2019-12-11 00:40
Przeczytaj także: Ciągle wygoda czy już ekologia? Trendy na rynku opakowań
Jak wynika z raportu „Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów”, Polska to dziś jeden z liderów w produkcji opakowań. Do 2025 roku średnia wartość bezpośredniego eksportu opakowań ma rosnąć 6,5% r/r, a prognozowany wzrost dostaw na rynek krajowy to 4,3% rocznie. Przy takiej dynamice rozwoju duże nakłady inwestycyjne stają się właściwie koniecznością. Największą ich część mają pochłonąć inwestycje odtworzeniowe oraz inwestycje w majątek produkcyjny, a więc m.in. w budynki i maszyny.- Można powiedzieć, że strategicznym wyzwaniem dla branży opakowań jest to by przekonać zarówno regulatorów, jak i konsumentów, że ograniczanie zużycia plastiku powinno mieć miejsce tylko w skrajnych przypadkach. Przy czym najważniejszym instrumentem zwiększającym środowiskową przyjazność opakowań powinno być rozwijanie efektywnego rynku gospodarowania odpadami i ich ponownego wykorzystania. A do tego oczywiście niezbędne są zmiany i inwestycje – dodaje ekspert. Wiele wskazuje na to, że taki będzie kierunek zmian. Ostrze regulacji jest w największym stopniu skierowane na maksymalizację recyklingu i powtórnego wykorzystania materiałów – powiedział , Kamil Mikołajczyk, dyrektor ds. sektora produkcji przemysłowej Santander Bank Polska.
- Do takich wyników doszliśmy poprzez oszacowanie nakładów inwestycyjnych w poszczególnych krajach UE jako relacji dynamiki rozwoju rynku oraz zmian w poziomach recyklingu, które uznaliśmy za komponent dostosowań środowiskowych. Ponadto, do tych szacunków dodaliśmy nakłady, które będą musiały ponieść firmy produkujące butelki, zakrętki i preformy, w reakcji na wymóg przytwierdzania nakrętek do butelek, wprowadzany dyrektywą SUP.
fot. mat. prasowe
Udział producentów opakowań w produkcji, zatrudnieniu i inwestycjach
Rodzimi producenci opakowań mają dwukrotnie wyższy udział w przychodach przetwórstwa przemysłowego niż firmy z Unii Europejskiej.
- Z tymi wyzwaniami łatwiej poradzić sobie mogą firmy większe, o większych przepływach finansowych, które mają też większy potencjał inwestycyjny. W Polsce nadal mamy do czynienia z rozdrobnieniem branży i jedną z odpowiedzi na nowe wymogi regulacyjne może być zatem konsolidacja, która pozwoli firmom poszerzać ofertę, stabilizować wrażliwość na regulacje, podnosić marże i zwiększać potencjał inwestycyjny – zauważa Kamil Mikołajczyk.
oprac. : eGospodarka.pl
Producenci opakowań kontra kryzys: kto ma przewagę?
Polski producent opakowań potentatem?
Co 10 polski producent opakowań ma długi
Polskie opakowania, czyli rozwój i konsolidacja
Długi producentów opakowań jeszcze niskie
Rośnie rynek opakowań do napojów
Papier i tektura falista: rośnie zużycie w Polsce
Sprzedaż detaliczna: kaucja a podstawa opodatkowania
Zero waste na rynku opakowań
Czy firma niemiecka, która działa na terenie Niemiec, ale kupuje opakowania w Polsce musi mieć numer BDO?
Wojna zmienia rynek wynajmu mieszkań i wpływa na decyzje zakupowe
Podatek od nieruchomości: czego dotyczy, ile wynosi i czy można go obniżyć?
e-Zakupy poza Unią Europejską a podatki. Poradnik dla konsumentów.
Spadek popytu na kredyty mieszkaniowe pogłębia się
Dobra passa Catalyst
Panoramiqa - nowe mieszkania na Starołęce w Poznaniu od BPI Real Estate Poland
Ile wyniosą składki ZUS dla przedsiębiorcy po zmianie formy opodatkowania za 2022 r.?