid State Drive), również przyczyniły się do wysokiego tempa wzrostu. Komputery stacjonarne z hybrydowym dyskiem twardym odpowiadały za niemal 1/3 wartości obrotów w tym segmencie, a modele z pamięcią powyżej 1000 GB – za 68 proc.

Komputery mobilne z dyskami SSD, nieprzeznaczone do gier, przyczyniły się dodatkowo do zwiększenia popularności (ultra-)cienkich notebooków. 4 na 10 urządzeń sprzedanych w okresie od stycznia do czerwca 2018 roku wyposażonych było w dyski SSD. Ich wartość stanowiła połowę całkowitych obrotów w segmencie komputerów przenośnych nieprzeznaczonych do gier.

W Polsce komputery posiadające dyski SSD (czysty flash lub rozwiązania hybrydowe) również dynamicznie zyskują na znaczeniu. W przypadku komputerów stacjonarnych obserwujemy wzrost obrotów o ponad połowę, w segmencie laptopów – o jedną trzecią.

Rynki wschodzące


Po okresie wahań i niestabilności, rynki rozwijające się ponownie przyczyniły się do wzrostu wartości rynku komputerów PC. Kraje Europy Środkowej (9 proc.) i regionu CIS (4 proc.) wspierały wzrost w segmencie komputerów stacjonarnych, dodatkowo region CIS (18 proc.) i Ameryki Łacińskiej (14 proc.) – w segmencie komputerów przenośnych. Na poziomie krajowym Argentyna i Brazylia przyczyniły się do utrzymania pozytywnego trendu w segmencie komputerów przenośnych. Jednocześnie w regionie CIS, Rosja, Ukraina i Kazachstan osiągnęły wzrost przychodów w segmencie komputerów przenośnych na poziomie 19-36 proc., Ukraina dodatkowo też wzrost przychodów o 64 proc. w segmencie komputerów stacjonarnych.

Kraje Azji i Pacyfiku w skali całego regionu wykazały negatywny trend na rynku komputerów PC, w szczególności z uwagi na spadek odnotowany w Chinach. Wyniki w poszczególnych krajach zrównoważyły wynik całkowity. Indonezja zanotowała silny wzrost zarówno w sektorze komputerów przenośnych, jak i stacjonarnych. Tajlandia, Filipiny i Indie wsparły wzrost w sektorze komputerów przenośnych.

Wirtualna rzeczywistość


W segmencie komputerów przeznaczonych do gier, szybkość i niezawodność sieci domowej ma istotne znaczenie dla jakości doświadczeń graczy. Obciążenie sieci domowej zwiększa się również ze względu na wymagania technologii VR (rzeczywistości wirtualnej), zwłaszcza w wersji bezprzewodowej. W pierwszej połowie 2018 roku wartość obrotów w segmencie okularów w pełni przystosowanych do technologii VR dla urządzeń PC, osiągnęła w Rosji i krajach EU10 dwucyfrowy wzrost oraz sprzedaż na poziomie ponad 20 milionów euro. Największymi rynkami były Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Branża komputerowa wykorzystuje technologię VR, wprowadzając na rynek dodatki i komputery typu VR-ready. Bezprzewodowe okulary VR mogą przyczynić się do zwiększenia zainteresowania produktami wykorzystującymi tę technologię i doświadczeniami, jakie mogą one oferować.

Innowacje i rynki wschodzące kształtują wartość sprzedaży dużego AGD


W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku globalny rynek dużego AGD zanotował wzrost o 3,5 proc. Według prognoz GfK całkowita sprzedaż na rynku w ciągu roku wyniesie 178 mld euro, co oznacza wzrost o 2,2 proc. wobec roku ubiegłego (przy założeniu stałego kursu euro). Główne czynniki kształtujące wzrost na rynku dużego AGD to urządzenia wielofunkcyjne, łączność, sprzedaż internetowa i wysoka dynamika sprzedaży na rynkach wschodzących.

W ubiegłym roku wzrost sprzedaży w skali globalnej wyniósł 2,6 proc., w roku bieżącym – 2,2 proc. W pierwszej połowie roku tendencję wzrostową można było zaobserwować w Rosji (wzrost o 11 proc.), krajach Ameryki Łacińskiej (o 9 proc.) oraz krajach Azji i Pacyfiku, które odpowiadały za 66 proc. całkowitego wzrostu. Wynik udało się osiągnąć głównie dzięki wsparciu rynku chińskiego, ale również wietnamskiego (21 proc.), gdzie sprzedaż lodówek i zmywarek nieustannie rośnie, wspierana przez wzrost gospodarczy i niską inflację. Po dziesięciu latach wzrostu, na rynku niemieckim trwa obecnie spowolnienie, jednak wciąż pozostaje on trzecim największym rynkiem dużego AGD na świecie.
„W segmencie dużego AGD wydajność jest najważniejszym czynnikiem oddziałującym na wszystkie duże rynki. Przekłada się to na wzrost pojemności zmywarek i piekarników oraz wymiarów lodówek. Dla przykładu, segment pralek o pojemności 9 kg wsadu lub wyższej wzrósł o 15 proc. i po raz pierwszy w historii stał się większy od wszystkich pozostałych segmentów” – mówi Artur Noga-Bogomilski, analityk GfK w zakresie rynku dużego AGD.

Innowacje wspierają rynek premium


Wzrost zamożności, zwłaszcza w krajach rozwiniętych, wiąże się z większą gotowością do inwestowania w techniczne dobra konsumpcyjne. Coraz więcej konsumentów może pozwolić sobie na zakup produktów premium, wyposażonych w najnowsze innowacje. Przykładem są płyty grzewcze ze zintegrowanymi wyciągami, których średnia cena sprzedaży przekracza 2500 euro i które przyczyniły się do gwałtownego wzrostu sprzedaży, przekraczającego 50 proc. w pierwszej połowie 2018 roku. W Niemczech segment płyt grzewczych ze zintegrowanymi wyciągami wzrósł o kolejne 36 proc. w pierwszej połowie roku i odpowiada już za 1/4 całkowitych obrotów kategorii. Funkcje, które wpływają na wzrost wartości urządzenia są także czynniki temperatury w płytach grzewczych, wielodrzwiowe lodówki i funkcje suszenia w zmywarkach. Ogólnie rzecz biorąc, sprzedaż w segmencie premium, czyli urządzeń z ceną przekraczającą 800 euro, wzrosła o 11 proc. Obecnie niemal 20 proc. środków wydawanych jest w tej klasie cenowej.

Łączność i sprzedaż internetowa: konsumenci z regionu Azji i Pacyfiku na czele


W krajach Azji i Pacyfiku, w szczególności w Chinach, cyfryzacja jest priorytetem, a konsumenci coraz częściej wprowadzają do swojego życia zintegrowane rozwiązania cyfrowe. Oczekiwania w stosunku do urządzeń typu smart są wysokie, a wskaźniki ich wykorzystania należą do najwyższych na świecie. W pierwszej połowie 2018 roku niemal 50 proc. wszystkich urządzeń typu smart na świecie sprzedano w Chinach, a wskaźnik wzrostu utrzymuje się na poziomie około 30 proc. W krajach Azji i Pacyfiku w urządzenia typu smart inwestuje się 23 proc. przychodów, w Europie Zachodniej i Wschodniej jedynie 10 proc. Chiny stanowią również impuls dla handlu online. Osiągając w ubiegłym roku wzrost na poziomie 29 proc., internetowa sprzedaż detaliczna odpowiada aktualnie za 37 proc. całkowitej wartości rynku chińskiego.

Na rynku małych urządzeń AGD najważniejsze są: wygoda, aspekt prozdrowotny i możliwość łączności bezprzewodowej


Popyt na małe urządzenia AGD nadal wzrasta. W okresie od stycznia do czerwca 2018 roku globalny rynek (z wyłączeniem Ameryki Północnej) wzrósł o 7 proc. i osiągnął wartość 21,8 mld euro (przy założeniu stałego kursu euro). Według prognoz GfK wzrost sprzedaży w całym roku 2018 wyniesie 8-9 proc.

Na rynku małego AGD za ponad 40 proc. wzrostu w skali globalnej odpowiada segment bezprzewodowych odkurzaczy pionowych. W porównaniu z pierwszą połową roku 2017, przychody w tym segmencie wzrosły o 51 proc. Wzrost kategorii był największy w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie sprzedaż wzrosła w pierwszej połowie 2018 roku do poziomu 9,5 mld euro, czyli o 13 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. W krajach Azji za wzrost odpowiadają przede wszystkim bezprzewodowe odkurzacze pionowe (wzrost o 56 proc.), roboty odkurzające (o 32 proc.) i blendery (25 proc.).

Wygoda napędza wzrost w sektorze małego AGD


Wygoda jest coraz istotniejsza dla wyników małego AGD na całym świecie. W obszarze czyszczenia podłóg, triumfy nadal święciły bezprzewodowe odkurzacze pionowe. Znaczący wzrost sprzedaży z ostatnich lat został przekroczony i wolumen sprzedaży wynosi obecnie ponad 1,8 mld EUR (+51 proc.).

Sprzedaż robotów sprzątających wzrosła o 28 proc., podobnie jak nowych urządzeń wpisujących się w trend convenience, np. odkurzaczy do czyszczenia na sucho i na mokro (17 proc.). Najważniejsze rynki dla nowego typu odkurzaczy to Niemcy (12,5 mln euro), Francja (4,4 mln euro) i Wielka Brytania (3,7 mln euro). Mniejsze rynki europejskie wykazują równie wysoką dynamikę sprzedaży.

Wzrost sprzedaży produktów lifestylowych klasy premium


„Zamożni konsumenci, którym zależy na nowoczesnym stylu życia biorą pod uwagę zakup droższych produktów klasy premium, jak np. bezprzewodowe odkurzacze pionowe, roboty sprzątające czy ręczne suszarki do włosów. Dla tych konsumentów posiadanie urządzenia markowej wersji premium stanowi wartość dodaną. Przychody w segmencie ręcznych suszarek do włosów wzrosły w pierwszej połowie 2018 roku o 19 proc. – komentuje Artur Noga-Bogomilski, analityk GfK w zakresie rynku AGD.


Trend prozdrowotny otwiera nowe możliwości


Dążenie do zdrowia fizycznego to trend, o którym świadczy m.in. wysokie zainteresowanie opaskami i aplikacjami typu fitness tracker. Wśród sprzętów kuchennych, rośnie popyt na blendery do owoców i warzyw. Ta kategoria jest w szczególności napędzana przez rynki krajów Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej. W analizowanym okresie wzrosła o 12 proc., osiągając całkowite przychody w wysokości 1 mld euro.

Z uwagi na niebezpieczny poziom zanieczyszczenia powietrza w niektórych największych metropoliach świata, a także rosnącą świadomość alergii, konsumenci starają się dbać o jakość powietrza, którym oddychają. W efekcie wzrost przychodów ze sprzedaży urządzeń oczyszczających powietrze wyniósł w zeszłym roku 8 proc., w istotny sposób wpływając na rynek małego AGD. Ponad połowa przychodów rynku urządzeń oczyszczania powietrza pochodzi z regionu Azji i Pacyfiku, w szczególności z Chin.

Małe AGD typu connected nadal w fazie wzrostu


W segmencie małego AGD coraz większe znaczenie ma łączność. Udział rynkowy urządzeń typu connected wzrósł w pierwszej połowie roku 2018 w ujęciu wartościowym o 75 proc., do 1,2 mld euro. Na wynik sprzedaży wpłynęły głównie roboty sprzątające, które odnotowały trzycyfrowy wzrost oraz oczyszczacze powietrza typu smart, których sprzedano 50 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przy takim tempie wzrostu udział w rynku robotów sprzątających typu smart jest wyższy niż pozostałych urządzeń (60 proc. wobec 40 proc.).

Globalny rynek smartfonów rośnie w segmencie urządzeń premium


W pierwszej połowie 2018 roku w skali globalnej sprzedano 693,5 mln smartfonów. Całkowite przychody wzrosły o 3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i wyniosły 215,3 mld euro. Widoczny staje się trend wzrostowy w zakupach urządzeń premium, który przyczynił się do wzrostu średniej ceny sprzedaży o 4 proc.

„Funkcje urządzeń są istotne, ponieważ zapewniają użytkownikom konkretne doświadczenia. Poziom zaawansowania urządzeń zapowiadanych na ten rok wyraźnie świadczy o postępie w rozwoju technologicznym. Funkcje urządzeń mobilnych i aplikacje nieustannie ewoluują. Wprowadzane są kolejne innowacje, zwiększa się dostępność dodatków, wzrasta przystępność cen. Wymiary ekranu oraz aparaty o wysokiej rozdzielczości stanowią podstawę doświadczeń wizualnych i są możliwe głównie dzięki procesorom wielordzeniowym i dużej pamięci wewnętrznej. Niemal 20 proc. sprzedawanych obecnie smartfonów w Polsce umożliwia odtwarzanie filmów w wersji 4K. Dzięki temu smartfony stają się, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, urządzeniami osobistymi wykorzystywanymi do gier oraz wysokiej klasy rozrywki muzycznej i filmowej. Po zapowiadanym wprowadzeniu technologii 5G, zwiększy się jakość oferowanych doświadczeń w zakresie aplikacji typu multiplayer czy udostępniania treści” – tłumaczy Maciej Piekarski, analityk GfK w zakresie rynku smartfonów.


Wpływ popularności sprzedaży internetowej na tradycyjną sprzedaż detaliczną


Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, najbardziej popularne są sklepy detaliczne z elektroniką użytkową. Kanał sprzedaży internetowej zyskuje popularność z uwagi na wygodę, oszczędność i pełniejsze opisy poszczególnych funkcji urządzeń. Sprzedaż w kanale tradycyjnym wyraźnie dominuje, jednak sprzedaż internetowa stanowiła w pierwszej połowie 2018 roku 15 proc. całkowitej sprzedaży, co oznacza nieznaczny wzrost (o 2 punkty procentowe) w porównaniu z pierwszym półroczem roku 2017. Obecność w handlu tradycyjnym jest istotna, na znaczeniu zyskuje jednak obecność online.

Urządzenia w cenach premium


„Popyt na smartfony w Polsce jest stosunkowo stabilny pod względem liczby urządzeń, jednak branża telefonów komórkowych pozostaje silna i odporna, na co wskazuje między innymi rosnąca popularność urządzeń klasy premium. Coraz więcej konsumentów zwraca także uwagę na odpowiedzialność społeczną, ochronę środowiska i sprawiedliwy handel – nie kupują nowego smartfona, dopóki stary wciąż działa. Cykl życia produktu wydłuża się, a klienci są gotowi zapłacić więcej za ulepszone funkcje lub dodatkowe korzyści. W rezultacie rośnie popyt na urządzenia w cenach premium. W Polsce popyt na smartfony z segmentu cenowego powyżej 500 euro wzrósł w ostatnim roku o 20 proc.” – komentuje Maciej Piekarski.


Łączność jest ważna, nie tylko w telekomunikacji


Rosnąca popularność funkcji smart daje coraz więcej możliwości do wykorzystania kontrolowanych głosowo interfejsów opartych na big data i sztucznej inteligencji. Technologia asystenta głosowego umożliwia wykorzystanie wbudowanej opcji sztucznej inteligencji w różnych urządzeniach domowych smart. Połączenie asystenta głosowego z czujnikami rozpoznającymi gesty otwiera nowe, obiecujące możliwości. Smartfony z ulepszoną łącznością mobilną, grami w trybie multiplayer oraz dostępem do rzeczywistości wirtualnej, wzbogacają możliwości wzajemnej interakcji konsumentów i zapewniają nowe, wykraczające poza granice wyobraźni doświadczenia.

Wpływ rynków rozwijających się na rynki międzynarodowe


W skali globalnej widać wyraźne znaczenie krajów rozwijających się. Wschodzące rynki azjatyckie, w tym Indie oraz rynek chiński, odpowiadały w pierwszej połowie 2018 roku za około 41 proc. całkowitej sprzedaży smartfonów na świecie. Najbardziej istotny pozostaje region Azji i Pacyfiku.

Sprzedaż najwyższych modeli telewizorów zapewnia wzrost rynku


W pierwszej połowie 2018 roku globalna sprzedaż telewizorów osiągnęła wartość 45 mld euro. W głównej mierze przyczyniły się do tego mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji. GfK prognozuje, iż w 2018 roku całkowita sprzedaż na rynku telewizorów w ujęciu ilościowym wyniesie 238 mln urządzeń, czyli o 2 proc. więcej niż w roku 2017.


Najważniejsze trendy przyczyniające się do tego wzrostu to najwyższej klasy urządzenia sprzedawane po wysokich średnich cenach, telewizory typu smart i connected TV oraz ożywienie na rynkach wschodzących. Do globalnego wzrostu na poziomie regionalnym znacząco przyczyniły się kraje Ameryki Łacińskiej. W pierwszej połowie 2018 roku wygenerowały 25-procentowy wzrost wartości sprzedaży. Region odpowiadał za 11 proc. globalnej sprzedaży telewizorów. To główne wnioski dotyczące globalnego rynku TV przygotowane przez analityków GfK z okazji targów elektroniki IFA 2018, właśnie rozpoczynających się w Berlinie.

Duże ekrany i najnowocześniejsza technologia wyświetlania


Za ponad połowę globalnej sprzedaży w ujęciu wartościowym odpowiadały telewizory o przekątnej ekranu powyżej 50 cali. Ceny takich urządzeń mogą przekraczać 4000 euro.

„Urządzenia klasy premium, z technologią wzmacniania kontrastu HDR lub organic LED (OLED), najpopularniejszą technologią wyświetlania w klasie cenowej premium, zanotowały wzrost wartości sprzedaży o ponad 100 proc. Za rosnącą popularność OLED odpowiada głównie Europa Zachodnia, ale trzycyfrowe wzrosty odnotowały niemal wszystkie regiony. Prognozujemy, iż w drugim półroczu 2018 na rynek wejdą kolejni producenci, co dodatkowo zwiększy dynamikę rynku. Jeśli chodzi o rozdzielczość wyświetlacza, rośnie popularność 4K, a na tegorocznym IFA mają zostać zaprezentowane pierwsze modele 8K” – podkreśla Arkadiusz Bicki, analityk GfK w zakresie rynku TV.


Trend ma jednak swoje wady: rozdzielczość UHD i większe ekrany negatywnie wpływają na roczne zużycie energii. W Europie, w pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku, jedynie 33 proc. wszystkich sprzedanych telewizorów uzyskało klasę energetyczną A+. Sprzedaż w klasie A++ nadal pozostaje na nieznacznym poziomie.

Telewizory typu smart i connected TV, sterowane głosem


Sukces platform streamingowych i spadek zainteresowania kanałami telewizyjnymi młodszych widzów spowodowały, że telewizory typu smart TV są już właściwie standardem. Od stycznia do czerwca 2018 roku udział tych urządzeń w całkowitej sprzedaży wyniósł 85 proc. wobec 79 proc. w roku 2017. Na poziomie regionalnym w krajach Ameryki Łacińskiej telewizory typu smart TV odpowiadały za 93 proc. wartości sprzedaży w pierwszym półroczu 2018, w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki – około 66 proc.

Ponadto kolejni producenci wprowadzają do swojej oferty telewizory sterowane głosowo, zwiększając tym samym zasięg cyfrowych asystentów domowych. Nie wszystkie urządzenia głosowe są zintegrowane z telewizorami, kontrola głosowa odbywa się często za pośrednictwem zewnętrznych urządzeń smart.

Handel internetowy zakłóca światowy rynek TV


Ogólnie rzecz biorąc, w pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku sprzedaż internetowa odpowiadała za 18 proc. globalnej sprzedaży telewizorów w ujęciu wartościowym (wobec 15 proc. w analogicznym okresie roku 2017). W Europie Zachodniej i na wschodzących rynkach azjatyckich udział ten wynosił odpowiednio 17 i 22 proc.
„Wzrost ten znajduje odzwierciedlenie w okresach szczytowych w ciągu roku. W 2015 roku po raz ostatni był wyraźnie widoczny efekt Świąt Bożego Narodzenia, a od 2016 roku najwyższy popyt przypada na listopad, co wynika z inicjatyw sprzedażowych, np. Black Friday. Zmiany te są bardziej widoczne w krajach, w których działają duże sklepy internetowe, planujące promocje sprzedażowe na cały rok. Tegoroczne mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji spowodowały znaczne przesunięcie szczytu popytu na telewizory, tym razem na maj i czerwiec.” – podumowuje Arkadiusz Bicki.

O badaniu
Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całym kraju, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych) a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

bezpłatny program PIT 2019

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: