Centra handlowe na ponad 12 mln mkw.
2019-09-19 09:35
Centrum handlowe © .shock - Fotolia.com
Przeczytaj także: Parki handlowe najbardziej obiecujące?
U schyłku czerwca br. trwała realizacja niemal 380 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. W budowie znajdują się przede wszystkim niewielkie, liczące sobie 5-10 tys. mkw. obiekty o profilu zakupów codziennych. Nowe projekty wznoszą się w głównej mierze w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.„Lifestyle” w centrum zainteresowania
Jeśli zsumować to, co zostało już oddane do użytkowania oraz projekty, które mają trafić na rynek do końca bieżącego roku, można szacować, że tegoroczna nowa podaż osiągnie poziom 250-300 tys. mkw., co względem poprzednich 12 miesięcy oznaczać będzie delikatną tendencję spadkową.
Największe rynki, tak pod względem liczby obiektów handlowych, jak i zajmowanej przez nie powierzchni, to niezmiennie aglomeracja warszawska (52 centra o łącznej powierzchni ponad 1,7 mln mkw.) oraz Górny Śląsk (49 centrów, ponad 1,2 mln mkw.). Na drugim biegunie plasuje się Szczecin (305 tys. mkw. w 11 obiektach).
— W centrum zainteresowania inwestorów, deweloperów, najemców oraz klientów znalazły się inwestycje o funkcjach mieszanych typu „lifestyle”, ze znaczącym udziałem handlu, usług i gastronomii. W największych polskich aglomeracjach jest obecnie realizowanych i planowanych kilkanaście tego typu projektów — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.
Największymi projektami handlowymi oddanymi do użytku w I połowie br. były Galeria Młociny w Warszawie (78 tys. mkw.), Tkalnia w Pabianicach (12 tys. mkw.) oraz Silesia Outlet w Gliwicach (12 tys. mkw.). Największe rozbudowy w minionym okresie ukończono w Morski Park Handlowy w Gdańsku oraz Solaris Center w Opolu.
fot. .shock - Fotolia.com
Centrum handlowe
Nowe technologie i ekspansja klubów fitness
Według badań Retail Institute, monitorującego 120 centrów handlowych w Polsce, zakaz handlu w niedzielę w I kwartale br. przełożył się na mniejsze zainteresowanie centrami handlowymi o 0,5%, przy czym największe spadki odnotowują centra małe (4,8%) i średnie (1,8%), natomiast centra o powierzchni pow. 40 tys. mkw. odnotowały wzrosty rzędu 2,2%.
— Popyt na lokale w centrach handlowych stymulowany jest przez zmiany zachodzące w kilku sektorach. Na rynku intensywnie absorbowane są powierzchnie supermarketów. W dalszym ciągu trwa także dynamiczny rozwój klubów fitness — mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.
Sieci odzieżowe modernizują i powiększają swoje salony w istniejących centrach handlowych, prowadząc jednocześnie selektywną ekspansję na nowych rynkach. Przykładowo, Grupa LPP inwestuje w technologie, prowadzi remodeling swoich sklepów i ekspansję na rynkach handlowych mniejszych miast. Z kolei sieć Żabka testuje nowe rozwiązania – sklepy bezobsługowe. Rozwijają się także dyskonty niespożywcze, takie jak Pepco czy KiK.
Liczba nowych wejść na polski rynek jest bardzo ograniczona. W I połowie 2019 r. zadebiutowało jedynie kilka sieci m.in. Gagliardi (moda męska), Sloggi (bielizna) i Mayoral (art. dla dzieci).
Wrocław z największym nasyceniem powierzchnią handlową
Średnie nasycenie powierzchnią centrów handlowych w Polsce wzrosło do 314 mkw./1000 mieszkańców. W grupie największych aglomeracji najwyższe odnotowano we Wrocławiu (885 mkw./1000), a wśród miast średniej wielkości w Rzeszowie (1250 mkw./1000).
Zgodnie ze stanem na koniec czerwca 2019 r. średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w osiemnastu największych polskich miastach wyniósł 3,6% i był o 0,5 p.p. wyższy niż w czerwcu 2018 r. Łącznie na najemców czekało ok. 309 tys. mkw. powierzchni, głównie w centrach średniej i małej wielkości. Duże dominujące centra handlowe są zaś niemal w pełni wynajęte.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Parki handlowe w Polsce wciąż na celowniku inwestorów
-
Parki wypierają centra handlowe?
-
49 nowych i rozbudowanych obiektów handlowych w 2023 roku
-
Galerie handlowe odżyły, są nowe trendy
-
Parki, centra handlowe i outlety powiększą się o 1,2 mln mkw.
-
Liczy się już tylko park handlowy? Wyraźne zmiany na rynku powierzchni handlowych
-
Parki i centra handlowe w trudnych czasach. Podsumowanie 2022
-
Parki handlowe i centra convenience zwiększają swój udział w transakcjach inwestycyjnych
-
Polski rynek handlowy w III kw. 2022: prym wiodą parki handlowe
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)