Reklama w wyszukiwarkach podatna na oszustwa
2006-07-25 12:33
Przeczytaj także: Internetowe oszustwa w pay-per-click
Chociaż raport wnioskuje, że wysiłki Google zmierzające do rozprawienia się z nielegalnymi zachowaniami były „sensowne”, wnioski z raportu powiększą kontrowersje wokół oszukańczych kliknięć („click fraud”) – wytwarzania fałszywych kliknięć na reklamach internetowych.Zgodnie z modelem „pay-per-click” wykorzystywanym przez Google i inne wyszukiwarki, reklamodawcy są obciążani za każde kliknięcie. Według jednego z ostatnich raportów, oszukańcze kliknięcia stanowią 14 proc. z całej działalności reklamowej w wyszukiwarkach.
Ostrzeżenia dotyczące słabości systemu reklamy w wyszukiwarkach zostały wydane przez Alexandra Tuzhilina, profesora systemów informatycznych na Uniwersytecie w Nowym Yorku. Został on wyznaczony do zbadania efektywności anty-fraudowych działań podejmowanych przez Google, co było częścią ostatniej ugody sądowej między Google i jednym z jego reklamodawców.
Według profesora Tuzhilina prawdziwa natura kliknięć w Internecie uniemożliwia orzeczenie, czy zostały one wykonane z zamiarem okradzenia kogoś. Także niektóre powszechne nawyki klikania, które nie oznaczają oszustwa, mogą prowadzić do nadmiernego obciążenia reklamodawców, ponieważ użytkownicy Internetu mogą klikać na reklamę wiele razy z różnych powodów, dodał.
Dla przykładu, niektórzy użytkownicy Internetu automatycznie klikają na reklamę internetową dwa razy, nawyk który powstał w wyniku otwierania aplikacji na komputerze. Według Tuzhilina aż do marca Google liczyło każde z tych kliknięć jako oddzielne działanie i na tej podstawie obciążało reklamodawców.
Gwarancja ze strony Google i innych nie zdołała powstrzymać rosnących obaw reklamodawców dotyczących prawdziwości kliknięć za które muszą płacić. Raport sądu wskazał na wzrost liczby zapytań reklamodawców na temat potencjalnych oszustw w ostatnich miesiącach.
“To są koszty robienia biznesu, nie wyeliminujemy ich nigdy całkowicie, ale możemy je ograniczyć i zwrócić pieniądze, jeśli trafimy na ślad oszustwa” – powiedział prezes Google Eric Schmidt.
Zasadniczym problemem reklamy "pay-per-click" , który opiera się na niemożliwości oszacowania prawdziwości każdego pojedynczego kliknięcia, jest pogłębiona przez Google niemożność szczegółowego wyjaśnienia dlaczego obciążyło reklamodawców za jedne reklamy, a za inne nie, ponieważ w ten sposób Google otworzyłoby system na ogromne oszustwa, powiedział profesor Tuzhilin.
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Google: nowy model rzeczywistości?
-
Przymierze przeciw Google
-
Google zapłaci 90 mln USD grzywny?
-
Google udostępnia Moje Centrum Reklam
-
Google płaci za naruszanie prywatności w sieci. Rekordowo dużo
-
Reklama cyfrowa w II kw. 2012 r.
-
Integracja Google Plus i YouTube
-
Reklama w Google: znaki towarowe konkurencji możliwe
-
MSP: reklama w wyszukiwarkach nie doceniana